Novo vreme diktira nove trendove. Novi trendovi donose nove tehnologije. A nove tehnologije donose promene navika potrošača. Jedno je sigurno promene su konstantne.
Branding je proces. Branding je nauka. Najvažniji aspekt svakog biznisa bez obzira da li je on veliki ili mali. On sa sa sobom nosi sve vrednosti iza kojih jedan proizvod ili kompanija stoje. Brend je definisan nizom ključnih vrednosti koje ga definišu i komuniciraju: njegov izgled, njegov pravac kretanja, odnos prema kupcu, klijentu, društvu, poziciju u odnosu na konkurenciju (cenovnu, imidž ili nešto treće), emocije, strategije, obećanja i verovanja.
Branding nije primena dizajna na različite materijale, objekte ili prostore kako se na Balkanu često može čuti (“izbrendirajte mi ovaj zid, izlog, rollup, auto itd.“). Branding nije ni dobar logo sa nekim “fancy” fontom i specifičnom kolor paletom. Sama reč “branding” predstavlja ulazak u jedan dug misaoni proces koji se preko velikog broja alata i metodologija definiše strategijom i komunikacijom. Naravno, prilikom odredjivanja tih vrednosti svaki brand se trudi da ih maksimalno primenjuje, jer samim tim kreira koezistentnost na tržištu ali u odnosu na poslovno okruženje i poslovna kretanja uvek ostaje otvoren za dodatno unapredjivanje svojih standarda.
Kroz razvoj brendova, brending je sa sobom doneo veliki broj alata koji se unapređuju, menjaju i prilagođavaju novim tržišnim kretanjima.
Neki od najstarijih i najprimenjivijih alata su upravo brand mapiranje i brand essence wheel. Kroz brand mapiranje određujemo poziciju brenda ili kompanije unutar zadatih vredosti na brend mapi dok brand essence wheel-om određujemo brand equit-i (kapital branda) sve njegove vidljive i nevidljive (emotivne) vrednosti brenda formirajući njegove suštinske vrednosti. Oba ova alata nam pružaju prve početne pionirske korake ka razumevanju samog procesa. Kroz grupu pitanja i odgovore kreira se jedan vidljivi svet koji orbitira oko svakog branda noseći sve klučne vrednosti. U brand essence wheel-u svaki brand postaje sjajnija zvezda u sistemu svojih vrednosti .
Da li smo spremni da razumemo sopstveni brend? Pre ili kasnije bićemo primorani da precizno odredimo vrednosti brenda, a samim tim da se još jednom upoznamo sa atributima našeg brenda za koje možda nismo ni znali da poseduje a koji možda baš budu otkrili novi potencijal u kreiranju neke nove strategije.
Branding je u regionu generalno još u velikom eksperimentu. Mi smo veoma daleko iza bilo kog svetskog pristupa branding-u kako po budžetu tako i po svim ostalim kriterijumima.
Uglavnom prvi koraci su često mali, ali za svaki veliki iskorak, skok ili let prvo moramo verovati u svoj brend i uzeti dobar zalet.
Više o ovoj temi biće reči na forumu IZAZOV 2017.
Za Marketing mrežu tekst napisao:
Predrag Mirković, Chief creative officer, United Moment
LOL