Marketing mreža, u proteklih nekoliko meseci, sprovela je temeljnu i dubinsku analizu agencija koje posluju u Srbiji u oblasti tržišnih komunikacija, pod nazivom #AgencyReport20.
Cilj ovog istraživanja bila je analiza tržišta za 2019. godinu, odnosno sticanje uvida u stanje u industriji, sakupljanje transparentnih podataka i rangiranje agencija po različitim kriterijumima. U pitanju je jedinstvena istraživačko – izveštajna platforma koja ima višestruku namenu i dalekosežne uticaje na tržište marketinških komunikacija u Srbiji.
Studija #AgencyReport20 pokazala je da je u periodu od samo godinu dana u Srbiji otvoreno čak 38 novih agencija, od čega je najviše novootvorenih agencija za digitalne komunikacije (12). U ovom trenutku u Srbiji u oblasti tržišnih komunikacija i marketinga posluje čak 342 pravna lica (bez preduzetnika), što je u odnosu na 2018. rast od 12,5 odsto.
Agencije koje su bile predmet analize posluju u najvećem procentu (31 odsto) od 6 do 10 godina, kao i od 0 do 5 godina i od 11 do 15 godina (po 30 odsto).
Ukupan poslovni prihod na nivou cele industrije iznosio je u 2019. godini 51,6 milijardi dinara, što je povećanje od 6,94 odsto u odnosu na 2018. godinu. Ukupna neto dobit na nivou cele industrije u Srbiji u prošloj godini iznosila je nešto više od 2 milijarde dinara, što je pad od 18,22 odsto u odnosu na 2018.
Po poslovnom prihodu u 2019. najveće tržišno učešće imale su agencije za zakup medija i programiranje plana oglašavanja 43,73 odsto. Ova grupacija agencija ostvarila je poslovni prihod od oko 22,57 milijardi dinara.
Agencije za tržišne komunikacije u prošloj godini, sa tržišnim učešćem od 24,87 odsto, prihodovale su na nivou grupacije od 127 pravnih lica 12,83 milijardi dinara. Ova grupacija agencija zabeležila je rast neto dobiti za nešto više od hiljadu odsto u 2019. godini.
Pad poslovnog prihoda na nivou industrije zabeležile su samo agencije agencije za zakup medija i programiranje plana oglašavanja (-1,53 odsto). Najveće povećanje prihoda u prošloj godini zabeležile su agencije za digitalni marketing (54,82 odsto) i agencije za organizaciju sajamskih nastupa i drugih događaja (24,62 odsto).
Kada je u pitanju broj zaposlenih na nivou industrije, agencije u Srbiji zapošljavaju preko 3.600 ljudi (bez preduzetnika). Broj novozaposlenih na nivou industrije u 2019. uvećan je za 2,24 odsto. Najviše zapošljavaju agencije za tržišne komunikacije, iako su u 2019. jedine zabeležile pad broja zaposlenih u odnosu na 2018. godinu za oko -7,23 odsto. Broj novozaposlenih u agencijama za digitalni marketing u 2019. uvećan je za nešto više od 14 odsto, a u agencijama za zakup medija i programiranje plana oglašavanja za preko 13,64 odsto.
Zarade u oblasti tržišnih komunikacija iznad su prosečne plata u Srbiji. Prosečna neto zarada zaposlenih u agencijama za zakup medija i programiranje plana oglašavanja bila je najveća na nivou cele industrije, a iznosila je u prošloj godini oko 760 evra, dok agencije za tržišne komunikacije i agencije za marketinška i društvena istraživanja svoje zaposlene plaćaju oko 620 evra. Najmanje neto zarade su u agencijama za kliping i analizu medija oko 310, kao i u agencijama za organizaciju sajmova i drugih događaja oko 360 evra.
#AgencyReport20 analiza pokazala je da tržište marketinških komunikacija u Srbiji nastavlja da raste, ali je s druge strane primetan i veoma veliki procenat novoosnovanih pravnih lica u ovoj industriji, odnosno nastavak trenda usitnjavanja tržišta i otvaranja malih specijalizovanih agencija.
Agency Report dugoročan je projekat Marketing mreže, a prva studija sprovedena je 2017. godine. Projekat je upotpunosti u skladu sa misijom i vizijom Marketing mreže u vezi sa transparentnošću, razvojem i usklađivanjem tržišta u Srbiji sa tržištima razvijenih zemljama sveta.
Interaktivne tabele po grupacijama agencija dostupne su na platformi AdNetwork.
Autor teksta: Ivana Parčetić Mitić