Marketing mreža ove godine obeležava svoj prvi veliki jubilej – 10 godina uspešnog poslovanja. Tim povodom, razgovarali smo sa kolegama iz kompanija i agencija, saradnicima i partnerima, koju ulogu u razvoju tržišta marketinških komunikacija u Srbiji u proteklih deset godina ima Marketing mreža. Slavica Lalović, Senior Brand Manager, Jaffa Crvenka rekla je…
Ocenite tržište marketinških komunikacija u Srbiji u proteklih 10 godina?
Tržište marketinških komunikacija se već godinama transformiše pod naletom digitalizacije i taj proces još traje nesmanjenim intenzitetom. Tradicionalna paradigma se pretvara u digitalnu i to verovatno možemo uporediti sa snagom tektonskog poremećaja. Promene su nagle, brze i svakodnevne a opet, onaj pravi i efikasan model komunikacije brendova na društvenim mrežama još nije potvrđen. Zašto? Zašto je ova transformacija još uvek nedovoljno plodonosna?
Verujem da je ključni razlog u smeni generacija i u kompleksnom gradivu koje je potrebno savladati da se dopre do generacija Y, Z i Alfa, pogotovo što se ne radi o homogenim celinama po životnom dobu, socijalnom statusu ili lifestyle-u. Dakle, pravi je izazov komunikaciju uspešno prilagoditi njihovim potrebama na internetu. To zahteva mnogo različitih kreatora koji rade svakodnevno na produkciji raznolikog sadržaja čija relevantnost traje jako kratko. To nisu samo digitalne agencije nego i influenseri različitih profila pa je postao izazov za brendove da ostanu konzistentni u komunikaciji. Iako nastao u prošlom veku, i analognom svetu, proročki zvuči Đoletov stih „Ko nije drvo razumeo prvo, pa tek onda sadio, taj nije ništa uradio. I shvatiće kad tad da ne zna šta je hlad!“
Da se vratim na pitanje u kontekstu uloge brendova u marketinškim komunikacijama- rekla bih da je sve češća praksa kod mnogih klijenata da rade sa nekoliko agencija istovremeno, naročito u oblasti dizajna i digitalnog marketinga. Tržište se munjevito menja, brendovi moraju biti perfektni u svim oblastima da bi opstali, stvoren je potpuno novi komunikacijski landscape, sa ogromnim mogućnostima i benefitima, ali i sa mnogo toga što je potrebno naučiti, prilagoditi, primeniti. Brendovima nužno treba saradnja sa različitim profilima kreativaca (copywriter-a, dizajnera, opinion lidera, influensera) da bi zadovoljili prvenstveno kvalitet, a onda i kvantitet posla u oblasti digitalnog marketinga kao i kompleksnost komunikacije u današnjem sve više digitalnom svetu, što su pandemijski uslovi življenja posebno stavili u fokus. Suštinski, verujem da ne postoji jedinstven model efikasne komunikacije ili banalnije rečeno „recept za uspeh“ opšte prihvatljiv, što većina nas u marketingu odlično zna, ali koliko će finansijski naše marketinško tržište biti u stanju da podrži ovoliku kvalitativnu i kvantitavivnu diverzifikaciju, pri čemu je to isplativo i za agencije i za klijenta, ostaje da se vidi. Mislim da nam kreativnosti ne nedostaje, iako je nužno ulagati u eukaciju kadrova i obrazovanje onog starinskog, renesansnog tipa.
Koju ulogu, po Vašem mišljenju, u razvoju tržišta u proteklih 10 godina ima Marketing mreža?
Marketing mreža uvezuje agencije i klijente na prirodan način, kroz servis i edukaciju. Njena je uloga da prati dešavanja i trendove u industriji, identifikuje i ukazuje na moguće probleme na polju marketing komunikacija, kreira prostor za javnu manifestaciju kreativnosti u cilju podizanja značaja struke, ukazuje na značaj podizanja svesti o upravljanju talentima i razvoju motivacije kod zaposlenih u marketing industriji, razvija takmičarski duh i prati svetske trendove i edukuje. Promene su toliko brze da je gotovo organska potreba da se čvršće umrežavamo i češće predstavljamo i ogledamo kroz festivale, manifestacije takmičarskog ili revijalnog tipa.
Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete? Zašto?
Mark awards me je najviše zaintrigirao baš zato što se radi o isticanju pojedinačnih uspeha. Navikli smo da govorimo o agencijama i kreativcima zaslužnim za pobedničke kampanje, ali se retko govori o ljudima koji su nosioci razvoja brendova i biznisa u svojim kompanijama. Jednom prilikom, to je bilo na početku moje karijere, direktor velike svetske kreativne agencije je nakon godišnjeg strateškog sastanka postavio jednostavno pitanje „who is giving a Brief“. Bila sam iznenađena tim naizgled prozaičnim pitanjem, ali vremenom shvatite da tu leži snaga svih kreativnih platformi. Pravi Brief je svetionik za svakog kreativca!
Handle with care – u kom kontekstu ćemo koristiti ovu frazu u 2022. po Vašem mišljenju?
Volela bih, pre svega, da to ne bude samo fraza, već zaista način na koji se u mnogim kontekstima, a naročito u međuljudskim odnosima rukovodimo. Trebalo bi svakako da vodimo više računa o načinu komunikacije, jer je reč vrlo moćno oružje.U tom smislu, handle with care, verujem da će biti korisna „napomena“ i kad su u pitanju komunikacija na društvenim mrežama, kao i načini kreiranja kontenta, izbor tema. Poseban značaj može i trebalo bi da ima kod teme upravljanja talentima.