Festival komunikacija odmora i razonode „FORFEST“ (http://www.forfest.me/) održaće se od 19. do 21. aprila ove godine u Budvi u Crnoj Gori. Tim povodom, direktor agencije „AMC Communications“ iz Crne Gore, koja je organizator ovog festivala, Velibor Zolak specijalno za Marketing mrežu govori zašto je festival ove godine promenio naziv, na koji način on doprinosi pozitivnom brendiraju Crne Gore na turističkoj mapi sveta, ali i ocenjuje turističke potencijale regiona.
Festival od ove godine ima novo ime. Na sajtu piše da je novo ime zapravo početak jedne nove strateške pozicije. Šta to podrazumeva, iz kog razloga je došlo do ove promene i zašto baš u ovom trenutku?
Definitivno – promene su konstantne. Zato ovim svetom moramo hodati načuljenih ušiju i otvorenih očiju. Tehnološki napredak i revolucija čine da proizvodi menjaju i proširuju svoju upotrebnu vrednost i dobijaju nova značenja i uloge koje se nisu mogle pretpostaviti. Hrana se nekad konzumirala samo zbog održavanja života – danas je povod za druženje, uživanja i zabave; na kompjuterima se i radi; fiksnu telefonsku liniju poneko koristi i za razgovor, većinom za komunikaciju informativnih, zabavnih i edukativnih sadržaja; sa mobilnim telefonom se igrate, edukujete, udvarate, plaćate parking i komunalije… Sposobnost produkta i brenda da razonode i relaksiraju postaje jedan od ključnih kriterijuma njihovog uspeha. Turizam se promenio. Ne putuje se više zbog sunca, plaže i mora (3S – Sun, Sea, Sand), već zbog uzbuđenje, zabava i edukacije (3E -Excitement, Entertainment, Education), koji su postali pokretačke sile turizma, globalne ekonomije, ali i kreativnosti.
Kako ste došli na ideju da organizujete tematski festival? Po čemu će se ovogodišnji festival razlikovati od festivala prethodne godine?
Razlikovaće se toliko da je već i na nivou koncepta teško porediti ovogodišnji i prošlogodišnji festival. Ove godine festival je proširio svoje ‘polje delovanja’, okrenuo se slobodnom vremenu i dokolici i postao Festival kreativne industrije. Ovakva koncepcija i konfiguracija festivala stvara prostor za promenu stavova i mišljenja populacije o ekonomskim vrednostima i perspektivama i prihvatanje razvoja kreativnih industrija (muzika, dizajn, moda, izdavaštvo, performing arts, arhitektura, film, TV, digitalni mediji, advertising, digitalne igre itd.) kao budućnosti ekonomije celog regiona. Kreativne industrije u Velikoj Britaniji, da navedem inspirativan primer, zapošljavaju dva miliona ljudi i učestvuju sa 60 milijardi funti u nacionalnoj ekonomiji, što čini 7.3 procenta GDP-a Velike Britanije. Iskreno verujem da ovaj naš mali balkanski prostor nije „bure baruta“ već bure kreativnosti. Kad eksplodira, a počelo je da se zagrejava, svet će dobiti novi i veliki kreativni centar. Verovatno ne vodeći, ali relevantan, respektabilan, nezaobilazan – sigurno.
Hoće li ove godine akcenat festivala biti na takmičarskom delu, na panel diskusijama ili na onome što podrazumeva razonodu?
Akcenat FORFEST-a je na kreativnosti, bez obzira da li se ona manifestuje u komunikacijama (‘osnovnoj delatnosti’ festivala), muzici, TV-u, filmu, modi, digitalnim medijima… Ja lično neću propustiti ništa na ovom festivalu, bilo da su u pitanju stručna predavanja, prezentacije, modne revije ili degustacije vina. Sve će biti sjajno.
Da li su radovi za takmičarski deo festivala već počeli da pristižu? Kakav odziv očekujete?
Radovi su počeli da pristižu i tome se radujemo. Verujem da će radovi dolaziti iz niza evropskih zemalja, što nam pokazuju ulasci na veb sajt festivala www.forfest.me.
Na koji način ovaj festival doprinosi pozitivnom brendiranju Crne Gore i celokupnog regiona u svetu? Ima li ovaj festival za cilj pozicioniranje Crne Gore i regiona na turističkim mapama sveta?
Ne, naše ambicije nisu usmerena na turističku promociju, već na razvoj vrhunskog produkta. Koliko produkt (festival) bude bolji, toliko će više biti i motiv turističkih kretanja!
Koliko je po Vašem mišljenju marketing u turizmu specifičan u odnosu na neke druge oblasti marketinga? Kako uspešno komunicirati sa veoma širokom ciljnom grupom odnosno kako ih privući, ali i zadržati?
Uf, takli ste me tamo gde značajan deo javnosti smatra da sam visoko kompetentan i gde imam previše toga da kažem. Bio sam nekoliko godina i direktor Nacionalne turističke organizacije Crne Gore, a TV spotovi koje je produkovala moja firma „AMC Communications“, godinama su kreirali imidž Crne Gore na internacionalnim TV mrežama – CNN, Euronews i drugima. Predlažem da elaboraciju ovog pitanja ostavimo za neki drugi razgovor. Dodao bih samo ono što je najvažnije – turizam je industrija prodaje snova. Koliko te snove bolje prepoznate u sopstvenom turističkom produktu, toliko ćete biti i uspešni. Suština je da realno sagledate koje snove vaša destinacija može uspešno prodavati!
Kako biste ocenili turističke potencijale regiona? Šta bi trebalo da se promeni i koliko je u turizmu važna međudržavna saradnja?
Potencijal regiona je ogroman, realnost turizma je skromna. Trebaće puno promena, a za kupca su irelevatne državne granice. Njega interesuje turistički produkt, a ne državne granice. Pametnom strategijom državne granice se mogu pozicionirati i kao prednost, zar ne?!
Autor: Ivana Parčetić