Ako ste aktivni korisnik društvenih mreža i pratite aktuelnosti u vezi sa razvojem i promenama istih, onda vam svakako nije promakla vest da je nedavno Američki kongres najpre zakazao, a zatim i odložio glasanje o kontroverznom SOPA zakonu (Stop Online Piracy Act ili ”Zakon o sprečavanju piraterije na Internetu”).
Ako pratite i koji su najaktuelniji ”share”-ovi i reakcije na raznim društvenim medijima u vezi sa ovim zakonom, onda verovatno znate da je među njima najdeljenija pesma ”Sopa Cabana”, koja na veoma sažet i ilustrativan način objašnjava koje su moguće posledice sprovođenja ovog zakona. Sudeći po tekstu ove pesme britanskog repera Dan Bull-a i njegovih prijatelja i istomišljenika – posledice po ”obične” korisnike Interneta (čitaj: po VEĆINU korisnika), kao i po one koji se bave Internet marketingom u bilo kom obliku, već jesu i biće ogromne i nezaustavljive.
Međutim, verovatno se pitate – šta to piše u ovom zakonu, a što je među brojnim svetskim blogerima, korisnicima YouTube-a, Facebook-a, Twitter-a i drugih društvenih medija, ali i vlasnicima pomenutih medija, izazvalo „cunami“ negativnih reakcija i pisanje protestnih peticija, kao i šta je to uticalo na odgađanje odluke o usvajanju ovog zakona?
Razlog svakako nije bila sama suština zakona, koja se ukratko može svesti na njegov cilj – da zaustavi pirateriju i neovlašćeno širenje raznih vrsta sadržaja (tekstova, fotografija itd.) koji su pod autorskim pravima. Sporan je, međutim, način sprovođenja zakona – i to da bi, u slučaju njegovog usvajanja u predloženom obliku, ubuduće svako ko širi takve sadržaje na Internetu, mogao da bude krivično gonjen. Najveći protivnici zakona jesu upravo sami Internet korisnici, kao i grupe za zaštitu potrošača, koje upozoravaju da se može dogoditi da nevini ljudi budu kažnjeni. Sa druge strane zakon svesrdno podržavaju pripadnice tzv. „Business Software Alliance“, među kojima su i kompanije kao što su „Microsoft“ i „Apple“ (za kompletnu listu kompanija koje podržavaju SOPA zakon pogledajte link: http://thenextweb.com/insider/2011/11/17/which-tech-companies-back-sopa-microsoft-apple-and-27-others/).
Sličan zakon usvojen je pre nekoliko godina u Francuskoj (http://www.rtv.rs/sr_lat/evropa/francuska-usvojila-sporan-zakon-o-internet-pirateriji_147853.html), gde je odlučeno da se isti sprovode “trofazno”. Naime, francuska državna Agencija za borbu protiv piraterije (poznata pod akronimom “Hadopi”) ima sudska ovlašćenja da ukine pristup Internetu onima koji nelegalno skidaju zaštićene sadržaje sa Interneta, ali tek nakon što pošalje dva pisana upozorenja, a zatim preduzima i krajnji korak – skidanje korisnika sa Internet mreže ili kažnjavanje novčanom kaznom od 300 hiljada evra ili kaznom zatvora u trajanju od dve godine. Donošenje zakona i njegovo sprovođenje u Francuskoj, ipak relativno je lokalnog karaktera, dok bi donošenje američkog SOPA zakona pogodilo najveće Internet marketing centre i njihova sedišta u SAD-u, ali, samim tim, i celokupnu globalnu Internet zajednicu.
Više informacija o SOPA zakonu možete potražiti na: http://en.wikipedia.org/wiki/Stop_Online_Piracy_Act, a o odlaganju donošenja zakona na: http://balkans.aljazeera.net/makale/kongres-sad-odlozio-odluku-o-spornom-zakonu-1).
Kako će SOPA zakon uticati na korisnike Interneta u Srbiji?
Korisnici Interneta u Srbiji mogli bi da osete posledice SOPA zakona ukoliko veliki igrači u domenu Internet marketinga, kao što su Facebook i Google, ali i mnoge druge Internet kompanije od značaja, sprovedu svoje nedavno izrečene „pretnje“ u vezi sa potencijalnim donošenjem ovog zakona. Bilo da ste “običan” korisnik Interneta ili vam je on neophodan i nezaobilazan partner u obavljanju svakodnevnih poslova, uvođenje ovakvog zakona donelo bi velike, suštinske, globalne promene u načinu na koji smo navikli da internet funkcioniše i načinu na koji smo ga do sada koristili.
Protest protiv zakona u vidu “nestanka sa lica Interneta” Google-a i Facebook-a, pa makar i na samo jedan dan, bila bi vrlo plastična ilustracija ovih promena (više o tome možete pročitati OVDE. Vest o tome da su mnogi Internet giganti i blogeri ustali protiv SOPE, odjeknula je i u srpskim medijima: OVDE i OVDE.
Dok svi čekamo „Godoa“, tj. odluku Američkog kongresa “to SOPA, or not to SOPA”, možda bi trebalo da se zapitamo – koji su nam alternativni Internet kanali za onlajn marketing, kao i da li smo postali isuviše zavisni od Google-a i Facebook-a? Možda je pravo vreme da se „trgnemo“ i pružimo šansu nekim novim akterima na srpskom onlajn marketing tržištu?
Autor: Ana Morokvašić
And… it’s happening…
Imagine a World Without Free Knowledge
For over a decade, we have spent millions of hours building the largest encyclopedia in human history. Right now, the U.S. Congress is considering legislation that could fatally damage the free and open Internet. For 24 hours, to raise awareness, we are blacking out Wikipedia. Learn more here:
https://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:SOPA_initiative/Learn_more
https://wikimediafoundation.org/wiki/SOPA/Blackoutpage
Zašto je danas važan dan za nas?
Pročitajte: http://www.dominomagazin.com/article/12818
Pogledajte i video http://vimeo.com/31100268
Najnovije vesti u vezi sa SOPA zakonom http://www.smedia.rs/vesti/vest/84701/
Ne predajemo se tako lako! 🙂