Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

OGLAŠAVANJE

spot_img

ISPRATI

Kako ispravno koristiti QR kodove u marketingu?

Na dobrom smo putu. Mobilni marketing je i u Srbiji uhvatio zalet. Doduše, uglavnom među early adopters-ima, ali je svakako sve više prisutan i evidentno je povećanje svesti o njegovom postojanju. Sve je više mesta gde možete videti neki od primera i mehanizama mobilnog marketinga. SMS marketing, mobilne aplikacije, mobilni kuponi, QR kodovi, mobilno oglašavanje itd. Svi oni su popularni na svoj način i prema svojoj ciljnoj publici, ali svakako, nešto što je pokazalo visok stepen interesovanja od strane krajnjih korisnika su definitivno QR kodovi.
To su uvideli i lokalni rukovodioci marketinga u kompanijama i neki od njih su poželeli da uključe QR kodove u svoje kampanje. Sa stanovišta razvoja mobilnog marketinga, ovakva incijativa zaslužuje sve pohvale, ali u mnogim slučajevima je krajnji ishod korišćenja QR kodova bio krajnje poražavajuć. Često su brojke koje ukazuju na nivo korišćenja bile ispod očekivanja (ako ih je neko uopše i imao kao predviđene) i za to postoji nekoliko razloga.

Najčešći scenario
Rukovodioci marketinga u kompanijama ili account menadžeri marketing agencija koje se o njima staraju su upirali prstom u korisnike, naravno, to je najlakše – korisnici su krivi, neuki, ne znaju kako da skeniraju QR kod, nemaju smart telefone i sl. U velikom broju slučajeva ovo jeste tačno, ali je krivica za loš odziv pre svega na strani kompanije koja je odlučila da koristi QR kodove u svojim promo aktivnostima.
Korišćenje QR kodova u Srbiji je već u startu izgubilo smisao i kontrolu. Evo kako to ide. Pošto su videli da na zapadu veliki brendovi koriste QR kodove u printu (novine, flajeri, bilboardi, posteri itd.), a zatim pronašli na internetu besplatne generatore QR kodova, lokalni marketari su brže bolje generisali QR kod URL-a web sajta kompanije u kojoj rade i sa tim, tako genijalnim pronalaskom u jednoj, a službenim smart telefonom u drugoj ruci, odleteli do kancelarije svog šefa kako bi prezentovali QR kod – to epohalno marketinško otkriće koje će izvesti kompaniju na put efikasne promocije i još jednom ostvariti prednost u odnosu na konkurenciju, koja idalje nema pojma šta je to QR kod. Posle kratkog uvoda vidno uzbuđenog marketara, šef je zainteresovan i punom pažnjom fokusiran na ono što će se upravo dogoditi. Sve je spremno i magija počinje! Neverovatnom brzinom i uz zvuk uspešno skeniranog QR koda, pojavljuje se (neoptimizovani) korporativni sajt kompanije na smart telefonu uzbuđenog marketara. Njegov šef idalje ne veruje u ono što je upravo video i poželi i sam da proveri da li je ovo istina ili samo još jedan pokušaj manipulacije od strane njegovog podređenog kolege. Međutim, istina je! QR kod radi. Uz priču o mogućoj povišici, šef ispraća kolegu nazad do njegove kancelarije i odmah otrčava kod direktora i predstavlja mu ovu genijalnu ideju (kao svoju). Ubrzo zatim, u već odvojene budžete za offline marketing uključuje se i QR kod, to malo moderno i potpuno besplatno čudo koje je u isto vreme i ružno i super cool izgleda. Momak koji radi u pripremi za štampu ga stavlja u onaj deo postera (bilborda, flajera) gde ima mesta, u veličini koju on sam odredi šacometrijom, i naravno bez ikakvog uputstva za krajnjeg korisnika šta je ta crno-bela mrlja, čemu služi šta sa njom treba da se radi. Na kraju, svi su zadovoljni jer je QR kod ugledao svetlost dana i konkurencija može da crkne od muke jer oni to idalje nemaju.
Obično tako izgleda proces dodavanja QR koda u marketing kampanju kada je ideja došla od strane business decision maker-a te kompanije. Stvar se ne razlikuje puno ni kada ulogu marketara sa početka priče ima marketing agencija zadužena za promociju te kompanije. Retko ko u čitavom ciklusu ima predstavu šta je bitno u celoj priči oko marketinga kroz QR kodove, na šta treba posebno obratiti pažnju i šta ne treba nikako da se čini kako kampanja ne bi doživela potpuni fijasko.
Obzirom da ljudi u Srbiji još uvek ne prepoznaju / primećuju postojanje QR kodova u dovoljnoj meri, želja nam je da kroz jasna uputstva (a ne samo običnu kritiku) damo smernice i otkrijemo ove “tajne” za sve vas koji planirate da u budućnosti koristite QR kodove u marketinške svrhe.
QR kodovi mogu da na veoma brz i moćan način aktiviraju krajnjeg korisnika. Ono što je svakom potencijalnom korisniku zanimljivo jeste doza mističnosti koja se krije iza samog QR koda. Dok ne skeniraju, ne znaju šta je tamo i to ih upravo vuče da ga skeniraju.

Format sadržaja QR koda
Najveći broj implementacija QR koda se odnosi na neki URL, a nekada direktno i na video sadržaj. Neko koristi QR kod i za iniciranje telefonskog poziva, slanja SMS-a i aktivaciju geo lociranja objekata ili događaja. Retki su slučajevi gde se kao sadržaj koristi najobičniji tekst, ali uz dobru ideju i to može da bude zanimljivo. Za sada, zadržimo se na korišćenju URL-a, kao najpopularnijeg formata sadržaja QR koda.

Okruženje u kojem se koristi QR kod
Ovu stvar marketari često predvide. Razmotrite okruženje u kojem će vaš QR kod biti vidljiv i korišćen. Stavite se u cipele korisnika koji bi trebao da skenira vaš QR kod. Da li mislite da je dobra ideja staviti QR kod na poster koji će se nalaziti u muškom toaletu u šoping centru tik iznad pisoara? Svakako da nije. Budite obazrivi ukoliko stavljate QR kodove i na outdoor printu. Bilbordi pored puta ili brendiranje autobusa gradskog prevoza takođe mogu da budu loše ideje jer vozač automobila može da dovede u opasnost sebe i ostale učesnike u saobraćaju ukoliko se koncentriše na skeniranje QR koda, a ne na put ispred sebe. Za ispravno skeniranje koda najčešće je potrebno statičko okruženje i tlo koje ne izmiče. Da bi korisnik skenirao QR kod, potrebno je da ima dovoljno vremena da izvuče telefon iz džepa (futrole, torbe…), pokrene aplikaciju za skeniranje QR kodova i skenira kod. Ne bi trebao da stoji na autobuskom stajalištu gde je puno ljudi ispred i autobusi nonstop prolaze ili pak na bilbordima na autoputu gde se vozila kreću do 200 km/h.

Kreirajte QR kod koji je fleksibilan
Pokušajte da izbegnete generisanje QR kodova koji vode na URL-ove koji su skraćeni uz pomoć servisa kao što su goo.gl i bit.ly. To ima svojih prednosti, ali ima i svojih mana. Oni vam kasnije neće dozvoliti da promenite URL i vaš QR kod ostaje zarobljen i vezan za taj link. Bolje je da koristite QR generatore koji će kasnije dozvoliti da promenite URL ili pak koristite URL na vašem serveru, koji kasnije možete da redirektujete na neku drugu adresu. Zašto je ovo bitno? Zbog fleksibilnosti i kao back-up. Recimo da imate ponudu meseca koja se nalazi na vašem sajtu i generišete QR kod na taj URL i nakon toga ga skratite uz pomoć navedenih servisa za skraćivanje URL-a. Već sledećeg meseca nećete moći da koristite isti QR kod ukoliko nova ponuda meseca ima drugačiji URL na vašem sajtu. Preporučujemo vam www.qrjumps.com i www.qrhacker.com

Optimizujte sajtove za mobile
Ovo je najčešća greška. Molimo vas da putem QR kodova upućujete korisnike na stranice koje su prilagođene za prikazivanje na ekranima mobilnih telefona. Postoje sajtovi koji se automatski prilagođavaju veličini ekrana gde se prikazuju, nebitno da li je u pitanju desktop ili mobilni uređaj, ali ogromna većina web sajtova nije takva. To nije za pohvalu, ali verovatno nije ni vaš web sajt. Svrha postojanja QR koda jeste da produži vreme koje je korisnik utrošio na interakciju sa vašim brendom i da mu pruži više informacija od onoga što je mogao da sazna na print materijalu gde se nalazi QR kod koji je skenirao. Nemojte slati korisnike na neoptimizovani homepage vašeg korporativnog web sajta, to će vam samo podići bounce rate. Ukoliko nemate dovoljno resursa da kreirate kompletan web sajt za korisnike mobilnih uređaja, onda se barem potrudite i uradite tu jednu jedinu web stranicu na koju vodi vaš QR kod tako da ona bude lako čitljiva na malim ekranima. Upamtite da sadržaj vaše stranice treba da bude lako čitljiv svim vlasnicima telefona koji imaju mogućnost konzumiranja mobilnog interneta. Dakle ne samo smart telefoni, već i oni stariji modeli (featured phones).

Ne linkujte video direktno
Izbegnite da direktno linkujete URL do vašeg promo videa. Ukoliko želite da promovišete video, dodajte link za taj video na samoj landing stranici na koju vodi vaš QR kod. Mnogi telefoni možda neće moći da direktno pokrenu vaš video, pa će fijasko u tom slučaju biti manji jer će korisnici moći da saznaju mnoge druge informacije o vašem brendu kroz tekst i slike koje se nalaze na stranici gde ih je odveo vaš QR kod. Ukoliko imaju želju i uspeju da pokrenu video, tim bolje i za vas i za njih.

Dajte instrukcije ljudima
Objasnite korisnicima šta da rade sa vašim QR kodom. Mnogi vlasnici smart telefona, koji po defaultu imaju pre-instalirane programe za očitavanje QR kodova na svojim uređajima, ne znaju šta trebaju da rade kada vide QR kod. Objasnite im šta da rade i šta će da dobiju kao rezultat skeniranja QR koda. Takođe, ukoliko već nemaju QR kod čitač, dajte im instrukcije kako da brzo i jednostavno dođu do aplikacije koja omogućuje očitavanje QR kodova. Postoje ljudi koji su radoznali, a koji brzo izgube motivaciju da bilo šta učine ukoliko odmah udare u zid ili trebaju da se previše pomuče. Olakšajte im muku i dajte im jasna uputstva šta da rade, oni će znati to da cene tako što će uzeti učešće u vašoj marketinškoj aktivaciji.

Ponudite i SMS kao opciju
Možda svi telefoni nemaju kameru ili mogućnost koriščenja QR kod čitača, a vi ipak želite da korisnici mobilnih uređaja dođu do URL-a iz QR koda. I za to postoji rešenje! Sve telefoni mogu da koriste SMS. Postavite sistem tako da kada neko putem SMS-a pošalje neku ključnu reč na određeni kratki SMS broj, dobije kao povratnu poruku URL na koji ste želeli da ga odvedete uz pomoć QR koda. Takođe, ovu opciju mogu da koriste i oni koji se ne budu snašli sa skeniranjem QR koda i ona bi trebalo da bude besplatna za krajnjeg korisnika. Nebitno da li jeste ili nije, obavezno navedite i cenu SMS servisa.

Testirajte do iznemoglosti
Ovo može da zvuči kao previše očigledno i nedovoljno vredno pomena u smislu saveta, ali imajte na umu da testiranju trebate da pristupite krajnje ozbiljno. Testirajte vaš QR kod pre nego da ga finalizujete i date u štampu. Print je nemilosrdan i ukoliko kasnije uvidite neku grešku, najverovatnije će biti kasno za bilo kakvom promenom. Počnite tako što ćete da testirate na telefonima vaših kolega. Pokušajte da testirate na svim platformama mobilnih uređaja: Android, iPhone, Blackberry, pa i Windows Phone. Naravno, pokupajte da pronađete i neki Symbian telefon ili neki od starih featured telefona. Pokušajte i da skenirate kod sa različitim aplikacijama za skeniranje QR kodova i pri tom izaberite samo one najpopularnije (po broju download-a).

Autor: Aleksandar Petković
Izvor: Mobilni marketing

spot_img

PROJEKAT

spot_img

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!