U doba hiperprodukcije i mora istovetnog sadržaja na Jutjubu, veliki izazov je izmestiti se iz ušuškanosti sigurnih pregleda i napraviti korak napred ka nečem hrabrijem i „neproverenom“. Jedan od najpopularnijih stranih Jutjubera sa preko 19 miliona pratilaca, Šejn Doson, uspeo je u tome kreirajući novi-stari format – dokumentarnu seriju. Njegova ideja je da kroz serijal od nekoliko videa, sa nešto dužim trajanjem od proseka, uplovi u živote i umove najkontroverznijih Jutjubera i pokuša da sruši predrasude koje se povezuju sa njima.
Ovakva vrsta sadržaja, iako predstavlja kolaboraciju na nestandardni način, naišla je na veoma dobar odziv publike – Dosonov prethodni serijal, petodelni osvrt na kontroverzni život multimilionera i „bjuti guru-a“ Džefri Stara pogledao je 61 milion ljudi. Svaka epizoda bila je deljena, dok su rasprave vođene na svim društvenim mrežama – ovaj momentum su iskoristili i ostali tjuberi koji su snimali reakcije na serijal, a zahvaljujući Jutjub algoritmu, dobijali bi nove pratioce kroz recikliranje sadržaja.
Braća Pol – sinonim za ekstremni sadržaj
Ipak, u javnosti je još više odjeknuo njegov sledeći serijal koji se bavi pitanjem ko je zapravo Džejk Pol. Dakle, ko je on? Džejk Pol je Jutjuber koji, bez obzira što je poprilično omražen u javnosti, broji 17 miliona pratilaca, a na nedavno objavljenoj Forbsovoj listi naplaćenijih tjubera u 2018-oj godini nalazi se na drugom mestu sa zaradom od 21,5 miliona dolara. Njegovi videi najčešće obliuju ne-pokušavajte-ovo-kod-kuće scenama, nasilnim ponašanjem i dovođenjem u opasnost ljude iz njegovog okruženja, a sve to sa jednostavnim ciljem zabavljanja pratilaca.
Džejk je takođe mlađi brat Logana Pola (na istoj listi nalazi se na desetom mestu), koji je široj javnosti postao poznat nakon objave videa obešenog tela iz Aokigahare, japanske šume u koju mladi Japanci odlaze kako bi okončali svoj život. Čelnici Jutjuba nisu osporavali video, iako je širom sveta naišao na ogromne osude što je prouzrokovalo gubitak miliona pratilaca.
Zbog same prirode Džejkovih videa, Dosonova polazna tačka u serijalu bila je ispitivanje njegove potencijalne sociopatije. Međutim, premisa se već u prvoj epizodi promenila i usmerila na dublje pitanje.
Postoji li fundamentalni problem sa tipom osobe koju privlači da stvara ekstremni sadržaj za Jutjub?
Odgovor može biti i da i ne. Sa jedne strane, Jutjuberi uprkos svemu nastavljaju sa kreiranjem kontroverznog sadržaja zarad pregleda i novčane dobiti gde leži suština i cilj njihovog rada. Sa druge strane, javnost tjubere najčešće ne percipira kao stvarne ljude od krvi i mesa, već kao fiktivne likove čiji su životi poput filma. Iz tog razloga, za svoju publiku često prelaze granice privatnosti, kako bi se približili i pokušali da sruše iluziju fiktivnog postojanja – tako da možda ne znamo sa kim se viđaju ili gde žive, ali znamo njihove strahove, traume iz detinjstva, intimna razmišljanja, političke i religijske stavove.
Ovakav vid ponašanja najviše je izražen u vlogovima – kroz hroniku svakodnevnog života najlakše je „pustiti nekog unutra“ i dati mu materijal da te oblikuje kao stvarno biće. „Puštanje unutra“ postaje posao koji sasvim sigurno ne mogu svi da obavljaju. Ukoliko se posmatra isključivo iz tog ugla, onda je nedvosmisleno odgovor – da: Jutjub definitivno privlači samo određenu vrstu ličnosti.
Postoji li odgovornost same kompanije Youtube?
Sa druge strane medalje imamo rukovodstvo Jutjuba koje ne reaguje adekvatno i ne reguliše ekstremni sadržaj u videima – jer im upravo takva vrsta sadržaja donosi najveću gledanost.
Braća Pol direktni su proizvod te kulture koju je Jutjub gradio godinama – kroz učestalost objavljivanja sadržaja i hiperprodukciju neminovno dolazi do stvaranja ekstremnih reakcija i situacija. Zato se trenutak kada Džejk benzinom zapali bazen ispred svoje kuće, ugrožavajući svoj i živote svojih prijatelja, završi sa nekoliko miliona pregleda i lajkova, nekoliko stotina osuđujućih komentara i nula reakcija samog Jutjuba. Na osnovu toga, može se zaključiti da tip ličnosti nije jedini faktor koji utiče na „privlačenje“ osobe da pravi ekstremni sadržaj za Jutjub.
Jer jednom kada se formiraju ekstremi, sledeći korak mora biti još veći ekstrem, sledeća ideja još veća i bolja. Nakon serijala o Džefri Staru, Doson je izjavio da mora da bude ambiciozniji i da njegov sledeći dokumentarac treba da pomeri sve granice – šta je ambicioznije od pravljenja dokumentarca o najomraženijoj ličnosti na Jutjub sceni?
„Svaki put mora da bude luđe nego pre“
„Šta god ljudi mislili o tvojim videima, svako je saglasan oko toga koliko je to u stvari posla – da svaki put smisliš nešto luđe nego pre, a da se ne ponoviš“, govori Šejn tokom prvog razgovora sa Džejkom. Upravo se tu krije razlog zbog čega mnogi uspešni Jutjuberi „pregore“ i prestanu sa snimanjem, ali opet ukazuje nam i to da se granice jasno ocrtavaju u trenucima kada se čini da ih nema.
Stoga se mnogi tjuberi mogu prepoznati u Džejku – počevši od samog Dosona, autora serijala koji kroz epizode uočava sve više sličnosti sa njim – razvedeni roditelji, odbacivanje od strane društva, problemi tokom odrastanja. Ono oko čega su se usaglasili jeste da ih je takva situacija naterala da razviju svoju kreativnost kako bi prebrodili teške trenutke.
Iz tog razloga, nije bitno da li na kraju otkrivamo šta se nalazi u umu Džejka Pola, ili uspostavljamo kvazi dijagnozu sociopate; da li dolazimo konkretnih odgovora na postavljena pitanja, ili racionalizujemo njegove postupke.
Suština je u stvaranju opšteg mišljenja u kome svako od nas može da se prepozna
Džejk Pol je takav zbog disfunkcionalne porodice; ili – on je takav jer je okružen lažnim prijateljima željnim slave; ili – Džejk Pol uvek želi nešto više, nikada nije zadovoljan, zbog toga se ponaša na takav način; ili – Džejk Pol je…razumete već.
Zbog toga ovo nije jedan od onih slučajeva kada se dolazi do jasnog, crno-belog odgovora, već otvaramo seriju pitanja koja će nam tek nagovestitii u kom pravcu bi trebalo da se krećemo u potrazi za odgovorom i rešenjima.
Zato da, svako od nas jeste pomalo Džejk Pol. Znači li to i da je „pravo pitanje“ da li je problem zapravo u svima nama – i pasivnim i aktivnim akterima koji pospešuju ekstremni sadržaj?
Za Marketing mrežu tekst napisala: Tijana Veljković, Account, OvationBBDO