Sve češća tema ovih dana među svim sportovima je važnost predstavljanja svojim redovnim fanovima. Nekako se podrazumeva da će vaši „okoreli“ fanovi biti s vama i u dobru i u zlu. U nekim klubovima ulažu veliki novac u direktnu promociju kod svojih fanova, a to ide toliko daleko da kažu kako su ti redovni navijači njihova ciljna javnost. Kako su to fanovi prihvatili? Od kako postoji profesionalni sport postoje i trikovi, pardon, promocije koje imaju za cilj dovesti ljude da gladaju meč ili bilo koji drugi sportski događaj. Od smanjenja cena za vreme sportskog događaja, grickalice, pića ili promotivna cena karata, pa sve do besplatnih ulaza i poklona navijačima (ne tako davno jedan klub je poklonio svom sto hiljaditom registrovanom navijaču plazma televizor i godišnju kartu). A kako mi se čini ni internet nije postao imun na to. Živi smo svedoci sve veće popularnosti i raznih promocija putem interneta. Kada pogledamo jedan od najvećih fudbalskih klubova u Srbiji FK Crvena Zvezda, vidimo da su uveli u svoj marketing obaveznu stavku društvene mreže poput Facebook-a (572 hiljade fanova), Twitter-a (30 hiljada pratilaca), Google Plusa i YouTube-a. Redovno dele sa svojim navijačima sve vesti iz sporta koje su interesante za klub i one koje nemaju direktnu vezu sa njim, ali imaju veliko interesovanje javnosti. A novi fanovi samo se prikupljaju i na taj način daju podršku svom klubu. Takođe, kada se uzme u obzir popularnost određenih mreža na našim prostorima vidimo da imaju veliki broj fanova, koji ne dolaze redovno na utakmice, ali kupuju proizvode sa grbom omiljenog kluba i na taj način učestvuju u njegovom finansiranju. Sa mogućnostima da dotakne milione korisnika uticaj društvenih mreža je stvaran i sumnjam da će bilo ko osporiti ovo. Sada samo pomislite na dinamičan i kreativan sadržaj sportskih objekata koji se može stvoriti i distribuirati putem društvenih mreža – video snimak iz svlačionice, sa treninga, informacije o igračima, pa i samo jedna slika popularnog igrača može dovesti do velikog broja pregleda, a ima i mnogo drugih interesantnih stvari koje mogu biti prikazivane putem društvenih mreža. Sama reklama i promocija na stadionu više nije toliko zanimljiva redovnom navijaču, koliko može biti zanimljiva priča o igračima napravljena kroz video, tvitove ili Facebook. Naravno, i same promocije pomažu da vaš redovni fan ostane redovan, ali internet vam omogućava da od povremenih fanova napravite redovne i da oni kupuju vaše proizvode, iako nisu u mogućnosti da dođu na stadion ili halu ili čak ni u vaš grad. Jedan od novijih primera jeste veliki sportski gigant Barselona, koji milioni Kineza obožavaju i kupuju proizvode sa likom Leo Messija, ali nikada u životu neće imati priliku da dođu na Kamp Nou da ga uživo gledaju. Međutim, klubu je izuzetno stalo do tih navijača jer mu oni donose profit, a neopterećuju njihov bužet. Zanimljiv je podatak da ukupan prihod FK Barselon od prodaje dresova, a i drugih proizvoda sa likom Leo Messija, iznosi više od 20% godišnjeg prihoda kluba.
Autor teksta: Svetozar Žarković