Marketing mreža ove godine obeležava svoj prvi veliki jubilej – 10 godina uspešnog poslovanja. Tim povodom, razgovarali smo sa kolegama iz kompanija i agencija, saradnicima i partnerima, koju ulogu u razvoju tržišta marketinških komunikacija u Srbiji u proteklih deset godina ima Marketing mreža. Draško Roganović, Managing Director agencije MPG Plus rekao je…
Ocenite tržište marketinških komunikacija u Srbiji u proteklih 10 godina?
Deset godina nije mali period za presek stanja i promena u bilo kojoj industriji, pa i ovoj našoj. Došlo je do prirodne smene generacija, dosta se povećao broj agencija, prebrodili smo nekoliko kriza, digital je zauzeo mesto koje mu pripada, a to je izazvalo i promene kada je u pitanju produkcija foto i video materijala gde su se drastično povećali i ponuda i potražnja, oglašavanje u štampanim medijima je doživelo svoj prirodan pad, ali je zbog digitala drastično porastao broj manjih i srednjih oglašivača, nivo transparentnosti u vezi tržišnih uslova je veoma porastao… Modeli saradnje između kompanija i agencija se nisu previše promenili i verovatno su oni i dalje optimalni. I dalje se smenjuju ciklusi specijalizacije i sveobuhvatnih usluga kod agencija i razvijanja internih kapaciteta i saradnje sa agencijama kod klijenata. Sve zajedno imamo jedan komplikovaniji ekosistem, ali su principi ostali isti.
Koju ulogu, po Vašem mišljenju, u razvoju tržišta u proteklih 10 godina ima Marketing mreža?
Uticaj Marketing mreže je izuzetan jer je dala fenomenalan doprinos u kontinuiranom prilivu informacija iz sveta marketinških komunikacija na jako kvalitetan način. Jako smo zahvalni na njemu i čestitamo na svim ostvarenim uspesima i platformama koje ste pokrenuli.
Handle with care – u kom kontekstu ćemo koristiti ovu frazu u 2022. po Vašem mišljenju?
Pri osmišljavanju optimalnih načina za direktnu komunikaciju, jer nikada se ne zna šta će već sutra biti nova pravila za nju. Pri ugovoranju novih poslova jer visok stepen fleksibilnosti koja se očekuje nalaže i troškove koje nisu svi spremni da u startu prihvate. U svakom segmentu delovanja jer se danas svaki korak koji napravite kao klijent ili agencije analizira na mnogo načina.
Od 2022. očekujem…
Povratak marketinške komunikacije uživo u punom obimu – dešavanja, promocije, sampling… Od nove realnosti u kojoj ništa više neće biti isto brzo smo se vratili na pune kafiće, klubove, bioskope, tržne centre i pozorišta i novogodišnje koncerte sa hiljadama ljudi. Ako zanemarimo pitanje odgovornosti, ostaje suština da je lični kontakt nezamenljiv, a ako kompanije to rade na impresivan način efekti neće izostati.
Dalji rast segmenta digitalnih komunikacija u našem poslovanju i njegovu integraciju sa BTL aktivnostima koje sprovodimo.
Rast segmenta dizajna i produkcije impresivnih displeja i drugih alata za interesantnu POS komunikaciju. Metaverse će se sve više spominjati, ali ne očekujem da će ove godine zauzeti značajnije mesto u marketinškim komunikacijama.