Panel diskusija „Perfect Pitch to Pitch Perfect“ održana je u petak na Weekend Media Festivalu u Rovinju. Učesnici panela Damir Ciglar (HURA, Hrvatska), Ejub Kučuk (Mita Group, BIH), Špela Levičnik Oblak (LUNA TBWA, Slovenija) i Lea Stanković (Communis DDB, Srbija) razgovarali o najvažnijim problemima i samoregulaciji u oblasti pitcheva.
„U Srbiji je pravi pitchvajz. Nerealan odnos između agencija i kompanija, agencije nemaju ravnopravan položaj, ne postoje zvanični podaci o pichevima, ne zna se koje agencije učestvuju na tenderu i kako dobijaju klijente – samo su neki od problema u ovoj oblasti“, ocenila je Lea Stanković.
Ejub Kučuk rekao je da je u Bosni i Hercegovini situacija znatno lošija i da je sasvim normalno da sve agencije izlaze na sve pitcheve. „U BiH se u 50 odsto slučajeva zna ko će dobiti pitch i uglavnom je presudna najniža cena. Kada bi velike i kvalitetne agencije bojkotovale tendere, sve bi bilo drugačije“, dodao je Kučuk.
Struka u Sloveniji dobila je dokument koji uređuje oblast pitcheva, a koji su zajedno napravile agencije i klijenti, međutim Špela Levičnik Oblak navela je da su javni tenderi još uvek neuređena oblast u kojoj se najviše krše pravila.
Damir Ciglar rekao je tokom panela da je HURA objavila preporuke u oblasti pitcheva koje su već dale rezultate. Prema njegovim rečima, tri su razloga zašto oglašivači raspisuju tendere – žele da dobiju najbolje i najkreativnije rešenje, žele videti više opcija kad su im već besplatne, ali i postići povoljniju cenu. „Na osnovu istraživanja koje je sprovela HURA, procenat osvojenih nagrada za radove sa kojima su dobijeni pitchevi u Hrvatskoj iznosi od 0 do 11 odsto, a tenderi čine između 12,5 i 30 odsto ukupnih aktivnosti hrvatskih agencija. Najpovoljnija cena igrala je presudnu ulogu u 20 do 50 odsto pitcheva u Hrvatskoj“, naveo je Ciglar.
Preporuke međunarodnih udruženja u oblasti pitcheva zasnivaju se na tzv. 5P – Process, Preparation, Professionalism, Partnership, Payment, a neka osnovna načela su otvorenost i transparentnost, poštovanje, hrabrost, pristup i usmeravanje, vremenski okviri, kao i osnaživanje zajedničkih aktivnosti.
Svi učesnici panela „Perfect Pitch to Pitch Perfect“ složili su se da bi uvođenje plaćenih pitcheva uredilo ovu oblast, a klijenti bi imali drugačiji odnos prema agencijama.
Autor teksta: Ivana Parčetić Mitić
Foto: HURA