Marko Mudrinić, Co-Founder & Managing Director Netokracije, govori za Marketing mrežu koliko se zapravo mediji bave startap ekosistemom u Srbiji i kako da startap bez budžeta zadobije medijsku pažnju i ispriča svoju priču.
Koliko se zapravo mediji bave startap ekosistemom u Srbiji?
Dolazeći iz medija koji je među prvima na ovom prostoru krenuo da piše o domaćim startapima, dešavanjima u svetu tehnološkog preduzetništva i inovacionim fondovima, ne mogu a da ne budem kritičan kada kažem da je shvatanje domaćih medija o visokotehnološkom preduzetništvu i dalje slabo, bez konkretnog interesovanja za isticanje preduzetnika kao uzora za širu populaciju. S jedne strane to je slika i prilika okruženja u kome živimo, a sa druge prilika da se jedan medij poput Netokracije obraća maloj, ali odabranoj ciljnoj grupi koja konzumira naš sadržaj zato što im je bitno da među prvima isprate promene koje se dešavaju na lokalu, ali i različite success stories naših preduzetnika koji su nažalost i dalje marginalizovani.
Kako da kvalitetan startap bez budžeta zadobije medijsku pažnju i ispriča svoju priču?
Ukoliko smatrate da imate priču koja je zaista vredna pričanja, javite se Netokraciji! Šalu na stranu, kako je sa jedne starne preduzetnička pismenost slaba u domaćim mass medijima, tako je i medijska pismenost slaba kod domaćih preduzetnika koji medijski outreach uglavnom vide kao nepotrebnu stvar ili još jedan task na njihovoj to-do listi do kojeg nikada neće doći. Ovo je prema mom mišljenju potpuno pogrešan potez, jer nastup u odabranom mediju koji razume materiju, ali i želja za isticanjem informacija koje će generisati dovoljno pažnje kod publike (drugim rečima ne treba biti u potpunosti tajanstven) može samo da stvori pozitivnu sliku o timu, proizvodu ili kompaniji. Takođe, medijski nastup na pažljivo odabranim kanalima kao što je Netokracija samo dodatno utvrđuje poziciju jednog tima, čini ih pretraživim za investitore koji prate dešavanja i uvek skautuju nove timove i pruža im mogućnost da u ranoj fazi poslovanja dođu do novih timova.
Kako biste ocenili startap ekosistem u Srbiji u odnosu na region?
Srbija uopšte ne stoji loše kada je razvoj startap ekosistema u pitanju. S jedne strane imamo zaista talentovanu i požrtvovanu prvu generaciju preduzetnika koji sada polako prave svoje prve exite i koji su inspirisali čitav niz osnivača koji tek sada zalaze u svet visokotehnološkog preduzetništva. S druge strane imamo i državu koja je digitalizaciju i 4. tehnološku revoluciju postavila poprilično visoko na svojoj agendi, ali i organizacije kao što su Serbian Entrepreneurs i Inicijativu Digitalna Srbija koje rade zaista fantastičan posao kako bi se smanjile razlike na nivou Srbija-Silicijumska dolina. Podsetiću da je Srbija jedina zemlja u ovom delu Evrope koja je za 2019. uključena u veliko globalno Startup Genome istraživanje. Pa ipak, put pred nama je dug, čitav ekosistem mora još dosta da sazri, a to se neće dogoviti preko noći – već sprovođenjem inicijativa koje imaju za cilj da prodube različite grane industrijske grane koje su već uveliko zrele za digitalizaciju i rad sa inovativnim startapima.
Zašto startapi treba da se prijave na MarTech Challenge takmičenje?
Kada smo u Netokraciji krenuli da razgovaramo o partnerstvu na MarTech Challenge projektu, u startu nam se svidela ideja da se akvitira industrija koja sama po sebi jeste digitalna, ali koja može ostvariti daleko veće benefite primenom inovativnih ideja i rešenja. Svet se menja, a sa njim i agencije. Veoma brzo u njihovim redovima radiće više programera i data naučnika nego što smo mislili da je to moguće pre samo 5 godina. Startapi koji i razmišljaju da se prijave na MarTech Challenge takmičenje to apsolutno treba da urade jer je u pitanju jedna od retkih inicijativa – poziv jedne industrije inovatorima da predstave svoja rešenja i iz prve ruke iskuse kako izgleda rad u jednom zaokruženom medijskom sistemu, ali i kako je moguće taj isti sistem unaprediti još više.
Prijave za najbolji mladi startap u oblasti marketinga otvorene do 12. septembra na sajtu www.martechchallenge.com
Finale MarTech Challenge takmičenja biće održano na festivalu KAKTUS 2019 u okviru Dana inovacija 29. oktobra u Madlenianum Opera&Theatre.
Intervju uradila: Ivana Parčetić Mitić