REGION – Hrvatsko tržište oglašavanja prošle je godine sa 1,65 milijardi kuna zabeležilo pad od pet posto, čime se nastavio kontinuirani pad tog tržišta od 2009. Ni ove se godine ne očekuje preokret tog negativnog trenda nego dalji pad od minimalno tri posto, podaci su i procene Gospodarsko interesnog udruženja društava za tržišno komuniciranje – HURA.
Ističući da je reč o procenama, a ne stvarnoj vrednosti tržišta, iz HURA-e naglašavaju i da se lanjskim padom tog tržišta Hrvatska svrstala među retke zemlje u Europi i svetu koje zadnje tri godine beleže pad ulaganja u oglašavanje po medijima. U 2009. taj je pad u odnosu na prethodnu godinu iznosio, prema proceni HURA-e, 18 posto, u 2010. se nastavio sa šest posto, a u prošloj godini za spomenutih daljih pet posto. Prema vrstama medija najveći su gubitak prošle godine, od 16 posto, zabežile novine i to sa 457 miliona kuna uloženih u oglašavanje po tim medijima. To iz HURA-e objašnjavaju opštim padom čitanosti te ‘odlivu’ oglašivačkih budžeta na internet, gde su merljivi online budžeti rasli za čak 131 posto. No, kako navode, tu se još uvek radi o relativno malim apsolutnim brojkama odnosno o 83 miliona kuna.
Ulaganja u oglašavanje na radiju smanjene su za 11 posto, na 190 miliona kuna, dok se u segmentu spoljnog oglašavanja beleži pad od 7 posto, na 140 miliona kuna, čemu očito nisu pomogli ni lanjski parlamentarni izbori koji tradicionalno povećaju potrošnju u tom tipu medija. Najstabilnija ulaganja u oglašavanje i dalje su u Hrvatskoj na televizijama, gde se sa lanjskih 765 miliona kuna zabiležio pad od tek jedan odsto, ali i zadržala gotovo polovina ukupnog volumena oglašavanja po medijima u Hrvatskoj. Razlog tome u HURA-i vide u najnižoj ceni po dosegu, jer je po konzumaciji medija TV najjači s prosekom od preko pet sati dnevno gledanja TV programa na ukupnoj populaciji.
Smanjenje budžeta za oglašavanje povezuju sa okolnostima poput pada maloprodaje, niže kupovne moći stanovništva i opšteg stanja ekonomije, ali i situacijom među samim medijima i kontinuiranim padom cena oglašavanja, što je rezultiralo činjenicom da je za isti broj oglasa potreban manji budžet. U vezi takvih trendova iz HURA-e i ove godine prognoziraju nastavak pada tržišta oglašavanja napominjući da se rast može očekivati tek s ekonomskim oporavkom i rastom BDP-a, i to možda najranije početkom 2013.
Izvor: SEEbiz.eu