Vlasnik i kreativni direktor agencije Tree i viši umetnički direktor u agenciji Kreativa New Formula Miloš Končar specijalno za Marketing mrežu govori da li kreativnost može da meri granicama, koliko su kreativci cenjeni u Srbiji, objašnjava šta znači logo za jednu kompaniji i koliko su trenutne političke kampanje nemaštovite i jeftine.
Koliko je vizelni identitet važan za jednu kompaniju? Da li je logo osnova i u kojoj meri on pospešuje izgradnju imidža u javnosti?
Veoma je važan, nažalost, mnoge naše kompanije toga još uvek nisu svesne i pridaju mu veoma mali značaj, skoro nikakav. Uglavnom požele da nešto promene kada vide da je to učinila konkurencija. Vizuelni identitet predstavlja lice kompanije, njeno prvo slovo, čini njenu prepoznatljivost i originalnost i ilustruje njenu ozbiljnost. Ulaganje u razvoj vizuelnog identiteta je proveren dobitak za svaku kompaniju. Logo zauzima jednu od glavnih i najznačajnijih uloga u izgradnji imidža svake kompanije. Dobar i originalan logo se dugo pamti.
Ako je kriterijum kvalitet, gde se Srbija nalazi u ovoj oblasti u odnosu na razvijenije zemlje? Da li kreativnost uopšte može da se meri granicama?
„Tree“ je mlada kreativna agencija sastavljena od iskusnih pojedinaca, mali, efikasni tim, agencija koja se bavi razvojem brendova, ali se pretežno oslanja na digitalne kanale kao najbrži i najefikasniji vid komunikacije. Kada pričamo o kvalitetu digitalne komunikacije, Srbija prednjači u odnosu na zemlje regiona, ali zato poprilično kaska za razvijenijim zemljama.
Iz ugla profesionalca, kako ocenjujete kvalitet plakata na bilbordima političkih stranaka za vreme izborne kampanje? Možete li da prokomentarišete vizuelni identitet koji prati pojedinačne stranke u kampanji? U kojoj meri su po Vašem mišljenju stranke uskladile vizual kampanja u odnosu na ono za šta se zaista zalažu?
Dokle god imamo stare, istrošene likove na političkoj sceni neće nam ni bilbordi biti lepi. Generalno dizajn koji prati stranke možda je najlošiji u poslednjih nekoliko godina. Solidnim dizajnom možda može da se pohvali LSV Nenada Čanka, ne i programom. Tipično za ove izbore je da dominira radničko-narodni, komunistički ton komunikacije i jeftini slogani i vizuali.
Da li ste se nekada bavili dizajnom za državne institucije ili pojedine poltičke stranke? Kako ocenjujete vizuelni identitet naše zemlje (simbole Srbije), kakvu poruku oni šalju građanima i svetu?
Prošle godine sam razvio kompletan vizuelni identitet renovirane ustanove kulture „Parobrod“ i osveženim izgledom, nadam se i pomogao da se „usidri“ na kulturnoj sceni Beograda i Srbije. Dizajn za kulturne organizacije i ustanove su jedina oblast u kojoj bih uvek voleo da učestvujem kada su državne institucije u pitanju. Političke stranke me dosad nisu posebno inspirisale. Mislim da moraju prvo da izvrše kompletan redizajn unutar sebe samih da bi zavredele pažnju bilo kog kreativca da radi na njihovom imidžu. Što se tiče državnih simbola naše zemlje, bitno je da izgledaju onako kako su izgledali u istoriji i da se nikad ne menjaju, bez obzira u kom sistemu funkcionisala država.
Na čemu bi generalno kompanije i institucije trebalo da porade kada je dizajn i vizuelni identitet u pitanju? Da li su web stranice reprezentativne onoliko koliko bi trebale da budu?
Za početak u pristupu. Kompanije bi trebale da budu malo hrabrije i da se ne plaše svoje vizualne promene, jer javnost skoro uvek pozitivno reaguje na svako vizuelno osveženje. Takođe, treba da pruže pravu šansu i daju odrešene ruke dizajneru da smisli što originalnije rešenje, jer on to najbolje zna. Što se tiče web stranica, naše kompanije po pravilu ne daju prevelik značaj internetu i nisu spremne da dovoljno ulože u izradu svog web sajta, pa im dizajneri rutinski odrađuju posao, što se odražava na njihov izgled i kvalitet.
Koliko se kreativnost ceni u Srbiji?
Talentovanih kreativaca je sve više, a razumevanja za kreativnost sve manje.
Autor: Mirjana Marić