Oglašavanje na internetu u Srbiji poslednjih nekoliko godina beleži godišnji rast od 30 do 50 odsto, što našu zemlju svrstava u red razvijenih evropskih zemalja u ovoj oblasti. Iako je do pre pet godina internet imao manje od jedan odsto učešća u ukupnom medijskom oglašavanju u Srbiji, prema podacima agencije AGB Nilsen, u prošloj godini dostigao je skoro pet odsto.
Izvršna direktorka Interaktivnog advertajzing biroa (IAB) Srbija Gabrijela Stjepanović kaže za Danas da trenutno skoro da nema firme koja se ozbiljnije oglašava, a da ne plasira barem deo svog budžeta na internet. Prema njenim rečima, razlog tome je što njihovi kupci upravo na internetu provode najveći deo „svog budnog vremena“.
– Bilo da surfuju internetom preko svojih računara, mobilnih telefona ili konzola za video-igrice, razmenjuju imejl poruke ili prate društvene mreže kao što su Fejsbuk ili Tviter, najveći deo populacije koja donosi odluke o kupovini je onlajn. Postoje i manje firme koje se oglašavaju isključivo putem interneta iz razloga što je na ovom mediju najlakše oglasnu poruku usmeriti direktno na potencijalnog kupca i time maksimizirati rezultate prodaje – ističe Stjepanovićeva. Kako dodaje, „upravo iz ovog razloga je internet oglašavanje beležilo rast i u periodu najveće ekonomske krize, kada su oglašivači smanjivali svoje budžete i usmeravali ih na merljivije, efikasnije i transparentnije oglasne kanale“.
Naša sagovornica napominje da je u Srbiji najviše zastupljeno oglašavanje u formatima banera, odnosno brendiranje pozadina ili margina veb sajtova, što je „logičan naslednik standardne TV reklame budući da ima dominantnu vizuelnu komponentu“. Napredni formati internet oglasa, kako kaže, podrazumevaju još i multimedijalne grafičke elemente pomoću kojih je moguće vršiti interakciju sa posetiocem sajta čime se po prvi put ostvaruje dvosmerna komunikacija između brenda i potrošača.
– Domaće kompanije su se u početku stidljivo upuštale u vode digitalnog marketinga, jer je za tako nešto pre svega potrebno znanje o tome kako na najbolji način iskoristiti sve mogućnosti koje ovaj bogati novi medij nudi. Ali, uticaj globalne popularnosti digitalnog oglašavanja među velikim brendovima i prelazak sve većeg dela populacije na internet, doveli su do toga da se danas među najzastupljenijim oglašivačima nalaze svi mobilni operatori, tehnološke kompanije, finansijske institucije, auto industrija i roba široke potrošnje – naglašava Stjepanovićeva.
Međutim, ona ističe da, i pored značajnog rasta i napretka, u Srbiji još ima segmenata digitalnog oglašavanja koji su nedovoljno razvijeni. U odnosu na naprednija tržišta, prema njenim rečima, našem nedostaju napredne kampanje u segmentu mobilnog i e-mejl marketinga. Razlog tome je, dodaje Stjepanovićeva, nedovoljno prisustvo adekvatnih tehnoloških rešenja, ali i nepoznavanje industrije i principa dobre prakse u ovom domenu.
– Mobilni marketing postaje imperativ zbog sve veće ekspanzije smart telefona i tablet uređaja. U domenu imejl marketinga je nedovoljno regulisano pravo zaštite potrošača od primanja neželjenih „spem“ poruka. Čest je slučaj da subjekti koriste baze imejl adresa prikupljenih na neadekvatan način, čiji vlasnici nisu dali eksplicitni pristanak da primaju propagandne poruke. Ovo je pojava koja mora biti regulisana na nivou celog tržišta – navodi sagovornica Danasa.
Što se tiče prednosti internet reklame, Stejpanovićeva napominje da ona „vrlo precizno može da pronađe ciljnog kupca kojem oglašivač želi da prikaže reklamu“. Kako objašnjava, „prikazi su lako merljivi, kao i klikovi koji predstavljaju jednu od najvažnijih mernih jedinica za uspešnost onlajn kampanje. Osim toga, internet reklame su veoma jeftine i neretko se oglasi prikazuju potpuno besplatno „dok se oglašivaču naplaćuje samo konkretan odziv zainteresovanog posetioca u vidu klika na njegov oglas“.
– Nivo razvijenosti srpskog digitalnog tržišta, nažalost, još nije blizu naprednijim evropskim zemljama, ali veoma ohrabruje njegov visoki rast. Srbija je 27. zemlja Evrope koja sada ima svoju nacionalnu asocijaciju za razvoj digitalnog i interaktivnog marketinga, a već u prvoj godini od osnivanja IAB Serbia, na tržištu su vidljivi prvi pomaci, dok se konkretni rezultati očekuju do kraja ove godine – kaže izvršna direktorka IAB Srbija Gabrijela Stjepnović.
Izvor: Danas