SVET – Kina pokušava da se probije na afričkom medijskom tržištu. Tamo je plasirala svoje medije: novinsku agenciju Xinhua News, China Radio International (CRI) i CCTV Africa. Kina je samo u prvoj polovini 2012. godine investirala u Afriku 45 milijardi dolara. Trgovina između Kine i Afrike se u poslednje tri godine utrostručila. Sada Kina pokušava da se probije i na afričkom medijskom tržištu. Tamo je plasirala i svoje medije: novinsku agenciju Xinhua News, Radio China International i CCTV Africa. Najnoviji projekt su kineske novine na engleskom jeziku za Afriku, koje su se počele prodavati u Keniji.
Kinezi imaju sve više udela na medijskom tržištu Afrike. Investiraju u moderne tehnologije, dodeljuju afričkim novinarima stipendije za boravak u Kini i pokreću vlastite medije u Africi. Publicistkinja i stručnjak za Afriku iz BBC-a Mary Harper nije iznenađena kineskom ekspanzijom na medijskom tržištu Afrike.
„To je potpuno prirodan razvoj situacije. Kina je otkrila ogromne resurse i potencijale koje nudi Afrika i postala je njen najveći trgovinski partner. Time je potisnula Zapad,” kaže ona. Početkom 2012. Kina je počela da emituje program na engleskom jeziku na TV-kanalu pod nazivom „CCTV Africa”. Osim magazina, okruglih stolova, zabavnih i dokumentarnih emisija Kinezi nude i internet TV Magazin za korisnike mobilnih telefona. Uskoro će zaposliti i stotinu kineskih korespondenata. Novinska agencija Xinhua zajedno s jednim kenijskim operaterom za mobilnu telefoniju nudi i prvi mobilni servis vesti za Afriku. Mary Harper pojašnjava razloge ovako pojačanog medijskog angažmana Kine na afričkom kontinentu.
„Kina se angažuje iz ekonomskih razloga i čiste računice i stoga novinari na Zapadu o tome pišu negativno. Sada Kinezi Afrikancima žele ispričati svoju istoriju i svoju verziju događaja i ne žele to prepuštati zapadnim medijima.”
Od decembra 2012. u glavnom kenijskom gradu Nairobiju izdaje se dnevni list „China Daily-Africa Weekly”. Nairobi je medijski čvor istočne Afrike, kineski mediji tamo imaju svoje kancelarije, redakcije i studije. Nairobi je i sedište radio stanice China International, koja emituje program na više od 50 jezika. Oni su sedam godina u Keniji, kaže jedan kenijski novinar koji za njih radi. On želi ostati anoniman, jer Kinezi ne gledaju blagonaklono na one koji daju intervjue zapadnim medijima.
„Najprije pišemo na engleskom, a onda prevodimo na svahili. Međutim mi ne emitujemo program uživo iz Nairobija, već prvo sav materijal šaljemo centrali u Peking. Oni onda emituju to što smo mi pripremili. Često nas šalju na seminare u Kinu kako bi nas obučili njihovom načinu rada.” Dakle sve se kontroliše u Pekingu, bez cenzure nema objavljivanja članaka, niti puštanja priloga u eter. Za novinare, koji su ranije radili za kenijske medije, nije uvek lako prilagođavati se novim metodama rada.
„Ne izveštavamo o negativnim pojavama. Ali kao novinari mi moramo izveštavati i o stvarima koje se ne odvijaju kako treba, moramo pokazati realnu sliku stanja. Kenijski mediji izveštavaju o svemu ali mi na radiju China International smo vrlo selektivni”, kaže jedan kenijski novinar, koji je želio da ostane anoniman.
Pozitivne strane Afrike ova kineska radio stanica svesno stavlja u prvi plan, kako bi postala omiljena kod afričkih slušaoca. Mary Harper to ne vidi tako kritično. Ona smatra da kineska konkurencija unosi svež vetar na medijsko tržište Afrike. Ali sve to ima i svoje negativne strane. Kinezi u Etiopiji finansiraju nadziranja novinara. Od tada su opozicioni mediji suočeni s prekidom emitovanja programa, a novinari koji su kritični prema režimu završavaju u zatvorima. Reč je o pojavama koje su u Pekingu deo svakodnevnice.
Izvor: Deutsche Welle