Svet se menja brzinom koju ranije nismo mogli ni zamisliti. Društvene mreže i mobilne tehnologije su ubrzale razvoj odnosa, širenja informacija i uticaja. Ljudi sada koriste tehnologiju društvenih mreža za oblikovanje svetskih događaja i kulture. Facebook nas je naučio novom načinu komuniciranja uz pomoć feedova, profila i grupa. U isto vreme, pametni telefoni i tableti omogućavaju trenutni pristup informacijama sa bilo kojeg mesta.
Sve to zajedno je redefininisalo računarstvo. Svedoci smo snage društvenih medija i njihovog uticaja na društvo. Od Arapskog proleća do pokreta „Okupiraj Wall Street“, građani sveta su osnaženi kao nikad pre. Pojedinci su se povezali u mnoštvo i srušili političke ustanove, sve uz pomoć komuniciranja putem društvenih mreža. Takođe smo svedoci uticaja društvene revolucije na poslovanje.
Poslovne odluke
Kada je Netflix objavio da menja cene, njegovi korisnici su se razbesnili, postavili su 82 hiljade negativnih komentara na raznim blogovima, facebooku i twitteru. U svega nekoliko meseci, kompanija je izgubila oko 800 hiljada korisnika i dve trećine svoje tržišne vrednosti. To je brzina društvenih mreža – sve se odvija brže nego ikad pre. Umesto da strahujemo, to moramo iskoristiti kako bismo se približili svojim kupcima, kako bismo stupili sa njima u kontakt i angažovali ih na posve novi način.
Kompanije koje će biti uspešne u budućnosti su prepoznale potrebu za promenom u načinu komuniciranja sa svojim kupcima i postepeno se pretvaraju u društveno-mrežna poduzetništva i radikalno menjaju način na koji upravljaju svojim firmama. Na primer Burberry je stavio društvene mreže u središte svog poslovanja i kreirali su sveobuhvatno digitalno rešenje pod nazivom Burberry World koji povezuje korisnike, dobavljače i distributere.
Angela Ahrendts, direktorka za inovacije je nedavno rekla: „Morate se potpuno povezati sa svima koji koriste vaš brend. Ukoliko to ne uradite, ne znam kako će izgledati vaš poslovni model za pet godina.“
KLM, jedna od najvećih svetskih avio-kompanija je takođe počela koristiti uticaj društvenih mreža. Kompanija je zaključila da su važne veze, a ne impresije. Kupci mogu postavljati pitanja na društvenim mrežama, čekirati se za letove i razgovarati o putovanjima. U jednoj od svojih inovativnih kampanja, KLM je iznenadio putnike koji su se čekirali preko twittera. Svi su dobili mali poklon kako bi uživali u svom putovanju. Rezultat toga je činjenica da je twitter stranica KLM-a pregledana više od milion puta tokom kampanje.
Da biste postali društveno poduzeće, nije dovoljno da zaposlite nekoliko dodatnih ljudi i da im date besplatan pristup vašoj twitter stranici ili da dopustite svojim zaposlenicima da koriste facebook. Društvene mreže ne mogu biti samo dodatak. One moraju biti strategija koja je integrisana u poslovne procese čitave organizacije.
Motivisanje zaposlenika
Diplomanti koji tek počinju raditi su često zaprepašteni tehnologijama koje koriste njihovi poslodavci kako bi vodili kompaniju. Frustriraju ih zastareli softveri koji potiču iz vremena kad Mark Zuckerberg nije bio ni rođen. Oni žele sarađivati sa najboljima u svojoj kompaniji i imati trenutan pristup informacijama, baš kao i u svojim privatnim životima. Aplikacije društvenih mreža omogućavaju ljudima da slede ljude, podatke i dokumente koji ih zanimaju u bilo koje vreme.
Rad je sam po sebi društveni čin pa zašto i naše poslovne aplikacije ne bi bile društvene i saradničke kao što je facebook, transparentne kao twitter i aktivne kao Zynga društvene igre? Upravljanje i motivisanje zaposlenih je verovatno najvažniji zadatak menadžment tima. Ipak, današnji sistemi još uvek funkcionišu po principu naredba-kontrola koji potiče iz prošlosti. Oni nisu u skladu s onim kako se danas želi upravljati radnom snagom. Aplikacije društvenih mreža menjaju način na koji se zaposlenici odnose prema radu i ciljevima.
One omogućavaju istinsku meritokraciju gde se ljudi vrednuju prema rezultatima, a ne prema politici. Kao rezultat toga, zaposelni će biti usklađeniji, efikasniji i delotvorniji u ispunjavanju poslovnih ciljeva kompanije. Zapravo, kako navodi McKinsey, kompanije koje prihvate tehnologije društvenih mreža mogu očekivati rast od 50 posto u zadovoljstvu kupaca, 48 posto u poslovanju i 24 posto u povećanju prihoda. Sa takvim rezultatima, društvena revolucija će postati najveća promena paradigme koju smo ikad doživeli. Kompanije koje usvoje ove trendove i koje se transformišu u društveno-mrežna poduzetništva biće povezane sa svime što je značajno i što nas vodi u budućnost.
Dobrodošli u društvenu revoluciju.
Autor: Marc Benioff (BBC)
Prevela: Ena Stevanović
Izvor: Radio Slobodna Evropa