U jednom od ranijih tekstova za „Marketing mreža magazin“ konstatovali smo da je za kompanije koje posluju u tradicionalnim biznisima (poput energetskih, odnosno naftnih) najbolji recept za uspešan PR mudro i umereno kombinovanje klasičnih PR tehnika i saradnje sa medijima sa svim benefitima i prednostima koje su doneli razvoj digitalnih tehnologija, komunikacija na društvenim mrežama i multimedija.
Takav sklop omogućava nam ne samo da zadržimo postojeći nivo uspešnosti komunikacije, već i da proširimo publiku kojoj se obraćamo, a da pritom ni u jednom trenutku ne zapostavimo našu bazu koju čine sektorski novinari i tradicionalni mediji uopšte, koji su i dalje izuzetno važan stejkholder u našem svakodnevnom poslu.
Ukoliko na ovaj način interpretiramo svoj posao, osim što imamo mogućnosti da budemo uspešni u komunikaciji danas, imaćemo i prostor da inoviramo, obogaćujemo i svoju svakodnevicu činimo interesantnijom. Samim tim, i ulogu eksternih komunikacija u savremenim korporacijama ćemo zadržati na izuzetno visokom nivou.
Sada dolazimo i do same teme ovog teksta, odnosno jednog od brojnih pitanja koje razvoj PR-a nameće. A ono je sledeće – da li zbog svega pobrojanog možemo zaključiti da je vreme da polako sajtove i korporativne eksterne newsletter-e šaljemo u istoriju.
Ukratko – ne baš, ako imamo plan i konkretnu ideju šta želimo sa njima da uradimo.
Najpre, jasno je da sajtove i newsletter-e u formi u kojoj smo ih koristili pre svega pet godina i te kako moramo poslati u istoriju. Ali, opet, uz mudro kombinovanje savremenog PR-a sajtove i newsletter-e možemo ne samo očuvati, već i kroz njihovu upotrebu doneti dodatne benefite sistemima u kojima radimo. Nekoliko je tu važnih momenata.
Prvo i najvažnije – kome se i kako obraćate ovim kanalima komunikacije. Ukoliko želimo da nastavimo da negujemo formu eksternog newsletter-a moramo imati na umu pitanje kome je on namenjen i da li to što pišemo uopšte zanima ljude kojima ga upućujemo. Ogromna baza mejlova na koje se šalje apsolutno ništa ne znači ukoliko ga polovina njih ne otvori, a druga polovina ga odmah izbriše. Isto je i sa sajtovima, odnosno razvojem njihovih specifičnih delova. Koji segment sajta je namenjen kojoj ciljnoj grupi? Kakav sadržaj nudite na ključnim segmentima sajta? Sajt ne mora biti mesto dosadnih korporativnih vesti, sloboda u kreiranju je velika, pa je dosta toga na samim PR profesionalcima.
Dalje, nakon ciljnih grupa i sadržaja, tu je multimedija. Svi smo saglasni da je važna suština, ali je veoma važno i kako nešto izgleda. A danas imamo toliko mogućnosti da nešto što je interesantno napisano može i da se gleda isto tako. Granica nema, te korišćenje dizajna, igranje sa video formatima je beskrajno.
I na kraju nekoliko primera iz prakse. U NIS-u smo u razvoju korporativnog sajta i eksternog newsletter-a odlučili da primenjujemo recept koji smo koristili i kada je reč o načinu na koji smo u proteklim godinama transformisali eksterne komunikacije naše kompanije. A to se u najkraćem odnosi na zadržavanje snažne potke klasičnog PR-a i silovitu nadogradnju sistemima digitalne komunikacije, koja je zapravo mnogo više od obične nadogradnje već podrazumeva i sopstvenu filozofiju kreiranja vesti i formata kojima se one komuniciraju. Na našem sajtu smo nedavno široko rasprostranjen model korporativnog bloga (koji imamo odavno) transformisali u format platforme koju smo nazvali „Energize“. Ideja je da se na ovom mestu nađu drugačije priče iz kompanije, o kompaniji, o ljudima, procesima, pomoći zajednici i slično, a koje neće biti ispričane na korporativan, da ne kažemo često dosadan, način. Takođe, ideja je da ovo bude mesto i na kojem će novinari moći da pronađu teme, tekstove, intervjue koje će moći da preuzmu ili ih inspirišu da nam upute pitanje ili daju ideju za pisanje. U narednim godinama planiramo da unapređujemo ovu platformu dodavanjem i novih formata i njenim jačim uvezivanjem sa našim profilima na društvenim mrežama. Osim toga, delove sajta koji se tradicionalno najviše posećuju, poput Press centra ili stranice Karijera, takođe periodično redizajniramo i unapređujemo.
Slično je i kada je reč o našem eksternom newsletteru. Pokrenut je pre nekoliko godina i odmah nam je bilo važno da definišemo ciljnu grupu kojoj ga dostavljamo. Naravno da se svako može prijaviti da ga dobije, ali ono što nam je bio prioritet je da ljudi iz medija, bilo tradicionalnih, bilo novih medijskih formata na ovaj način dobiju informacije o aktivnostima naše kompanije. Osim njih, tu su i drugi važni stejkholderi kojima je važno da budu iskomunicirane naše aktivnosti. Tako da ćemo i ovaj format zadržati, unapređivati i uvezivati dalje sa već pomenutim „Energize-om“. Ideja je zapravo da imamo kreiranu jednu vrstu „eksternog korporativnog haba“ gde ćemo generisati sadržaje koji imaju veze sa kompanijom, a nisu prosto biznis i CSR vesti i da na taj način omogućimo njihov jednostavniji i širi plasman.
U godinama pred nama ćemo i te kako raditi da u tome ostanemo uspešni.
Tekst napisao: Stefan Despotović, direktor PR Centra NIS-a
Foto: Nebojša Babić