Endre Somogyi, direktor IAB Mađarska, koji istovremeno rukovodi i mađarskim Digital Audience Measurement JIC-om, svoju profesionalnu praksu fokusirao je na doprinos promociji, zaštiti i razvoju tržišta interaktivnog oglašavanja u CEE regionu. Somogyi za Marketing mrežu govori o digitalnim tržištima regiona, a posebno Mađarske i Srbije.
Koji je trenutni status digitalnog tržišta Mađarske? Koji trendovi preovladavaju?
Mađarsko tržište spada među razvijenija tržišta u CEE regiji. U proteklih nekoliko godina zadržalo je dvocifreni rast, čime je internet postao drugi po redu oglasni medij, iza televizije u 2013. godini. Moj utisak je da celokupni digitalni ekosistem postaje obrazovaniji tj. da pokazuje više poznavanja kada je u pitanju adekvatna upotreba naprednih oglasnih formata, alata i metričkih parametara, pa se više koriste prednosti digitalnog oglašavanja, a time je efikasnost od oglašavanja sve više i više primetna. S druge strane, za veći deo rasta tržišta zaslužne su međunarodne kompanije koje ne ulažu u lokalno tržište u onoj meri koliko to čine ‘lokalni’ mediji.
Da li može da se kaže da je IAB Hungary promenio tržište digitalnog oglašavanja u Mađarskoj i na koji način?
Da, apsolutno. Glavni cilj Mađarskog IAB-a jeste da obezbedi platformu za igrače na lokalnom terenu i omogući dijalog između predstavnika domaće digitalne industrije. Imali smo veoma veliki broj sastanaka u okviru mnogih digitalnih disciplina na kojima su zainteresovane strane mogle da razmene ideje, reše eventualne nesuglasice, daju nove ideje, rešenja i smernice. Dali smo predloge za video, mobilne i display oglasne standarde koji se sada, kao referenca, uveliko koriste na nivou cele industrije. Uključeni smo u pitanja politike na nivou EU, kao i na lokalnom nivou i redovno obaveštavamo članove o svim izazovima i promenama koje mogu da očekuju, bilo da je u pitanju onlajn bihejvioralno oglašavanje (OBA) ili zaštita podataka (Data Protection). Obezbeđujemo i godišnje podatke o potrošnji na digitalno oglašavanje koji su dobra refrentna tačka za učesnike na tržištu, koja im dokazuje da je digitalno oglašavanje prisutno i da je značajnog obima.
Pored edukativnih kurseva, veoma smo ponosni na naš IAB Advertisers’ Club u okviru kojeg pozivamo na dijalog kompetentne kolege sa klijentske strane (klub je ekskluzivan, dakle – samo za oglašivače i goste prezentere) u kojem oni mogu da diskutuju na teme iz digitalne industrije – od vizije buduće saradnje sa agencijama, pa sve do e-trgovine, a mi smo u mogućnosti da im ponudimo eksperte koji su tu da otklone sve nedoumice u vezi sa temama iz digitalnog oglašavanja.
Koji je do sada bio najveći izazov vašeg tržišta?
Izazov je pronaći prave ljude koji imaju mogućnost i resurse da aktivno rade na dugoročnim interesima industrije. To nije vezano isključivo za IAB, nego i na planu digitalnog merenja posete sajtova (JIC) koji predstavlja izazov za sebe.
Ako bismo, kao tržište, mogli da naučimo nešto iz vašeg iskustva, šta biste savetovali digitalnim agencijama, oglašivačima i izdavačima u Srbiji?
Budite aktivni u okviru vašeg lokalnog IAB-a, držite otvoren dijalog u okviru industrije i identifikujte kratkoročne i dugoročne ciljeve za srpsko tržište, zatim izgradite održiv model koji obuhvata oglasne modele/alate/metriku koja je najefikasnija za oglašivače i potrošače, pomozite da kvalitetan sadržaj dođe do izražaja i fokusirajte se na aktuelni momentum video i mobilnog oglašavanja, kao i programmatic model zakupa oglasnog prostora. Veoma mi je drago što ću imati priliku ove godine da učestvujem na Digital Day-u i kao učesnik u panelu razmenim iskustva sa kolegama iz CEE regiona.
Koja su vaša predviđanja za budući razvoj Mađarskog i regionalnog digitalnog tržišta?
Većina ekonomskih projekcija ukazuje na rast tržišta u predstojećem periodu za ceo region. Verujemo da će ovo pomoći celoj advertajzing industriji, a udeo u potrošnji na digitalno oglašavanje pratiće navike potrošača kada je u pitanju konzumacija medija. Dakle, u svakom slučaju očekujem rast i ubuduće. Jedino pitanje je ko će uspeti da monetizuje taj rast.
Autor: Željka Miletić