Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

OGLAŠAVANJE

spot_img

ISPRATI

Od svakog izazova stvaramo prilike

Naslovnu stranu sedmog broja Marketing mreža magazina krasi veliki intervju sa Jelenom Fiškuš i Seanom Poropatom, suosnivačima i kreativnim direktorima agencije Studio Sonda, koji govore o svojoj dosadašnjoj profesionalnoj karijeri i izazovima na tom putu, kako je nastala ideja za osnivanje Kreativnog centra, koliku realnu težinu imaju strukovne nagrade u Hrvatskoj, ali i da li ljudi sa naših prostora poseduju kreativni gen.

Od časopisa do Kreativnog centra. Sonda je nastala u Poreču, pa ste se preselili u Vižinadu za koju ste od početka tvrdili da ima sve uslove za kreativni rad. Kako je počela Sonda ideja?
Da, naš put bi se mogao slobodno nazvati – od časopisa do Kreativnog centra. Časopis Sonda bio je prvi projekat Sonde (samoinicirani) i uključivao je još puno ljudi, od kojih su svi danas uspešni u onome što rade. Radilo se o „besplatnom informatoru za dubinsko istraživanje zabave“, koji se distribuirao po barovima, klubovima, knjižarama i drugim posećenim punktovima, prvo u Istri, zatim na području Kvarnera, a na kraju čak i u Zagrebu. Govorimo o 2004. godini, internet nam ne služi kao izvor informacija, ni približno kao što je to danas, i naš informator tada je ključno mesto putem kojeg se može saznati o tome šta se na mesečnom nivou dešava u Istri (kasnije i šire), gde otići, šta probati, šta pratiti… Tekstovi su bili autorski, dizajn publici zanimljiv, uz maskotu Sonde i naslovnice koje su uvek bile refleksija nekog značajnog trenutka u datom mesecu. I tako smo se nekoliko godina sa tim zabavaljali. U to doba razvija se i Turistička zajednica Istre i njena ponuda, kao i hotelijeri, te mi postajemo integralni deo tog rasta, jer oni u nama vide partnera za dizajnersko-komunikacijski deo. Gotovo da i nema manifestacije ili TZ-a u Istri sa kojim u datom trenutku nešto nismo razvijali. Brošure, programi, manifestacije, vizuelni identiteti, signalizacija, outdoor i gourmet ponuda… Nismo bili samo deo oblikovanja, već i osmišljavanja samih proizvoda. Polako nam se počinju javljati i lokalni OPG-ovi, vinari i maslinari sa željom da unaprede svoje poslovanje i razviju svoje proizvode i brendove. Vremenom, a stvarno nismo nikada tražili posla već nam je svaki dobro odrađen doneo novi, polako počinju i nacionalni, regionalni, pa i neki globalni brendovi tražiti naše usluge… Stižu priznanja, a sa preseljenjem iz malog Poreča u još manju Vižinadu, raste i naša vizija o osnivanju Kreativnog centra u našoj inspirativnoj Istri.

Koji profesionalni izazov vam je bio najteži u karijeri i kako ste ga prevazišli?
Oboje smo saglasni da je to rast Sonde, iako se dešavao prilično organski. Taj trenutak u kojem smo shvatili da je bitno uspostaviti procedure rada, timove i odgovorne ljude, jer odjednom taj neposredan način rada na koji smo navikli, postaje nemoguć i haotičan. Sa iskustvom koje imamo, rekli bismo da je najbolji način za rast naći kvalitetne saradnike koji su, pre svega, ljudi i koji imaju sličan senzibilitet i vrednosti, te stvoriti kvalitetno timsko okruženje. A to nije jednostavno. Nikada nismo mislili da ćemo imati firmu koju treba voditi – pustite nas da samo stvaramo… Ali eto – dogodilo se…

Ko ili šta je najviše uticalo na vaš profesionalni put?
Iako se niko u našim porodicama nije bavio kreativnim zanimanjima, svakako je podrška roditelja, koji su nas puštali da budemo ono što želimo, iako su mogli insistirati da idemo njihovim utabanim putevima (Sean – muzika i turizam, a Jelena iz porodice stomatologa). Sean će uvek istaći profesora Ivana Obrovca, koji je pokretač ŠPUD-a Pula i koji mu je otvorio nove poglede na svet dizajna i komunikacija, a Jelena učiteljicu Zdenku Korlević iz Hrvatskog, zahvaljujući čijem podsticaju je još u osnovnoj školi osvajala nagrade za svoje tekstualne radove, objavljivala pesme u Modroj Lasti.

Tokom dosadašnje profesionalne karijere radili ste za veliki broj klijenata širom regije. Na koji uspeh u karijeri ste najponosniji? Zašto?
Na Sonda Kreativni centar kao celovitu platformu koja ujedinjuje Sondu, društvo, naše poslovne klijente/partnere, druge kreativce… Zahvaljujući Sonda kreativnom centru, Sonda danas, osim što ima mogućnosti od strategije do produkcije odrađivati projekte u rasponu od značajnih regionalnih, pa i svetskih brendova, kao što su Kraš, Ledo, Frikom, Montana, Radenska, Zott, Elan, pa do lokalnih OPG-ova i vinara, partnerima može ponuditi i neke drugačije načine pristupa projektima (npr. Designed By People), ali i pokrenuti puno svojih internih projekata.

Stojite iza velikog broja kampanja koje su osvajale domaće, regionalne i svetske nagrade. Među njima i Cannes Lions 2019. godine. Ali koja od njih ima posebno mesto u Vašem srcu i za koju kažete “teško da ćemo ovo više ikada ponoviti”?
Tako nešto nikada ne kažemo, jer svaki najbolji projekat je onaj idući, što znači da nas još uvek razveseljavaju nove ideje i novi projekti, i za mnoge verujemo da će biti posebni. Imamo i neke samoinicirane projekte u fioci, čak i neke odlične nikada realizovane, jer su se u nekom trenutku realizacije promenile okolnosti kod klijenta… Ali od posebnijih izdvojili bi svakako sve što smo radili za Piquentum vina jer, osim što se razvilo veliko prijateljstvo i što je vinar Dimitri valika inspiracija, etiketu koja je na kraju i dobila Kanskog lava, smatramo relevantnom, budući da je pokazala kako etiketa može biti više od nje. Zatim, sve što smo radili za Gradsku knjižnicu Poreč, jer je to neiscrpan poligon za kreativnost po kojem plešemo već 16 godina za redom. Od komercijalnijih projekata, tu bi spomenuli da smo doneli prvi Red Dot u istoriji dvema velikim kompanijama, koje deluju na regionalnom tržištu, pa i šire: Ledu/Frikomu za dizajn King čašica i Krašu za Dorinu. Pa ipak, nikada ne mislimo da ovakve uspehe nećemo nikada ponoviti. Naprotiv! To bi bio kraj.

Koliku realnu težinu imaju strukovne nagrade u Hrvatskoj? Da li se kreativci “lože” na nagrade?
Cenimo i podstičemo nacionalna i regionalna takmičenja i strukovne nagrade, te smo i sami često njihov deo. Ne zato što se “ložimo” na nagrade, već iz nekoliko razloga. Prvi: podrška struci. Drugi razlog: uopšteno su takmičenja važna za lični razvoj. Sam čin prijave kada se secira i analira rad kroz prijavu i njegova prolaznost na takmičenjima uz komentare žirija – sve je to neprocenjiva škola ukoliko sebi dozvoliš da ne prevlada taština i znaš informacije upotrebiti u svoju korist, čak i kada čuješ/doživiš nešto što isprva zaboli. Plus, sa iskustvom i sami postajemo članovi žirija, oni koji dodeljuju nagrade. Na kraju, nagrade osvojene na kvalitetnim takmičenjima dodatni su poligon za osvajanje poverenja u rešenja od strane klijenata/partnera. Takmičenja su pozitivna za industriju, a zdrava konkurencija uvek je dobrodošla.

Gde pronalazite inspiraciju za kreiranje kampanja? Da li su ideje stvarno svuda oko nas i kako ih prepoznati?
Najbolji okidač za kreativnost sadržajan je i ispunjen život koji upijaš širom otvorenih očiju i srca, ponekad su najneverovatnije situacije osnova za kreativno izražavanje. Ona jedna rečenica koju si zapisao na jedrenju, onaj jedan bilbord koji si video na Times Square-u, ona jedna izvrsna kampanja koja ti je dotakla srce na Cannesu svojom jednostavnošću… I deca koja ti pokazuju memeove i fore poput “Bro is Mewing” i slušaju Travisa Scotta, iako si potrošio malo bogatstvo da ih vodiš na koncerte Metallice i ACDC-a. I pogled sa našeg krova na dolinu Mirne. I redovi u čekaonici. I more. I kritika. I pohvala. I prijatelj i komšija, i travčica, i loza, i koza.

Godine 2022. otvorili ste vrata Sonda Kreativnog centra, koji ima za cilj podstaknuti turistički i privredni razvoj unutrašnjosti Istre, ali i šire, kroz društveno korisne i edukativne projekte. O kakvom je projektu reč i kakvi su vam dalji planovi?
Kada smo otvarali vrata našeg Kreativnog centra postavili smo jasnu misiju – vođenim procesima buditi svesti o moći kreativnosti i kreativnom potencijalu kod pojedinaca, kako bi on postao aktivni učesnik i sa nama ostvarivao visokoefikasne kreativne projekte i uticao na prosperitet svog okruženja. Naš cilj je bio i ostao stvoriti prostor koji će okupljati ljude, inspirisati ih i omogućiti im da zajedno sa nama rade, uče i stvaraju, jer verujemo da se istinski napredak može postići samo kroz saradnju i zajedništvo. Kreativni centar je naš pilot projekat koji se trenutno nalazi u fazi dinamičnog razvoja i kontinuiranog rasta. Od otvaranja intenzivno radimo na razvijanju raznovrsnih programa i aktivnosti nastojeći uključiti što veći broj ljudi iz različitih delova Hrvatske i sveta. Naš cilj je nastaviti rasti zajedno sa našim učesnicima i partnerima, jer nema smisla da delujemo samo kao pojedinci. Smisao je u zajedništvu, tako možemo postići istinski napredak.

Na koji način ste kroz ovaj projekat uključili lokalnu zajednicu, kao i pojedince koji nemaju veze sa kreativnom industrijom?
Uvek smo tvrdili da kreativnost postoji u svakom od nas i može stvarati velike stvari ako je ispravno vođena i negovana. Upravo zato, kroz aktivnosti našeg centra želeli smo preneti tu misao, otvarajući naše programe i sadržaje za sve koji imaju želju igrati se i razvijati, istraživati i učiti nešto novo, stvarati. Tako je nastao i naš glavni program edukativnih radionica Sonda Designed by People, koji poziva sve zainteresovane, nezavisno od prethodnog dizajnerskog iskustva, da sa nama rade na konkretnim, tržišno relevantnim proizvodima. Dosada smo realizovali uspešne saradnje sa Elanom, Krašem i ove godine sa Radenskom, na čijim je proizvodima radilo 20 ljudi različitih dobi i profesija, i na koje smo jako ponosni.

Ceo intervju pročitajte u septembarskom izdanju Marketing mreža magazina.

spot_img

PROJEKAT

spot_img

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!