Sanja Petrović, Account Manager u agenciji Homepage Beograd, specijalno za Marketing mrežu govori o radu u agenciji, koje benefite agencija može da ponudi mladim ljudima na početku karijere i u kojoj meri danas agencije imaju poteškoća da pronađu kvalitetan kadar.
Imate bogato agencijsko iskustvo. Kako biste ocenili stanje u marketinškim agencijama u Srbiji? Možemo li reći da je agencijski posao – posao snova?
Imala sam sreću da sam radila sa nekim od pionira digitala u Srbiji. Uz njih sam učila i zavolela posao u kojem sam, eto, već 12 godina. Od samih početaka digital su mnogi tretirali kao nešto što ide uzgred. Danas je on, možemo slobodno da kažemo, „kraljica svih komunikacija“. Profesionalni put me je u jednom trenutku naveo na tradicionalne medije, ali brzina digitala, mogućnosti koje pruža i izazovi koje donosi i neophodnost da budeš neprestano u toku su prevagnuli. Bar što se mene tiče.
Što se tiče trenutnog stanja u marketinškim agencijama u Srbiji, ono je u skladu sa trendovima koji vladaju u svetu. Te trendove karakteriše nekoliko stvari. Prvo, smanjuju se finansijska ulaganja u tradicionalane medije. Drugo, PR agencije traže svoje mesto, a BTL agencije „hvataju“ poslednji voz za transformaciju. I na kraju, digital agencije, kao i prethodnih godina, kada je rast u pitanju, imaju apsolutni primat na tržištu.
Kampanje se „spuštaju“ od digitala ka ostalim kanalima, a ne obrnuto, kako je to bilo ranije, i definitivno će tako i ostati. Kristališe se znanje između agencija. Klijenti su edukovaniji o digitalu i znaju šta da traže. Samim tim je i izazov pred agencijama koje su u prošlosti nespretno postavile digital sektore, veći. A na pitanje da li je posao u agenciji posao snova, odgovor je – ne, nije posao snova. Agencijski posao je posao koji se radi iz ljubavi. Neki bi rekli da je to i dijagnoza. On podrazumeva angažovanost 24/7, razmišljanje, kreativnost, upoređivanje, analiziranje. Da biste ga radili dobro, zaista ga morate mnogo voleti.
U kojoj meri agencije danas imaju poteškoća da pronađu kvalitetan kadar i mlade talente koji će ostati u agenciji duži vremenski period?
Poteškoća svakako ima. Kvalitetan, vredan i motivisan kadar nije lako pronaći, ni u jednom poslu, pa ni u ovom našem. U agenciji sam zatekla mlade ljude koji su vrlo kvalitetni, proaktivni. Imaju tu novu energiju koja nas sve dodatno motiviše. I da, veoma je lepo i inspirativno raditi sa njima. Pošteno je, međutim, reći i da je to dobrim delom posledica atmosfere i odnosa u agenciji, kao i ozbiljne šanse koju im dajemo.
Šta je to što agencija može da ponudi kao benefit kolegama koje su na početku karijere i kolegama seniorima?
Benefita za mlade kolege je mnogo. Počnimo sa onim osnovnim, a to je klasično učenje agencijskog posla. Tu je, potom, dobra ekipa ljudi, koja sa sobom donosi otvorenost, prijatnu radnu atmosferu, sluh za ideje i novu energiju koju mladi donose. Ne treba zaboraviti ni organizovane interne edukacije i prenošenje znanja članova tima ostalim kolegama. To je vrlo efikasan način profesionalne edukacije. Istovremeno doprinosi jačanju komunikacije među kolegama, što se, opet, pozitivno odražava na sam posao.
Za kolege koje imaju više iskustva, izazovi su drugačije prirode. Oni se odnose pre svega na kreativnu primenu tehnologija, ali i na praćenje trendova.
Kao nešto čime možemo da se ponosimo, i što bih posebno istakla, navela bih program ličnog razvoja ljudi kroz agencijske ciljeve. Sa time nisam imala priliku da se sretnem u drugim agencijama. To je kontinuirani proces koji doprinosi ličnom razvoju, razvoju sopstvenih kapaciteta, prepoznavanju talenata i zadovoljavanja interesovanja, a u cilju ličnog unapređenja. A to vodi unapređenju tima i čitave agencije, pa samim tim i postizanju agencijskih ciljeva.
Šta je kod Vas presudilo u odabiru agencije Homepage kao svog budućeg poslodavca?
Ljudi u mojoj agenciji su profesionalci koji su dugo u poslu. Privukla me je činjenica da pod istim krovom imam, pored neizostavnog client service i creative sektora, ekipu stratega, sektor analitike, sektor promocije, inhouse studio za foto i video formate, naravno i produkciju sadržaja. Ukratko, sve što se zamisliti može, u “Home-u” može da se završi. I to ne važi samo za oblast digitala, već i za druge srodne oblasti iz domena komunikacija. Kada se ozbiljno bavite tehnologijom i njenim kreativnim primenama, ne postoje granice.
Praznog hoda stoga nema. Ne gubi se vreme u komunikaciji između agencija, podizvođača i slično. Klijentima se tako značajno štede sredstva, jer na jednom mestu imaju skoncentrisana specijalistička znanja i iskustva, energiju, praćenje trendova, a kroz mesečne izveštaje su u prilici da dobiju pravu informaciju iz svih uključenih sektora. Reaguje se brzo, imamo dogovoren response time za svakog klijenta. Ključ u ruke za svakog klijenta ko želi ovako nešto. Kad je na ovaj način organizovan posao, zaista ga je zadovoljstvo raditi.
Kako biste ocenili stanje na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji u ovom trenutku i koji trend će biti dominantan u 2019. po Vašem mišljenju?
Iskreno, može to mnogo bolje. Znam da će se neki uvrediti, ali mislim da manjka kreativnosti. Banke su banke, FMCG industrija se ne mrda značajno, drže se ustaljenih šablona, svi su srećni, lepi. Svaka čast izuzecima ali više realnosti, kreativnosti i korišćenja svih mogućnosti koje nam ovaj divni posao i nove tehnologije pružaju, ne bi bilo na odmet. Što se tiče trendova, najrazličitije vrste video formata su apsolutni trend, personalizacija kroz sve vrste kanala, Instagram kao goruća društvena mreža i njegove mogućnosti, chat bootovi, viber, google lens pretrage sa opet novim mogućnostima i Pinterest koji se povampirio.