Mina Krsmanović, marketing menadžer Greenet-a, specijalno za Marketing mrežu govori na koji način njihov lanac kafeterija opstaje na tržišti preko 20 godina, u kojoj meri marketinške aktivnosti i saradnja sa brojnim kulturnim institucijama utiče na prodaju i kako vidi budućnost marketinga u Srbiji.
Svedoci smo otvaranja i zatvaranja mnogih lanaca kafeterija. Na koji način Greenet opstaje na tržištu preko 20 godina?
Greenet definitivno jeste najčuveniji po klasičnoj moki i originalnoj Orange, Chilli i Black Forest moki, ali i mnogim drugim napicima. Imamo sopstvene recepture ne samo za kafu već i čokoladu, i godinama ne menjamo kvalitet napitaka. Budući da je druga delatnost Greeneta prodaja sopstvenih mešavina pržene kafe (12 vrsta kafe), koristimo naše blendove za točene kafe: od mešavina za tursku (tri vrste), za filter (šest vrsta, koje uključuju 100 odsto prane arabike), espresso (dve vrste) i kafu bez kofeina.
Dakle, nije neobično što je naš moto: U čemu je svrha da pravite sjajnu kafu ako nemate s kim da je podelite? Međutim, ako usrećite jednu osobu ukusnom šoljom kafe, svet postaje lepše mesto za život. Franšize su, takođe, uticale na to da se naša mreža raširi ne samo po Beogradu već i po Vojvodini. Stižu nam upiti za franšize i iz regiona, Crne Gore, BiH, pa čak i iz Soluna.
Naša prednost je u tome što imamo i mobilni kafić koji nam omogućava da se instaliramo na malom prostoru, a da pritom imamo sve proizvode kao u bilo kojoj našoj kafeteriji. Najnovija odluka ove jeseni da se u naše kafeterije puštaju i kućni ljubimci odjeknula je neverovatno pozitivno na društvenim mrežama. Nama kuce ne smetaju, a vlasnici – nikad srećniji.
Takođe, krajem oktobra smo u lokalima veoma uspešno pokrenuli nov način porudžbine koji znatno skraćuje vreme čekanja ukoliko je naš konobar u gužvi. Sve što vam je potrebno jeste android i čim sednete za sto, pomoću aplikacije „Kiss Menu“ možete poručiti pića; konobaru to stiže direktno na tablet i porudžbina je na vašem stolu i pre nego što ste se nadali. Svi ovi parametri pružaju jasan odgovor na pitanje zbog čega smo ne samo opstali već smo i dalje prvi lanac kafeterija na tržištu. Sve dok nas kopiraju, znamo da smo dobri.
Koliko je bilo lako ili teško početi posao specijalizovane prodaje kafa pre 20 godina, i da li je danas bolja situacija?
Teško je bilo i onda, a teško je i sada, ali zbog različitih razloga. U to vreme morali ste sebi da krčite put i otvarate nova tržišta, edukujete kupce o raznim vrstama kafa, novim ukusima toplih napitaka… Verovali ili ne, ali jedna od najtežih stvari koje pamtimo s početka bila je dobiti dozvolu od lokalnih vlasti da se na istom prodajnom mestu (Nušićeva) otvori i bar i prodaja pržene kafe u rinfuzi! Jednostavno, to niko do tada nije pomislio da uradi i oni nisu znali kako da se postave. Takođe, bilo je lakše jer je postojala jaka građanska klasa koja je bila zainteresovanija i otvorenija za nove stvari. Danas maltene da nema građanske klase, jer je toliko osiromašila, konkurencija u poslu s kafom nikad nije bila veća, svako ko dođe do malo novca odmah otvara kafić i na neko vreme vam odvuče deo publike, koja nam se, doduše, brzo vraća. Verujemo da je veoma važno da budemo uključeni u lokalnu zajednicu. Spajanje ljudi, inspirisanje promena i uticanje na nečiji život – sve to čini dobrog suseda.
Greenet je poslednjih godina postao prepoznatljiv i po različitim partnerstvima s filmskim i medijskim kućama. U kojoj meri marketinške akcije utiču na povećanje prometa?
Ideja o udruživanju s domaćim filmskim distributerima, stranim produkcijskim kućama, izdavačima knjiga i CD-ova, MTV-jem, Turističkom organizacijom Beograda, Kolarčevom zadužbinom, Bitefom i mnogim drugim kulturnim institucijama samo je prirodan nastavak poslovanja, jer su naš koncept kafeterije, lokacije i dnevna poseta kupaca (koja se na nivou celog Greeneta meri u više od 10.000 poseta dnevno) više nego interesantne za bilo kakve zajedničke promocije i akcije. Na taj način našoj publici omogućavaju se dodatne pogodnosti da na jednom mestu može da kupi i neki drugi proizvod po istoj ceni kao i bilo gde drugde. Ovo je win-win situacija: naš partner ima vidljivost proizvoda, brenda i akcije, mi smo aktuelni jer se u našim lokalima dešava nešto novo i zanimljivo, a gosti umeju to da prepoznaju i cene. Naravno, sve to utiče na povećanje prometa, međutim, nije lako izmeriti da li je to baš od neke određene akcije ili od kampanje koja traje duži period, ali na kraju dana bitno je da kad podvučete crtu – budete zadovoljni, a mi jesmo.
Da li je klasično oglašavanje dovoljno u današnje vreme i koje sve alate sada koristite u komunikaciji?
Klasično oglašavanje uvek je aktuelno. U Srbiji postoji prilično redovna publika koja i dalje čita štampu i sluša radio, i nju obično obaveštavamo o akcijama i kampanjama, a imamo i stalne radijske reklame koje promovišu sâm brend. Ipak, sve je veći broj onih koji se informišu putem interneta, pa se trudimo da budemo prisutni online, naročito na društvenim mrežama. Zbog toga smo veoma aktivni na Facebooku i Twitteru, a u poslednje vreme i na Google+ i Foursquare-u, jer veoma brzo prenesemo poruku ciljnoj grupi. Važno nam je da komuniciramo s našim mušterijama, jer samo tako možemo da saznamo šta im se dopada, šta bi želeli, da li imaju sugestije, primedbe… Najvažnije nam je da nivo usluge i proizvoda bude zadovoljavajući, i po merilima kupaca i po našim. Trenutno je na Facebooku zanimljiva akcija za zaljubljene parove koji treba da pošalju fotografiju sa Instagrama na kojoj zajedno konzumiraju neki Greenetov proizvod, a najzanimljiviju nagrađujemo besplatnim napicima za dvoje, i to pet dana u nekoj od naših kafeterija.
Kako vidite budućnost marketinga kod nas, u oblasti toplih napitaka?
Internet, smart telefoni i aplikacije, direktni marketing, društvene mreže… Sve je to skora budućnost marketinga u svim oblastima, pa i u našem poslu. Najvažnije je da ste u stalnom kontaktu s publikom i da ste u toku sa inovacijama na globalnom tržištu, jer samo tako možete da ponudite zadovoljavajuću uslugu i proizvod.
Autor: Jasmina Krstić-Latinović,
PR Manager / preduzetnica