Nikola Milošević ima samo 18 godina i već poseduje tri sajta, koji ostvaruju preko 250.000 poseta mesečno. Njegova firma zove se GS Media i u sklopu nje povezuje tri sajta: www.crtanifilm.net, www.filmovi247.com i www.pcigre.com. Nikola Milošević specijalno za Marketing mrežu govori da li Internet danas predstavlja priliku za zapošljavanje mladih ljudi, na koji način napraviti dobar sajt i kako ga oživeti.
Kako si došao na ideju da pokreneš svoj sajt?
Svoj prvi sajt pokrenuo sam 2008. kada sam imao četrnaest godina, zajedno sa svojim mlađim bratom, dok smo se dosađivali na raspustu. Putem servisa Forumotion u svega nekoliko klikova napravili smo sajt, ni ne znajući da na Internetu možemo da zaradimo. Tema sajta bile su video igre, a na našem forumu se ubrzo okupila družina od pedesetak dečaka, što je za nas predstavljalo ogroman uspeh, ali i motiv da dalje razvijamo svoj sajt.
Da li si već na samom početku posedovao potrebna znanja za pokretanje i administraciju sajtova, ili si svoje znanje proširivao zajedno sa svojim sajtovima?
Gledajući strane sajtove često sam primećivao razne funkcije koje sam želeo da uvedem na svoj sajt, te sam se tako vremenom ozbiljnije zainteresovao za web dizajn, a potom i za Internet marketing. Početkom 2011. godine pokrenuo sam portal CrtaniFilm.net, koji je od tada zabeležio preko milion poseta. Portal je u početku nudio isključivo gledanje crtanih filmova, ali su vremenom uvedene još dve sekcije kojima smo posetiocima ponudili flash igrice i bojanke. Portal o crtanim filmovima prvi je od projekata koji je počeo da donosi stalnu zaradu, tako da je predstavljao veliku podršku svim mojim novijim projektima.
Mnogi mladi preduzetnici odustanu od svojih planova pri susretu sa prvim preprekama u njihovom poslovanju. Kako si ti razvijao svoju mrežu i sa kojim si se problemima susretao?
U oktobru prošle godine uz pomoć dva druga pokrenuo sam i portal Filmovi 24/7 (filmovi247.com), čiji je cilj da posetiocima ponudi brz pregled informacija o filmovima. Kako je naša baza filmova još uvek mala, ni portal nije zabeležio neki veliki uspeh, ali imamo velika očekivanja i naoružani smo strpljenjem, što je ključno kada su Internet sajtovi u pitanju, iako mnogi misle da zarada dolazi preko noći.
Treći portal moje mreže je PCigre.com. On je mreži priključen početkom 2012. godine, iako postoji od 2005. To je jedini portal u mreži koji nisam pokrenuo, već sam ga kupio, nakon što je dve godine bio neaktivan. PCigre posetiocima nudi vesti, najave, recenzije i šifre za igre, a svi tekstovi upotpunjeni su trejlerima i screenshotovima, što se igračima video igara jako dopada. U početku je bilo teško posvetiti se u potpunosti administriranju ovih sajtova, kako zbog obaveza u školi, tako i zbog slabe zarade i zainteresovanosti ljudi na početku. Međutim, kvalitetni sadržaji na sajtovima i posvećenost su vremenom počeli da daju rezultate, tako da sada naši sajtovi beleže preko 250.000 poseta mesečno.
Pomenuo si da je ključna promocija sajta i privlačenje novih posetilaca. Na koji način ti to radiš? I koju ulogu u tome igraju društvene mreže?
Za privlačenje velikog broja posetilaca ključno je da se visoko rangiramo na pretraživačima. Jednostavnije rečeno, bitno je da „iskačemo prvi na Guglu“ kada ljudi traže filmove, crtane filmove ili video igre. Da bismo to ostvarili, veliku pažnju posvećujemo optimizaciji sajta za pretraživače. Društvene mreže se pre svega koriste za viralne kampanje (još uvek ih nismo imali), ali su takođe bitne i za optimizaciju sajta za pretraživače, jer ukoliko ljudi prepoznaju naš sadržaj kao kvalitetan, veće su šanse da će ga i Google smatrati kvalitetnim i samim tim prikazivati među prvim rezultatima.
Po tvojoj oceni, u kojoj meri je online oglašavanje zaživelo u Srbiji i da li danas može da se zaradi od online medija? Na koji način ti prilvačiš oglašivače?
Znam za desetine portala koji zarađuju već nekoliko godina unazad, ali mislim da Internet oglašavanje u Srbiji još uvek nije dovoljno razvijeno. O tome koliko zaostajemo za velikim zemljama, poput Velike Britanije, ne vredi govoriti, ali dovoljno je da se kaže da je čak i Hrvatska daleko ispred nas. Mislim da je glavni razlog za to to što nema dovoljno Internet prodavnica i što ljudi nemaju poverenja u Internet trgovinu. Kada ljudi budu više kupovali preko Interneta, onda će i interesovanje za oglasnim prostorom porasti. Kod nas se trenutno uglavnom oglašavaju firme koje su direktno povezane sa oblastima o kojima mi pišemo – na primer prodavnice video igara ili igračaka… ali cilj nam je da u budućnosti porastom posećenosti privučemo i neke veće kompanije, kao što su Coca-Cola ili Telenor, koji su se već oglašavali na www.pcigre.com pre nekoliko godina.
Ima puno sajtova koji se bave igricama, filmovima itd. Na koji način si video prostor za razvoj u ovim oblastima?
Kada su igre u pitanju, konkurencije zaista ima. To i jeste razlog zbog kojeg smo kupili stariji portal, koji je nekada bio najposećeniji u toj kategoriji, a nismo pokretali novi. Što se tiče filmova, ta oblast je „zatrpana“ piratskim sajtovima koji nude gledanje filmova online. Takvi sajtovi trenutno imaju veliku posećenost, ali s obzirom na to da se zasnivaju isključivo na piratskom sadržaju, nemaju budućnost. Osim njih postoji i veliki broj blogova o filmovima, ali to uglavnom vode entuzijasti koji nemaju ni želje, a ni tehničkih znanja da naprave ozbiljan portal.
Za sada nam je najveći konkurent strani portal IMDb, čija Facebook fan stranica ima skoro 30.000 fanova iz Srbije. Ta brojka dokazuje da interesovanje za kvalitetnim filmskim portalima u Srbiji postoji, kao i da takvih za sada nema.
Koji su ti planovi za budućnost? Da li planiraš da se ozbiljno baviš Internet preduzetništvom?
Preuzimanjem PCigre portala ostvario sam cilj da GS mreža (www.gs.rs) pokriva sve oblasti digitalne zabave – filmove, video igre i crtaće. Sajtovi GS mreže mesečno beleže preko 250.000 poseta, što možda i ne zvuči mnogo, ali je svakako dobar znak da treba da nastavimo da se trudimo i razvijamo svoje ideje.
Van bavljenja Internetom završavam četvrti razred VI beogradske gimnazije i već 10 godina treniram košarku. Ovog proleća sam upisao Fakultet za ekonomiju, finansije i administraciju (FEFA), a pored studija, planiram i da se ozbiljno posvetim web dizajnu.
U vremenu krize, kada je sve teže naći posao, da li prilika za mlade i preduzimljive ljude upravo leži u kreiranju i vođenju Internet sajtova?
Kao i za svaki posao, i za web programiranje i administraciju su potrebna određena znanja i početna ulaganja ali pre svega, volja i želja da se tome posvetite. U zavisnosti od kompleksnosti sajta koji želite da pokrenete, početni kapital koji Vam je potreban se kreće već od 20-ak eura, pa naviše.
Ali pravi trik leži u promovisanju Vašeg sajta, u privlačenju stalnih posetilaca i zadovoljavanju njihovih potreba. Iako vlada opšteprihvaćeno mišljenje da se Internet milioner postaje preko noći, i takvi giganti Internet preduzetništva kao što su Bil Gejts ili Mark Cukerberg su morali da se potrude da razviju svoje poslovanje. Verujem da mladi ljudi mogu da pronađu svoj deo web prostora i da ga razviju ukoliko imaju jasan plan i želju za uspehom. Svakako bih svakome preporučio da pokuša.
Autor: Ivana Parčetić
Bravo Nikola! Mi smo jedna jako slaba konkurencija Nikolinom filmskom sajtu, i moramo da mu čestitamo na sjajno odrađenom poslu. Poseta na njegovom sajtu raste svakog meseca, i to je za sve pohvale. I mi se trudimo i povećavamo posetu, ali Nikola pokazuje da uvek može bolje i više. Nadamo se da će naša dva sajta ponaosob jednom prestići IMDB-ovu zajednicu od 30.000 fanova. Za svetlu filmsku internet budućnost!
sta mi je sve potrebno za takav posao?