Dejan Nedić, izvršni direktor agencije FCB AFIRMA, specijalno za Marketing mrežu govori u kojoj meri je potrebno da se globalna agencija menja i na lokalnom nivou, koliko je rebrending važan za jednu kompaniju, kao i koje je tržište u okviru FCB mreže trenutno najrazvijenije.
Šta predstavlja novi logo kompanije, koji ste nedavno predstavili? U kojoj meri je, po Vašem mišljenju, potrebno da se globalna agencija menja i na lokalnom nivou?
FCB (Foot, Cone, Belding) je druga najstarija mreža reklamnih agencija na svetu, koja ima 150 agencija u 90 zemalja. Naš novi logo predstavlja boje zastava tih država, uključujući i njihove lokalne atribute, koji oličavaju snagu kompanije. Usklađujući viziju i ambicije za naredne godine uvideli smo da nam je potreban korporativni identitet, koji će oslikavati naša uverenja. Zapravo, cilj nam je da promovišemo lokalnu kulturu, koristeći lokalni kontekst kako bismo izgradili osećaj pripadnosti našim brendovima, klijentima i korisnicima. Izgradili smo pozitivan, živ i energičan brend koji ide dalje od logoa. Čak je i font koji smo upotrebili prilikom njegove izrade – Code Pro – iskorišćen kao podsetnik da odgovorno pristupamo stvaranju brendova i prodaji njihovih proizvoda.
Koliko je rebrending važan za jednu kompaniju i kako da znamo kada je pravi moment za promene?
Industrija prolazi kroz period konsolidacije. Kampanje se danas razvijaju tako da budu globalne, odnosno da se na isti način koriste na svakom tržištu. U toj trci, brendovi uopštavaju svoje priče i izopštavaju ih iz realnih životnih situacija, reciklirajući slogane i beznačajne fraze… Pravi trenutak za promene je onaj kada spoznate da je svođenje fokusa na lokalni nivo zapravo prednost. Iz tog ugla možemo neposrednije da posmatramo realan život, situacije, ljude i odgovaramo na zahteve i potrebe tržišta. Kreiranjem novog poslovnog identiteta brend dobija novu priču. Neophodno je, ipak, naglasiti da rebrending ne može da se svede samo na prostu promenu imena i grafičkog dizajna logotipa, već predstavlja samo najvidljiviji i najeksponiraniji deo celokupne promene poslovne strategije, ciljeva kompanije, kao i njene korporativne kulture. Uspešna promena zahteva temeljnu pripremu – analizu i viziju, koje će inspirisati klijente da kompaniju vide u novom svetlu.
Koji trendovi u kreativnoj industriji su trenutno aktuelni u Evropi? Mogu li sve agencije u okviru FCB Global podjednako da prate sve trendove i da li je to uopšte potrebno?
Evropa je odavno prepoznala stratešku ulogu kreativnih industrija u ekonomskom pozicioniranju brendova. Krajem juna, na najvećem svetskom festivalu kreativnosti „Cannes Lions“ imali smo priliku da vidimo odlično osmišljene kampanje, s autentičnim stvaralačkim izrazom. Izazovi su veliki, a konkurencija je veoma jaka. Ove godine, osam lokalnih agencija, članica FCB mreže osvojilo je 38 nagrada u Kanu, uključujući i Grand Prix, sedam zlatnih, 10 srebrnih i 20 bronzanih lavova. Pobedničke kampanje urađene su za 13 brendova, među kojima su NIVEA, Coca-Cola, UNICEF, Sony i MTV Mobile. Sve one inspirisane su lokalnim vrednostima i istovremeno prepoznate na globalnom nivou. To je dokaz da je tržište jedinstveno, važne su samo ideje koje pokreću kreativnost i aktiviraju našu potrebu da budemo deo brenda.
Koje tržište u okviru Vaše mreže je trenutno najrazvijenije, a koje najslabije? Mogu li, po Vašem mišljenju, agencije sa manjih tržišta da pariraju na kreativnim festivalima agencijama iz razvijenijih zemalja?
Brazil, Novi Zeland, Peru, Švajcarska i Španija trenutno su među najnagrađenijim agencijama FCB mreže. Kolege iz Brazila na festivalu u Kanu osvojile su ukupno 17 nagrada, uključujući i Prand Prix za kampanju za NIVEA. Naravno, ni ostale agencije iz naše mreže ne zaostaju za njima. Svaka je kreativna na svoj način, u skladu sa principima tržišta na kojem nastupa. Kreativnost nam pomaže da napravimo bitnu promenu, nešto novo, i zato moramo da je razvijamo. FCB Afirma je veoma posvećena razvoju (kreativne) budućnosti u Srbiji. Tokom juna, u čast AFIRMAcije kreativnosti, organizovali smo niz akcija i predavanja s ciljem da podstaknemo kreativno razmišljanje kod naših sugrađana različitih uzrasta.
Koliko, po Vašem mišljenju, vredi kreativnost i da li ona poznaje granice?
Ideje pokreću svet, više nego novac i politika. One nas inspirišu, motivišu, ali i obavezuju. Kreativnost je ključan element u stvaranju brendova i prodaji njihovih proizvoda. Ona nam je potrebna ne samo da nađemo rešenje, već da pronađemo najbolje moguće rešenje. Mi u FCB Afirmi duboko smo posvećeni svojim klijentima. Njihov cilj je i naš cilj, a uspeh potvrda našeg kreativnog rada i sposobnosti da konzumentima pružimo priliku da postanu deo brenda. Na taj način stvaramo fuziju koja brend pretvara u kontinuirani trend.
Autor: Ivana Parčetić Mitić