Svi smo svedoci da se tokom pandemije Covid-19 veliki broj ljudi okrenuo online kupovini. Ali kada će ona zaista postati prvi izbor potrošača?
Wundarman Thompson grupa, u okviru koje posluje i naša kreativna agencija Sivo, sprovela je istraživanje pod nazivom „Future Shopper 2020“ u kome je analiziran budući razvoj ovog vida kupovine. Izveštaj je nastao u specifičnom društveno-istorijskom trenutku, a u njemu je učestvovalo 14.000 potrošača sa područja Velike Britanije, SAD-a, Australije, Francuske, Španije i Holandije.
Informacije iz ovog izveštaja nam pružaju uvide u promene ponašanja kupaca i mogu nam pomoći da izgradimo adekvatnu marketing strategiju kao odgovor na izazove sa kojima se suočavamo.
Podaci nedvosmisleno pokazuju da će online kupovina porasti: 65% potrošača očekuje da će sve više kupovati preko online kanala u budućnosti. Iako je budućnost uvek nezahvalno prognozirati, za očekivati je da će kompanije koje prigrle e-commerce imati bolje izglede na tržištu.
GLAVNI MOTIVI ZA ONLINE KUPOVINU
Koji je odlučujući faktor kada se radi o online kupovini? 98% ispitanika je navelo da je to i dalje cena proizvoda. Na drugom mestu se nalaze tačni opisi proizvoda (94%) i raspoloživost zaliha (94%). U periodima neizvesnosti, nije neobično da se dostupnost proizvoda navodi kao jedan od najbitnijih faktora. Na sledećem mestu se nalaze izgled proizvoda (93%) i lakoća pronalaska proizvoda (93%).
Naredni faktori se odnose na proces dostave, čak 92% ispitanika motiviše besplatna isporuka, a bitna im je i korisnička podrška (90%).
PROSEČNO VREME ISPORUKE
Sada kada su proizvodi poručeni, šta je sledeće? Pa vreme isporuke. Korisnici su jako nestrpljivi kada su u pitanju online porudžbine i žele da im proizvodi stignu što pre. Posmatrano globalno, korisnici ne očekuju da vreme isporuke prelazi 3 dana (2.85). Prethodno istraživanje iz 2019 o generaciji Alfa je pokazalo da mlađi kupci imaju veće zahteve kada je brzina isporuke u pitanju. 32% ispitanika je kao jednu stvar koju bi promenili u vezi online kupovine navelo isporuku u maksimalnom trajanju od 2 dana.
DRUŠTVENE MREŽE I SOCIAL COMMERCE
Društvene mreže igraju veliku ulogu u procesu odlučivanja o kupovini. 42% korisnika preporučuje proizvode putem tagovanja ili direktnih poruka svojim prijateljima.
Društvene mreže su takođe mesto gde korisnici traže inspiraciju. Najmlađi ispitanici 16-24 godina, u najvećoj meri inspiraciju za kupovinu nalaze na društvenim mrežama (34%), dok je kod starije populacije iznad 55 godina ta cifra značajno manja (6,93%).
Kupovina na društvenim mrežama je zastupljena u različitoj meri u odnosu na godine ispitanika. Učestalost kupovine na društvenim mrežama je mesečno iznosila u proseku 3,46.
68% korisnika starijih od 55 godina nikada nije izvršila porudžbinu putem ovog online kanala, dok je kod mladih između 16 i 24 godina taj procenat znatno niži (32%).
MULTI-CHANNEL STRATEGIJA
Kao što vidimo, tradicionalno ponašanje potrošača se menja u korist online kupovine. Usled novonastale situacije, potrošači su otvoreniji i lakše prihvataju nove tehnologije.
Kada pogledamo sve zemlje obuhvaćene istraživanjem, jasno je da će online kupovina ići uzlaznom putanjom. Brendovi treba da pronađu način da inspirišu svoje potencijalne kupce i pruže im dobar razlog da kupovinu obave baš na njihovom sajtu.
Sve organizacije koje žele da se bave online prodajom treba da naprave strategiju koja će predstavljati balans između različitih kanala, tako da obuhvate sva mesta prodaje, distributere, sajt brenda i društvene mreže. Na ovaj način korisnici mogu da ih pronađu na svakom koraku, bilo da traže inspiraciju, pretražuju, žele da izvrše transakciju ili ponove kupovinu.
Organizacije moraju biti u toku sa svim promenama u ponašanju potrošača, odgovoriti na njih u kratkom roku i pružiti im adekvatno iskustvo online kupovine. Iskustvo nam pokazuje da organizacije koje su bile u kontaktu sa potrošačima tokom krize, izlaze iz nje još snažnije.
*Metodologija:
Ovo istraživanje je sprovedeno od strane nezavisne istraživačke kompanije Censuswide. 14.103 korisnika koji kupuju online bar jednom mesečno intervjuisano je tokom februara i marta 2020. godine u Velikoj Britaniji, SAD-u, Australiji, Nemačkoj, Španiji, Francuskoj i Holandiji.
Autor teksta: Sivo