Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

OGLAŠAVANJE

spot_img

ISPRATI

Startap ekosistem u Srbiji napreduje brzim koracima!

Nenad Nikolin, direktor startapa CouchCoach, specijalno za Marketing mrežu govori šta nedostaje startap ekosistemu u Srbiji, ali i koji su potencijali, kao i u kojoj meri je marketing strategija važna za startape u razvoju.

Kako biste ocenili startap ekosistem u Srbiji? Šta nedostaje i koji su potencijali?
Mislim da startap ekosistem u Srbiji napreduje brzim koracima, i da smo blizu trenutka kada ćemo se ponositi prvom kompanijom koja vredi ili je prodata za magičnu vrednost od jedne milijarde dolara. Nedavna akvizicija startapa Frame od strane Nutanixa, kao i uspesi iz regiona pre svega Rimac automobila i Outfita 7 nagoveštavaju da će evropski i svetski investitori obraćati sve veću pažnju na ex-YU regiju, tako da smo mi na potezu, da ih spremni dočekamo. Opredeljenost Vlade Republike Srbije da podstakne razvoj preduzetništva i startap zajednice veoma je značajna za ceo ekosistem, a program koje sprovodi Fond za Inovacionu delatnost iz godine u godinu značajno ubrzava proces unapređenja proizvoda koje startapi kreiraju u ranim fazama do verzije spremne za plasman na domaće i inostrana tržišta. Što se tiče nedostataka ekosistema, oni se pre svega ogledaju u nedostatku kapitala za podsticaj u ranim fazama startapa, tj. u trenucima kada osnivač ili osnivači treba da iz ideje kreiraju prvi prototip proizvoda kao i da adekvatno istraže tržište, pre svega međunarodno. Pre svega drugog najveći potencijal koji posedujemo jeste ljudski, tj. posedujemo obrazovani kadar, sa dobrim znanjem stranih jezika, naročito engleskog. Veliki deo rasta IT biznisa je poslednjih godina iz oblasti usluga outsourcing-a, i što je veoma važno sa dobrim ocenama i referencama od strane naručilaca. Za očekivati je da će deo eksperata koji se dobro pokazao u pružanju navedenih usluga, prepoznati neku novu šansu, poslovnu priliku, upravo u kreiranju novih proizvoda, novih distributivnih i poslovnih modela koji se mogu plasirati na inostranim tržištima. Poznavanje tržišta na kome se pruža usluga, čak i ako se živi na nekom drugom mestu i u okviru druge kulture je danas imperative za svakog osnivača.

Zašto je za jednu državu važan razvoj startapa i malih preduzetnika?
Preduzetništvo je od presudne važnosti za kreiranje zdrave ekonomije i napredak društva, a time i države. Od naročite važnosti je upravo u trenucima kada se dešavaju velike promene u društvima na svetskom nivou, ponuditi proizvode i servise zasnovane pre svega na informacionim tehnologijama. Primeri malih naroda, u smislu brojnosti, poput recimo Estonije ili Izraela koji su kreirali takva okruženja koja podstiču preduzetništvo, inovativnost u kombinaciji sa stabilnim izvorima finansiranja treba svakako da nam budu uzori. Konkurentnost se treba konstantno podsticati, a sa time treba krenuti još od osnovne i srednje škola. Kao što svi znamo novo zlato nije nafta već su podaci, a da bi se podaci shvatili i pametno upotrebili u cilju kreiranja proizvoda potrebno je dubinsko razumevanje procesa koji se posmatraju kao i potreba koje imaju korisnici. Iz četvrte industrijske revolucije koja se odvija pred našim očima kao pobednici će izaći ona društva i države koje budu „proizvele“ preduzetnike koji su dovoljno smeli, hrabri i sa dovoljno znanja da se upuste u utakmice svetskog ranga.

U kojoj meri je za razvoj nekog startapa važna marketing strategija? Da li možete da podelite vaša iskustva?
Marketing strategija je svakako jedna od presudnih elemenata od kojih zavisi uspeh startapa naročito u trenutku kada je kreiran prototip i kada je potrebno na što bolji način „ispričati“ priču o tome šta se želi postići. Da bi startap dobio investiciju neophodno je što bolje iskomunicirati sa javnošću, ciljnim grupama tj. korisnicima kojima je servis ili proizvod namenjen. Naše je iskustvo da smo i pre kreiranja prototipa aplikacije sa puno ljudi podelili ideju o tome šta želimo da napravimo, a to je aplikacija kroz koju navijači mogu da komuniciraju sa svojim omiljenim timom u realnom vremenu kao i da se međusobno takmiče. Ključne reči koje smo koristili u komunikaciji su bile „trener sa kauča“, „savetuj trenera“, „budi aktivan u toku meča“, „pokaži da si najbolji trener sa kauča“. Sa početkom saradnje sa ABA ligom, osim web sajta, pokrenuli smo komunikaciju putem e-maila, telefona, vibera, a za potrebe najvećih klubova lige KK Crvena Zvezda, KK Partizan, KK Cedevita, KK Cibona, KK Zadar, KK Mega Bemaks smo kreirali posebne vizuale nakon svake odigrane utakmice koje su klubovi postavljali na svojim društvenim mrežama. Od velikog značaja su nam bili javni nastupi na takmičenjima startapa, gde smo dobijali dodatno samopouzdanje, a svakako jedan od presudnih događaje je bilo takmičenje Spark.me održano u Bečićima 2017 na kome smo pobedili i osvojili put za TechCrunch u San Franciscu. Veoma važno za naš startap je što smo dobili podršku košarkaških stručnjaka poput Igora Kokoškova, Dejana Milojevića, Aleksandra Džikića, te doajena košarkaškog novinarstva Vladimira Stankovića i Zorana Šećerova. Može se reći da smo od tada kontinuirano u medijima a što veoma znači da zadržavane i povećavanje pažnje o tome šta radimo i kakvi su nam ciljevi. Početkom saradnje sa najznačajnijim evropskim takmičenjem Euroleague i saradnja tokom Final Four 2018 u Beogradu i u Baskoniji 2019 kao i ulazak u program finansiranja Fonda za Inovacionu delatnost su nas dodatno pozicionirali ne samo na regionalnoj već i na evropskoj pozornici.

Koliko je edukacija važna za startape koji su na početku i u kojoj meri je vama bio značajan Seedstars događaj koji je održan u Novom Sadu?
Ako dozvolite, govorio bih o kontinuiranoj edukaciji, zato što je to pretpostavka da bi se spremno dočekali svi izazovi koji stoje pred osnivačem ili osnivačima startapa. Meni kao osnivaču startapa CouchCoach mogu reći da je bilo lakše pre svega iz razloga što sam već osnivač i direktor IT konsultantske kuće Fractal Dimension, i što sam već pokretao startape koji uspešno opstaju na tržištu, radi se o servisima MojeVino, S&N Winehouse, MojaVizikarta, Wine Tour Panajotovic. Iz svog iskustva mogu reći da sam uvek smatrao da je od velika važnosti bilo što bolje kreirati priču koja će pratiti proizvod ili servis, imati kvalitetan logo i grafička rešenja i dobro komunicirati sa korisnicima. Za naš startap je svaki uspeh na takmičenjima od velikog značaja, a ono po čemu bih izdvoji nedavno održani Seedstars u Novom Sadu, je slobodno mogu reći izuzetno profesionalno organizovan skup, sa veoma korisnim prvim danom u kome smo od mentora dobili veoma korisne savete i uputstva. Samo takmičenje koje je održano u punoj sali rektorata odlično je organizovano, a posebno smo ponosni što smo uspeli pobediti u veoma jakoj konkurenciji. Već smo započeli pripreme za Seedstars CEE koji će biti održan u novembru mesecu u Kazahstanu i planiramo da se predstavimo u što boljem svetlu i nadamo se plasiramo na svetsko takmičenje koje će biti održano u aprilu sledeće godine u Švajcarskoj.

Foto: Nenad Nikolin and mentor Hendrik Halbe, during the preparation for Get in the Ring Global Meetup

spot_img

PROJEKAT

spot_img

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

5,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!