Marketing mreža svake godine objavljuje seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS 2020, u kojima direktori agencija iz Srbije i regiona ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naš sagovornik ovoga puta bio je Nikola Đoković, Managing Director, Kliping Beograd.
Kako biste ocenili godinu za nama u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji? Šta nas je naučila kriza 2008. a šta kriza 2020.?
Svaka kriza, pa i finansijska iz 2008. i ovogodišnja izazvana pandemijom, jasno ističe sve nedostatke u poslovanju agencija i kompanija, koji su se možda godinama zanemarivali, a ozbiljno bavljenje njima odlagalo. Onima koji su nespremno i sa problemima „gurnutim pod tepih“ dočekali krizu, to je svakako predstavljalo dodatni teret.
Glavna pouka ove aktuelne krize, koja definitivno nije ni blizu svog kraja, jeste da moramo biti uvek pripremljeni i agilni u reakcijama na promene u okruženju, a istovremeno da konstantne promene, inoviranje usluga, praćenje trendova i potreba tržišta moraju biti konstanta u poslovanju. „Ušuškanost“ u dobre poslovne rezultate i konstantan rast tokom prethodnih godina će mnogima nažalost multiplikovati probleme i posledice. S druge, vedrije strane, prethodna finansijska kriza iz 2008. je iznedrila neke nove kompanije kao što su WhatsApp, Uber, Airbnb, Spotify itd, koje su nastale na talasu novih tehnologija i uspostavile sasvim nove biznis modele. Definitivno očekujem da se nešto slično dogodi i u narednim godinama, ovoga puta vrlo verovatno u mnogo većem broju, kao posledica trajno promenjenih navika potrošača.
Što se tiče tržišnih komunikacija u Srbiji, mislim da je ova godina bila veliki test i za agencije i za kompanije. Verujem da će način na koji su u ovoj godini uspeli da se prilagode i reaguju na izazove, kao i to kako su se pripremili i koliko spremni ulaze u sledeću, rezultirati vidljivim diferenciranjem na tržištu onih koji u svojoj kulturi gaje inovacije, spremnost na promene i trude se da budu korak ispred.
U našoj struci poznata je fraza „Make the LOGO bigger“. Kad sagledate našu industriju u godini za nama, čime biste zemenili reč LOGO?
CHANGE. Promena je definitivno reč koja je po meni obeležila 2020. godinu i uveren sam da će spremnost da se menjamo i uvek učimo nešto novo biti glavni motor rasta u narednom periodu.
Kako biste ocenili međuljudske odnose u advertising industriji u Srbiji? Postoji li, po Vašem mišljenju, solidarnost u struci?
U privatnom životu postoji nepisano pravilo da se pravi prijatelji pokažu kada je teško. Verujem da je i ova teška godina na izmaku pokazala da definitivno postoji solidarnost i empatija u industriji, što je jedna od retkih pozitivnih stvari koja je bila vidljiva u periodu vanrednog stanja.
Na skali od 1 do 10 – koliko je advertising danas cenjena struka u Srbiji?
6 – nažalost, advertajzing se još uvek na našem tržištu kod mnogih potrošača gleda kroz negativnu prizmu. Od toga da je to „prodavanje magle“, do toga da usled upotrebe naprednih tehnologija u advertajzingu jedan deo potrošača smatra da im se prisluškuju razgovori, čitaju poruke i slično, s ciljem da im se menja svest ili proda nešto što oni inače ne žele. Mislim da je neophodno da se cela struka aktivnije uključi u promenu imidža advertajzing industrije i da se u prvi plan istaknu pozitivne strane, argumentima i transparentnošću odgovori na strahove određenog dela potrošača i u mnogo većoj meri kroz angažman na društveno odgovornim kampanjama i temama od šireg interesa pokaže da advertajzing može da menja svet i bude motor pozitivnih promena u društvu.
Od 2021. očekujem…
više offline druženja, zagrljaja i putovanja.