Može se reći da će ekonomska kriza i veštačka inteligencija u najvećoj meri uticati na event industriju u 2024, jedna na mahom negativan, a druga na mahom pozitivan način. Ipak, daleko od toga da naši kreativci neće uspeti da prevaziđu izazove i okrenu ih u svoju korist. O tome na koji način ćemo pristupati planiranju i organizaciji događaja u narednim mesecima razgovarali smo sa Urošem Mitićem, Event & Production Team Leader-om u agenciji smartpoint adria.
U kom pravcu će se razvijati event industrija u 2024? Možemo li da očekujemo neke značajnije promene u odnosu na prethodni period?
Kao što znamo, pandemija COVID-19 ubrzala je trend digitalizacije u event industriji, što je dovelo do većeg broja virtuelnih događaja i korišćenja online platformi za organizaciju konferencija, festivala i drugih manifestacija. Očekuje se da će ovi elementi ostati prisutni u različitim oblicima. Kombinacija fizičkog i virtuelnog prisustva na događajima postaje sve popularnija i potpuno normalna. Organizatori događaja mogu očekivati “pritisak” da ponude opcije za učešće kako ljudima koji žele da prisustvuju fizički, tako i onima koji preferiraju online format. Zapravo, reč je o novoj eri hibridnih formata koja zamah dobija nakon 2020. godine, uz konstantnu i promišljenu nadogradnju inovativnim elementima.
Svakako, sadržaj je nešto što će u narednom periodu obeležiti samu event industriju uz širok spekatar novih mogućnosti sa primenom AI tehnologije i pametnom upotrebom podataka.
Veštačka inteligencija postala je deo gotovo svake (kreativne) industrije. Kako se ovaj tehnološki trend može konstruktivno upotrebiti u planiranju i organizaciji događaja?
Veštačka inteligencija može biti veoma dragocen alat za same organizatore događaja kako bi unapredili iskustvo učesnika i optimizovali procese. Ovo se može posebno primeniti na samu personalizaciju događaja koja je sada vrlo lako primenjiva.
AI može analizirati podatke o učesnicima događaja (kao što su njihovi interesi, prethodna iskustva, demografski podaci itd.) kako bi prilagodila sadržaj događaja na individualnom nivou. Na primer, AI može preporučiti određene sesije, radionice ili aktivnosti na osnovu preferencija svakog učesnika ili gosta samog događaja. Mogućnosti su zaista nemerljive, samo je potrebno upotrebiti ih na efikasan i efektan način.
Takođe, u ovom trenutku, u event industriji se podrazumeva da AI preuzima sve procese koji su vezani za registraciju samih učesnika na eventu, slanje personalizovanih poruka, pozivnica, što daje više prostora za fokusiranje na kreativnije aspekte planiranja događaja.
Za koje još trendove možemo da kažemo da će biti vodeći u ovoj godini?
Interesovanje za održivost i odgovorno poslovanje postaje sve veće među potrošačima i poslovnim sektorom. Event industrija bi mogla doživeti promene u smislu smanjenja ekološkog uticaja događaja i usvajanja održivih praksi. Ovo je trend koji je generalno na globalnom nivou sve prisutniji prethodnih godina, a ja očekujem da će se ova promena videti i u našem regionu tokom 2024. godine iako ova tema i dalje za mnoge predstavlja samo dekorativni PR alat.
Sve više će se ceniti događaji koji odgovornost za životnu sredinu shvataju ozbiljno. Već sada su prisutni trendovi u event industriji koji podrazumevaju što manje korišćenje štampanog materijala (agende, akreditacije…) koji je zamenjen digitalnim rešenjima. Takođe, u samoj produkciji scenografija, brendinga, dominiraju digitalna rešenja, od LED ekrana do info displejeva i hologramskih rešenja. Sve ovo utiče na zamenu tradicionalnih rešenja koja su godinama korišćena, a isto tako i olakšavaju proces pripreme samog događaja s obzirom na to da se sva kreativna rešenja mogu vrlo lako i brzo menjati i ažurirati čak i tokom trajanja samog događaja.
Da li će nam u 2024. biti važniji sadržaj odnosno tema događaja ili pak umrežavanje i iskustva koja nam taj događaj pruža? Na čemu će biti fokus?
Trend vrednovanja samog iskustva na događaju kao i umrežavanja započet je još prošle godine, a sa sigurnošću mogu reći da će se nastaviti i u 2024. Živimo u vremenu u kom se, više nego ikada ranije, vrednuje samo iskustvo u svim sferama života, pa tako ovaj trend ne zaobilazi ni event industriju. Ni događaji koji su orjentisani ka “čistom” biznisu nisu imuni na ove trendove pa će, sasvim sam siguran, svi težiti ka stvaranju jedinstvenih i novih iskustava tokom događaja kao što su interaktivne radionice, događaji unutar događaja, multisenzorna iskustva… Cilj je svakako da se učesnicima omogući dodatna vrednost za njihovo uloženo vreme ili pak novac.
Imajući u vidu sve ovo, kao i trendove koji su već jasno vidljivi, ne čudi podatak da većina milenijalaca više ceni iskustvo u odnosu na materijane stvari. Baš zbog toga se i sama event industrija mora prilagoditi novim trendovima.
Šta bi mogli da budu najveći izazovi u event industriji u 2024?
Kao i u svim ostalim industrijama i u event industriji su se tokom poslednjih godina, a posebno dolaskom veštačke inteligencije, pojavile neverovatne mogućnosti u kreiranju iskustava za same posetioce događaja. Pored toga, svi mi trenutno prolazimo kroz ubrzanu digitalizaciju i upoznavanje sa AI tehnologijom koja nam daje širok spektar mogućnosti i doživljaja, tako da ono što vidim kao glavni izazov u 2024. godini je “izdvajanje od konkurencije” i pronalazak načina kako napraviti nešto jedinstveno, kako zaintrigirati učesnike i uraditi nešto drugačije. Neki vid rešenja na ove izazove je svakako kreiranje “tailor made” događaja koji će se izdvajati u moru istih ili vrlo sličnih eventova koje viđamo u našem regionu.
Neka istraživanja pokazuju da brendovi u svetu sve manje budžeta izdvajaju za organizaciju događaja. Kako uraditi više kada imate manje?
Nažalost, ovaj “trend” nije samo prisutan u event industriji i naravno da nas nije zaobišao. Kod nekih brednova, usled smanjenja budžeta za marketing kampanje, dolazi do odluka i generalno mišljenja kako su događaji “neisplativi” i kako se više može postići putem digitalnih kanala. Na nama je da ovu tvrdnju opovrgnemo kreativnim i tailor made događajima, ali isto tako i da podsetimo brendove da nijedan oblik digitane kampanje, radionice, webinara, ne može zameniti jedan tradicionalni događaj koji pruža nemerljivo iskustvo i na kome se mogu ostvariti brojni kontakti.
Elem, kada smo već u situaciji da se suočavamo sa smanjivanjem budžeta, i mi se moramo okrenuti digitalnim rešenjima, ali u ovom slučaju kao alatu koji nam olakšava i pomaže u realizaciji samog projekta.
Digitalna rešenja koja koristimo u kreiranju scenografija događaja, pozivanju na sam događaj ili u dekoraciji prostora, umnogome nam pomažu da optimizujemo budžete. Mislim da i dalje ljudi imaju predrasude kada im se spominju ova rešenja, s obzirom na to da su prve reakcije kako je to višestruko skuplje i kako će biti potrebni veći budžeti, a generalno je sasvim suprotno. Sva ova rešenja nude veće mogućnosti što se tiče same kreative, zatim, potrebno je mnogo manje vremena za produkciju nego kod tradicionalnih rešenja, a isto tako su “budget friendly” u odnosu na scenografije koje podrazumevaju gomile i gomile štampanog materijala koji se nakon toga više ne može iskoristiti.
Iako su nam situacije sa smanjivanjem budzeta za event industriju značajno uticale na sam biznis, isto tako verujem da su nam otvorile nove vidike i neka potpuno nova rešenja koja su u ovom trenutku značajno ispred dosadašnjih. Takođe, sa ovakvim rešenjima brendovi dobijaju fantastične mogućnosti, kojih još nisu u potpunosti svesni, uz značajno manje budžete.
Za 2024. se kaže da neće biti godina oporavka od kriza, već godina revolucije. U tom smislu, koja tradicionalna uverenja u vezi sa organizacijom događaja ove godine treba da odbacimo, a koja moderna uverenja da usvojimo?
Kada se govori o “godini revolucije” umesto o “godini oporavka od kriza” u kontekstu organizacije događaja, to svakako ukazuje na potrebu za promenama i prilagođavanjem novim realnostima i trendovima u industriji.
Ono što je postalo jasno i tokom prethodnih godina je činjenica da više ne smemo posmatrati samo fizička okupljanja kao događaje već moramo razumeti da sada postoje i različiti oblici umrežavanja kao što su online ili hibridni događaji.
Pored ove vrlo jasne činjenice, i neka tradicionalna uverenja koja se protive ili ograničavaju potrebe za korišćenjem tehnoloških inovacija mogu umnogome ograničiti unapređenja iskustva samih učesnika, kao i sam kvalitet jednog događaja. Potrebno je naći “zlatnu sredinu” i u kooperaciji sa tehnološkim rešenjima i veštačkom inteligencijom kreirati jedinstveno iskustvo za učesnike. Takođe, tradicionalno komuniciranje i registracija učesnika može ograničiti mogućnosti personalizacije i efikasnog angažovanja učesnika.
U eri revolucije, organizatori događaja treba da budu otvoreni za inovacije i eksperimentisanje sa novim idejama, tehnologijama i formatima događaja kako bi privukli i zadržali pažnju učesnika.
Ukratko, potrebno je da budemo spremni za odbacivanje tradicionalnih uverenja koja mogu ograničavati novine, a sa druge strane prilagoditi se modernim rešenjima koja promovišu fleksibilnost, inovacije, personalizaciju i održivost kako bismo uspešno odgovorili na izazove i kako bismo učesnicima pružili što bolje iskustvo što je svakako i najvažniji cilj svakog događaja.