Moć određenog medija može se meriti na mnogo načina – na primer njegovom popularnošću, lojalnošću publike, brojem pregledanih strana, ili brojem prodatih štampanih izdanja ili pretplata…. Ipak, konačni argumenti su uvek troškovi, efikasnost i doseg do publike. Uz to, važno je i da imaju mogućnost reakcije u realnom vremenu u interakciji sa korisnicima.
Nije iznenađujuće da troškovi onlajn oglašavanja rastu, obično na račun tradicionalnih medija. Većina izdavača, prethodono dobro situiranih među „starim“ oflajn medijima, dobro su se snašli u virtuelnom carstvu i uzimaju i deo internet kolača (ulažu u e-publikacije, obogaćuju multimedijalni sadržaj koji je dostupan samo na internetu ili isporučuju dodatni sadržaj pretplatnicima).
Uprkos velikom broju analitičkih alata dostupnih na internetu, koji omogućavaju precizno planiranje kampanja ili upravljanje oglasnim prostorom, izdavači i dalje ne koriste njihov potencijal u potpunosti. Uglavnom se ovo ispostavlja kao tačno kada je reč o otkrivanju navika u ponašanju internet korisnika. Stoga, se definisanje posebnih karakteristika interneta kao komunikacionog kanala i prepoznavanje moći analitičkih alata za izdavače, čini vredno utrošenim vremenom.
Profil potrošača i efikasnost komunikacije
Zahvaljujući sistemima za oglašavanje koji se uglavnom koriste u onlajn svetu – kao što je AdWords (za „Google“ pretraživač) – postalo je očigledno da proširivanje ciljne grupe i masovna komunikacija ne moraju biti najbolje rešenje u svim okolnostima. Do nedavno, većina kampanja je vođena na ovaj način. Planiranje kampanja – u pogledu TV-a, radija ili štampe – ograničeno je u velikoj meri. Zamislimo kampanju za novi prašak za veš, planiranu u tradicionalnim medijima. Uopšteno govoreći, ona se može ograničiti na određenu vrstu štampanih medija (npr. ženske magazine) i televiziju (reklama pre popularne sapunice ili tematski kanal). Još teži zadatak je isplanirati efikasnu komunikaciju van medija. Gde postaviti oglasne table, bilborde (osim na očiglednim mestima kao što su supermarketi) da bi što efikasnije doprle do ciljne grupe?
Masovna komunikacija i masivni troškovi su neizbežni, rezultati se ne vide mesecima, dok se ne uporedi cifra potrošena na reklamu i njen efekat na poboljšanje prodaje. Internet je u tom pogledu doneo revoluciju, donoseći drugačiji pristup u komunikaciji sa klijentima. U onlajn domenu, možete računati na kvalitet ne na kvantitet, odnosno na to će usko definisana ciljna grupa biti pogođena. U slučaju praška za veš – to su direktne poruke ženama određenog uzrasta, na određenoj lokaciji, sa određenim navikama. Ukratko, poruka će doći do onih koji traže ovu vrstu proizvoda u datom trenutku. Malo stvari na svetu iritira prosečnog korisnika kao reklame. Posebno kada su nametljive, prečeste i neadekvatne potrebama, drugim rečima – sve ono što vidimo na TV-u i čujemo na radiju.
Prednost onlajna
Mogućnost da sakupe ogromne količine podataka o pripadniku publike na osnovu svakodnevnog kontakta je prednost internet izdavača nad tradicionalnim medijima. Za tu svrhu oni koriste analitičke alate za praćenje veb sadržaja. Studija koja se na našem tržištu koristi (pored „Google“ analitike, za praćenje osnovne statistike) je „gemiusAudience“. Razvijena od strane kompanije „Gemius“, „gemiusAudience“ studija je standard u istraživanju socio-demografije, navika i interesovanja internet publike u više od 30 zemalja. Svrha „gemiusAudience“ studije je sakupljanje i stalno ažuriranje podataka namanjenih optimizaciji reklamnih kampanja. Znanje stečeno na ovaj način je mnogo šire od socio-demografskog profila korisnika. Najnaprednija IT rešenja su univerzalna u svom obimu (merenje obuhvata saobraćaj generisan na sajtu i npr. preko mobilnih aplikacija) i nude mogućnost analiziranja ponašanja korisnika interneta uzevši u obzir veliki broj faktora.
Bihejvioralno targetiranje
Deo građenja marketinške komunikacije jeste sastavljanje profila potrošača (najprikladnije ciljne grupe koja će biti zainteresovana za proizvod ili uslugu koja je u pitanju). Što je profil precizniji, to je bolja komunikacija poruke, a pod uslovom da imate prave kanale i alate za to. Na osnovu analize saobraćaja veb sajta, grupa internet korisnika može biti precizno definisana (nizom karateristika kao što su pol, godine, mesto stanovanja, finansijski status, interesovanja, najčešće pretraživan sadržaj, itd…). U kombinaciji sa tematskim sajtovima, kategorijama na portalima i drugim proizvodima, ova informacija je način da se precizno prenese poruka ka potencijalnom kupcu.
Međutim, čak i takve naizgled napredne mogućnosti nisu sve što savremeni internet marketing ima da ponudi. Najnoviji alati, osim što mogu da segmentiraju grupe korisnika, prilagođavaju komunikaciju pojedincu. U praksi, to znači da je poruka profilisana (prema načinu života, navikama, slobodnom vremenu, interesova jima, kupovnom potencijalu…) i preneta na konkretno izdvojenog korisnika. Bihejvioralno targetiranje znači potpuno drugačiji pristup oglašavanju u odnosu na tradicionalne medije, povećava efikasnost dosega i drži troškove kampanje na minimumu. Sa naprednim analitičkim alatima pri ruci, možete da kontrolišete kampanju koja je u toku, ispravite je ako je neophodno i da interakcijom gradite odnose sa potrošačima.
Udruženim snagama još bolji domet
Danas je internet izdavač – stručnjak marketing komunikacije. Opremljen naprednom analitikom i popularnim veb sajtovima u svom portfoliju, on može da izvrši skoro svaki zahtev oglašivača. Naravno, još je bolje ako je izdavač veliki i može da dosegne do velikog procenta onlajn publike.
Udruženim snagama oglašivača i izdavača ide se krupnijim koracima ka cilju povećanja efikasnosti. U kombinaciji sa analitikom izdavača, podaci o internet korisnicima koji su posetili sajt sa reklamiranim proizvodom ili uslugom mogu biti iskorišćeni kako bi se ostvarila još dublja komunikacija. Takve mogućnosti nude analitike koje mogu da izdvoje one korisnike koji su bili i na sajtu izdavača i na sajtu oglašivača.
Izvor: eKapija