Robne marke iz bivše Jugoslavije koje su uspešno prebrodile tranziciju u kapitalistički sistem jesu „vegeta“ (Podravka), Tomos motocikli, „plazma“ keks (Bambi), „bekutan“ krema i Gorenje kućni aparati.
Za vreme bivše Jugoslavije niz brendova ostvarilo je imidž i prepoznatljiv kvalitet koji im je pomogao da se održe na tržištu. Međutim, poljuljane tranzicijom, pojedine kompanije naišle su na mnogo problema u daljem poslovanju, što ih je na kraju nagnalo da promene strategiju ili delatnost.
Zbog toga je TV mreža Al Džazira snimila reportažu o brendovima koji su preživeli komunizam i uspešno prebrodili tranziciju, prenosi list Poslovni dnevnik.
List dalje navodi da se Podravkin proizvod „vegeta“ koja je na tržište plasirana krajem 50-tih godina prošlog veka, danas prodaje u 40 zemalja širom sveta. Tomos motocikli su takođe opstali kao robna marka, ali se u tom pogonu trenutno isporučuje samo prema narudžbi, dok se nekada proizvodilo oko 100.000 motocikala godišnje. Ova kompanija iz Kopra pokušala je da povrati nekadašnji sjaj brendu preseljenjem proizvodnje u Tursku, ali bezuspešno.
List dalje podseća da je srpski brend „plazma“, fabrike Bambi iz Požarevca, 1970. proizvodio oko 16 miliona kutija keksa, dok se danas broj kutija povećao na čak 70 miliona godišnje. Kompanija beleži godišnje stope rasta od 10 odsto ne samo u Srbiji, već i u Bosni i Hercegovini, kao i u još nekim zemljama, a ove godine, prema rečima direktora Bambija, u proizvodnju će biti uloženo oko 10 miliona evra.
Makedonska dečja krema „bekutan“ čija se receptura čuva kao najveća poslovna tajna, danas je izrasla u jedan od najvećih regionalnih brendova.
Bekutan postoji već 36 godina, a procenjuje se da je prodato više od 45 miliona kutija krema. Bez obzira na jaku konkurenciju na tržištu kozmetike, potrošači su ostali lojalni ovom brendu.
I na kraju, hrvatski dnevnik podseća da je slovenačka kompanija Gorenje na početku brojala 11 zaposlenih, da bi se tokom komunizma broj zaposlenih povećao na oko 1.000. Međutim, 90-ih godina poslovna strategija je izmenjena, kako bi kompanija ostala konkurentna na tržištu. Posle širenja na azijsko tržište, u planu je ekspanzija na druge kontinente.
Izvor: Tanjug
Foto: Ilustracija