Vanja Blumenšajn, osnivač i kreativni direktor agencije Señor, specijalno za Marketing mrežu govori o projektu BRAND NEW YEAR, koliko je važan branding u poslovanju, u kojoj su meri mala i srednja preduzeća u Hrvatskoj spremna da ulože u izgradnju svog vizuelnog identiteta i marketing, kao i koje trendove u kreativnoj industriji možemo da očekujemo u 2014. godini.
Señor je nova agencija na hrvatskom tržištu. Nedavno ste izjavili da – argument „jer tako se to radi“, ne radi za nas. Šta to konkretno znači i šta će Vaša agencije novo doneti hrvatskom tržištu marketinških komunikacija?
Kad smo krenuli u ovaj posao bilo nam je jasno da je branša u možda najgoroj situaciji ikada i da je neophodno sagledati stvari iz potpuno drugog ugla. Pritom mislim na sve aspekte – od onog organizacijskog do načina na koji agencija pristupa zadacima i radi. Na tržištima poput hrvatskog ili srpskog teško je održavati veliku agenciju bez kompromisa u kvaliteti. S druge strane manji sistemi, koji imaju znanje i iskustvo velike agencije, ali istovremeno i fleksibilnost malog sistema koji projektno uključuje top profesionalce izabrane prema ličnim afinitetima i sposobnostima, mogu pružiti klijentima tako željenu svežinu. Na ovaj način organizovana agencija nužno menja i drugi deo priče – način na koji kreira rešenja. Logično je da je opasnost od upadanja u zamku rutine puno manja.
Odlučili ste da ne sedite skrštenih ruku i da malim preduzetnicima poklonite gotove ideje. Koji je cilj projekta BRAND NEW YEAR, kako ste došli na ideju i koje efekte na ekonomsku situaciju u Hrvatskoj očekujete?
Señor veruje u ideje koje imaju snagu pokretati ljude koje dotaknu. Umesto da pričamo o proaktivnosti, ajmo biti proaktivni. U saradnji sa 12 istaknutih dizajnera kreirali smo 12 imena, slogana i vizualnih identiteta koje poklanjamo malim preduzetnicima. To su prepoznali i partneri projekta Hrvatski zavod za zapošljavanje i program „Obrtnik i partner“ koji će nam pomoći da novi identiteti zažive u rukama preduzetnika u čiji se poslovni plan zaista uklapaju.
Više je ciljeva ovog projekta. Pre svega, hteli smo podsetiti na važnost kreativnog razmišljanja u poslovanju. Osim toga, na ovaj smo način oformili mrežu izvrsnih kreativaca s kojima je užitak raditi, pokazali da se uprkos recesiji može razmišljati drugačije i na kraju pomogli malim privrednicima start-upovima (te možda čak edukovali širu javnost o važnosti brandinga i promocije). Prve su reakcije ciljne i šire javnosti fenomenalne. Efekti na ekonomsku situaciju? Neskromno, voleli bismo da ovo bude podstrek i drugima da razmisle na koji način i oni mogu doprineti (pre)okretanju privredne situacije. Najlakše je slegati ramenima.
Koliko je važan branding u poslovanju i u kojoj su meri mala i srednja preduzeća u Hrvatskoj spremna da ulože u izgradnju svog vizuelnog identiteta i marketing?
Ponekad je on pitanje života i smrti. Zamislite malu kompaniju s izrazito ograničenim sredstvima za oglašavanje – branding je zapravo jedini način da komunicira i pozicionira se na tržištu. Zapravo je istovremeno i zastrašujuće i olakšavajuće znati kako dobro pogođen branding može pomoći poduzeću da zauzme bolju startnu poziciju u izrazito zasićenom i kompetitivnom tržištu. Postati čak glavna uporedna prednost u odnosu na konkurenciju. Sigurni smo da je malo i srednje poduzetništvo nepravedno zanemaren partner te, idealno, pokretač zaspale ekonomije. Dugo su se vreme agencije bavile isključivo velikim klijentima pa ni ne čudi što srednja i mala poduzeća mahom nemaju iskustva u komunikaciji, ali baš je zbog toga potrebna edukacija, pa i projekti poput „Brand New Year“ platforme.
Kako ostati kreativan u doba veoma teške ekonomske situacije i smanjenih budžeta? Da li veliki budžeti nužno znače da ćemo imati originalne i inovativne ideje?
Trik pitanje. Naravno da veliki budžeti ne garantuju inovativne ideje, ali s druge strane, puno ideja kojima se svakodnevno divimo su iziskivale značajna sredstva. Često klijenti postavljaju budžet pre nego odrede cilj. Čini mi se to kao pomalo naopaka taktika. Važno je znati što želite postići, pa prema tome izabrati oružje kojim ćemo do tog cilja doći. Nema specijalne formule kako u ekonomskoj krizi ostati kreativan; zbog ograničenih su se budžeta kreativci u našoj regiji već izvežbali razmišljati inovativno, jer iza sebe nemaju velika sredstva i raskošne produkcije koje će izvući slabe ideje. Klijentima bi savetovao da upoznaju profesionalce s kojima rade, njihove reference i na osnovu toga im daju svoje poverenje. Dobra saradnja, poverenje i sloboda su najbliže garanciji dobrih kreativnih rezultata.
Koje trendove u kreativnoj industriji možemo da očekujemo u 2014. godini?
Kao što sam spomenuo, pred nama su velike promene na tržištu. Stvari trebamo gledati neopterećeni starim sistemom. Advertising kakav poznajemo polako umire, potrebno se okrenuti stvaranju novih vrednosti. Tu stratezi, kreativci i ostali profesionalci mogu pomoći biznisima (ali i publici!). Kao što je komunikacija postala dvosmerna (ili bolje rečeno stosmerna), tako i komunikacija klijent-agencija više ne može biti: klijent piše brief, agencija piše prezentaciju, klijent piše kući propalo. Zato je Señor problem-solver koji želi u saradnji s klijentom sagledati situaciju i raditi na rešenjima koja izlaze iz okvira klasičnog (display) oglašavanja. Ako me pitate što će se događati na mass-komunikacijskoj sceni, mislim da će potrošači sve više učestvovati u kreiranju komunikacije pa na kraju i samih proizvoda (crowdsourcing), a na nama (profesionalcima) je da u toj komunikaciji učestvujemo i oblikujemo je na način da stvara pozitivne učinke za sve.
Autor: Ivana Parčetić