Odavno već znamo da nije moguće NE komunicirati, jer sve vreme razmenjujemo poruke sa okolinom. Ali da bi nas primaoci poruka stvarno doživljavali onako kako mi to želimo, komunikacijama treba upravljati.
Efikasno upravljanje pretpostavlja adekvatnu strategiju. Dakle, treba poznavati ciljne javnosti kojima se obraćamo, njihove osobine i mindset, okolnosti na tržištu, trendove, okolnosti u vlastitom organizmu/preduzeću, poslovne ciljeve, komunikacione ciljeve, potrebe, istorijat… pa onda odrediti ključne poruke i najadekvatnije alate za njihovo prenošenje. Naravno, to je tek početak priče.
Zanimljivo je koliku težinu, tj. važnost u stvaranju dobre strategije komunikacije imaju dva naizgled „sama po sebi” razumljiva faktora, koja se ponekad gube iz vida: relevantnost i kreativnost.
Kad je u pitanju relevantnost, moramo da se pitamo da li strategija stvarno rešava baš taj problem koji želimo. Može se desiti da preterujemo kada uzimamo u obzir previše podataka koji nisu važni za naš slučaj i mogu da nam preusmere razmišljanje u pogrešnom smeru. S druge strane, ponekad se radi ovlaš, tako da se strategija ne prilagodi stvarnim okolnostima i potrebama preduzeća ili brenda. I u jednom i u drugom slučaju reč je o nepoznavanju struke.
O kreativnosti je već mnogo rečeno. U komunikacijama je svakako najbitnije to da nam (relevantna) kreativnost omogućava da budemo primećeniji, upamćeniji, ubedljiviji, ukratko efikasniji. Iako bi u promenjenim uslovima privređivanja (koje smo neko vreme nazivali kriza, nadajući se da će proći za godinu dana, a sada ih možemo nazvati nova stvarnost, jer je jasno da su se neke stvari zauvek promenile), efikasnost, dakle i kreativnost, trebalo podići na još viši nivo, često smo u situaciji da se pribegava klišeima i „proverenim rešenjima”. Na sreću, ne uvek. Svest o tome da se nekoliko dinara više uloženih u razvoj strategije može dobro isplatiti ako donese uštedu pri sprovođenju kampanje, sve je razvijenija.
Za uspeh su osim dobre (relevantne i kreativne) strategije potrebni i predanost, znanje i odgovornost u sprovođenju, ukratko profesionalizam. Svest o tome da zavisimo od rezultata rada, a ne od vremena provedenog na poslu, još nije ravnomerno raspoređena, ali se širi.
I dok je jasno da treba dobro planirati šta se i kako komunicira, ima ljudi koji nas zadive spontanim i jednostavnim rečima, bez dramskih pauza i preterivanja. Kada baka Slavna govori o tome kako je doživela katastrofu neverovatnih razmera, koja nas je pogodila, ona najbolje govori o bitnim vrednostima u životu, o humanosti, požtvovanosti, optimizmu, zahvalnosti, skromnosti… A mi slušamo i učimo.
Autor teksta: Bojan Jelačin, direktor PR agencije Pristop
Izvor i foto: Market Network