Marketing mreža pokrenula i ove godine seriju tekstova BUSINESS AND TRENDS 2020, u kojima direktori agencija iz Srbije i regiona ocenjuju godinu za nama i daju prognoze za narednu. Naša sagovornica ovoga puta bila je Marina Grihović, Managing Director, Headline & Dkit.
Kako biste ocenili godinu za nama u oblasti tržišnih komunikacija u Srbiji?
Tržište komunikacija živi i diše kao i celokupna privreda, zemlja, a u godini koja prolazi, kao cela zemaljska kugla. Već tokom prve korona krize napisala sam da ne želim da ulepšavam stvari, koliko god bila optimista – godina je bila užasna i verujem da niko ne želi da se ponovi. Koliko god neki od nas mogu da se pohvale uspehom, novim poslovima, a drugi gubitkom klijenata, smanjenjem broja zaposlenih, finansijskim poteškoćama – nezahvalno i sebično je pričati i pisati o tome. Svi smo naučili ove godine da se nosimo sa usponima i padovima, da moramo da budemo hrabri i u životu i u poslu i da se prilagođavamo. Naravno, nama u komunikacijama je uvek najveći izazov kako da iskomuniciramo krizu i sve što ona nosi… I to je jedini pravi poslovni izazov koji smo zapravo imali. Sve drugo se odnosilo na ljudskost, solidarnost i prijateljstvo.
Šta nas je naučila kriza 2008. a šta kriza 2020.?
A što se nauka koje izlaze iz svake krize tiče, moram da primetim da je i tada i sada moć prilagođavanja i pada na noge, a ne na glavu, bila od najveće važnosti za poslovni opstanak. Ili nove početke. Ipak, ne bih upoređivala te dve godine jer je ova poslednja kriza ona koja suštinski menja poglede na svet i neke ustaljene životne navike. Iz našeg ugla – neke ustaljene oblike, kanale komunikacija i tera nas da se resetujemo i krenemo novim putem.
U našoj struci poznata je fraza „Make the LOGO bigger“. Kad sagledate našu industriju u godini za nama, čime biste zemenili reč LOGO?
LIFE – samo kratko ću da prokomentarišem – sve ostalo se može popraviti i „ispeglati“.
Kako biste ocenili međuljudske odnose u PR industriji u Srbiji? Postoji li, po Vašem mišljenju, solidarnost u struci?
Mislim da se nešto puno nije promenilo – da su dobri ljudi ostali solidarni i velikodušni, a da su oni drugi radili uglavnom zato što to tako treba i da bi se čulo za njih. Kao i u drugim strukama, sve je u ljudima i njihovoj moći da komuniciraju. Uostalom, mislim da ni sada nije trenutak da se prebrojavamo, već da nastavimo da podstičemo solidarnost i međuljudske odnose jer nas tek čekaju izazovi u sledećoj godini. Zato javno pozivam i naše PR društvo da se okupi i da nas sada sve okupi, kako bismo se podržali i pripomogli jedni drugima da struka opstane. Posebno da bismo našli model kako da podržimo kolege koje ostaju bez posla – u svim sektorima marketinga. Iskoristimo onu floskulu da je kriza zapravo šansa i dajmo podstrek celoj struci i ljudima u njoj da isplivaju na najbolji način.
Na skali od 1 do 10 – koliko je PR danas cenjena struka u Srbiji?
PR sada ima priliku da povrati svoj ugled – tokom krize mnogi su prepoznali našu ulogu / ulogu savetodavca i nekoga ko je uz klijenta i u kriznim situacijama. Mislim da treba da nastavimo sa tim trendom. Naravno, nešto je i na nama profesionalcima, te kroz svoj rad možemo i treba da podstičemo pravu stranu svoje profesije. Ali ne mogu da dam veću ocenu od petice, jer mislim da će 21. biti posebno teška i godina štednje.
Od 2021. očekujem…
Da svi budemo zdravi. Sve ostalo što možemo da poželimo ili očekujemo zavisi od nas tako da verujem i da ćemo se više družiti, kreirati kvalitetne sadržaje, razvijati nove komunikacije, širiti poslove, pomagati drugima… I biti solidarni i prema društvu i prema kolegama.