Rebranding projekti spadaju među najzahtevnije, iziskuju veći angažman agencije koji se retko kada može meriti sa klasičnim pristupom komunikacionim kampanjama. Iako količina resursa uposlenih na rebrandingu, kao i količina stresa, prevazilaze ono na šta smo u redovnom poslu navikli, ovim projektima se kreativne agencije često raduju. Razlog verovatno leži u činjenici da time agencija učestvuje u bitnom momentu u istoriji tog brenda koji nije tako prolazan i sklon zaboravu kao što su redovne komunikacione aktivnosti.
I agencija Friday je sa istim tim žarom pristupila projektu rebranding-a jedne od najvećih internet kompanija u regionu – Infostud grupi. A kako je design sprint kao jedan od njihovih glavnih alata pomogao da kroz ceo proces se prođe bez sedih vlasi, kidanja živaca i probijanja rokova, pričaju nam Branislava Gajić Stanojević, osnivač i suvlasnik Infostud grupe, i Đorđe Janković, partner i kreativni direktor agencije Friday Finally.
Kada i kako se stvorila potreba za novim imenom Infostud grupe?
Branislava: Potreba se stvorila pre dosta godina, jer smo iz 1-2 biznisa prerasli u grupu biznisa, a ljudi su nastavljali da nas percipiraju prvenstveno kao sajt za zapošljavanje, a neki čak još uvek i kao sajt za studente. Taj problem nije bio akutan pa smo dugo i živeli sa njim, ali vremenom je rastao. I porasla je naša potreba da u nekim ciljnim grupama, poput IT zajednice i u privrednim krugovima, budemo prepoznati kao grupa biznisa, a ne kao jedan sajt. Takodje, imali smo malo i zbrku u brendiranju jer je Infostud grupa imala svoje kampanje i ciljeve promocije i brendinga, a isto je imao i naš sajt za zapošljavanje, popularno poznat kao Infostud, i bilo je zahtevno usklađivati ta dva, a na momente je stvaralo i tenzije. Tako da, kad se stvorila saglasnost da je kucnuo momenat da rešimo taj problem, izdvojili smo vreme i zagrizli ovu temu.
Koliko je trajao design sprint na temu novog imena Infostud grupe?
Đorđe: Zbog metodologije najčešće praktikujemo da dizajn sprint traje 5 dana, od ponedeljka do petka, ali bilo je i situacija u kojima je sprint trajao kraće. Tema osmišljavanja novog imena Infostud grupe okupila je deset sprintera koji su se četiri dana bavili kreativnim rešavanjem problema. Prostor u kom se sprint održava igra bitnu ulogu u procesu, pa nas je to što smo dva dana proveli u Beogradu, a dva u Subotici, dodatno motivisalo. Tokom rebranding-a Infostud grupe prošli smo mnogo faza, ali je sigurno najznačajnija bila dizajn sprint faza tokom koje smo potvrdili neophodnost promene imena kako bi se rešili izazovi u komunikaciji svih biznisa grupe, a zatim odredili strateške pravce u kojima novo ime treba da se kreće, generisali predloge naziva, izabrali favorite i pripadajuće prototipove novog vizuelnog identiteta. Baš u petak naziv Inspira izabran je za jednog od favorita koji će par meseci kasnije ugledati svetlost dana. Ceo proces je bio zabavan i dinamičan, a sa opipljivim rezultatom i uspešno lansiranom rebranding kampanjom dobili smo sjajan epilog sprinta koji ćemo pretočiti u case study. Za Friday ovo je bio školski primer dobro vođenog dizajn sprinta i benchmark kako bi proces trebalo da izgleda.
Zašto Inspira grupa?
Đorđe: Da bismo razumeli zašto baš Inspira, moramo prvo biti svesni značaja koji ova Grupa ima za svaki od svojih pojedinačnih biznisa. U pitanju je kompanija koja predstavlja digitalnog saputnika svojim korisnicima, saputnika koji im kroz život pomaže digitalnim alatima i platformama, vodeći računa da pred sobom u svakom trenutku imaju izbor kada su u pitanju bitne odluke iz različitih sfera života: edukacija, zaposlenje, stanovanje, osiguranje, prevozno sredstvo, itd. Suština je bila naći predlog koji će svojim imenom i vizuelnim identitetom obuhvatiti sve oblasti poslovanja i pružiti nadahnuće u bitnim životnim koracima. To je Inspira, formirana kao sinteza tipografskog znaka slova „i“, tj. njegove tačke i varnice/izdanka koji nastaju iz te tačke. Varnica predstavlja inovaciju, rast i promenu. Odstupanje od stereotipa i novu perspektivu gledanja na stvari. Inspira daje stabilnost, ali nije kruta, njeno poslovanje je sigurno – otuda čvrst i oštar tip slova, koji se uvek modifikuje, usavršava, menja.
Koliko je važan co-creation proces klijenta i agencije?
Branislava: Pre angažovanja agencije, mi smo već interno uradili dosta analiza. Medjutim, mislim da je učešće Friday-a bilo izuzetno važno i da je upravo važno što je to bila zajednička kreacija. Ja ne verujem da bismo samo prepuštanjem celog procesa u ruke konsultanta ili nekoga sa strane dobili skroz ono što želimo niti bi nama bilo prirodno stojati po strani dok neko drugi mućka formule i pravi recepte za nov identitet nečega što ste vi iznedrili i gradili 22 godine. Sa druge strane, uključivanje agencije tj. eksternog igrača nas je vrlo usmerilo – dalo jasan i definisan proces, dalo konkretne smernice, a takođe nam je dalo i svež pogled sa strane jer smo znali povremeno da upadamo suviše u neke naše interne dileme, detalje i da nekad ne vidimo drvo od šume. Takodje, kreativnost ekipe Friday-a, kao i Đorđev senzibilitet za biznis potrebe, su nam ulivali sigurnost jer nam je bilo važno da znamo da smo uradili (skoro) sve što smo mogli i da smo izabrali zaista najbolje ime.