REGION – Istraživanja pokazuju da korisnici sve manje koriste društvene mreže za čitanje vesti i informiranje. Postavlja se pitanje jesu li korisnici promenili kanale putem kojih se informiraju ili se pak u današnje vreme ljudi jednostavno manje informišu.
O tome smo razgovarali sa članovima žirija ovogodišnjeg SoMo Borca. Pavle Savović, osnivač portala Telegraf.rs, Aljaž Peklaj, partner i strateški direktor u Bold Grupi i Mirela Hegediš Horvat, vođa prodaje i promocije na tportalu i članica Hrvatske udruge digitalnih izdavača (HUDI) objasnili su šta je po njihovu mišljenju razlog za promene koje se događaju među publikom.
Slažu se da je jedan od mogućih razloga veliki broj dezinformacija i fake newsa koje se pojavljuju na društvenim mrežama. Pavle Savović ističe da “iako razni alati za proveravanje tačnosti informacija (Fact-checker) dobro rade svoj posao, količina dezinformacija koje cirkulišu društvenim mrežama ipak ih nadvladava”.
“Nije se smanjio interes za konzumaciju vesti, ali korisnici su donekle izgubili poverenje u društvene mreže, ponajviše zbog učestalog širenja lažnih vesti koje vrlo brzo preplave web. Nemali broj korisnika veruje svakoj vesti, iako uz samo nekoliko klikova na webu možemo saznati je li to prava vest”, dodaje Aljaž Peklaj.
Ipak, uprskos padu, društvene mreže i dalje igraju bitnu ulogu u čitanosti online medija, dodaje Mirela Hegediš Horvat, “podjednak je procenat onih koji na portale dolaze direktno i posredstvom drugih izvora pri čemu je fokus svakako na direktnim dolascima, jer je to onaj segment čitalaca kojima je važno na kojem mediju se informišu i koje portale čitaju. Upravo ovaj trend pada uticaja društvenih mreža pokazuje koliko je na strani izdavača bitno graditi lojalnu publiku i koliko je to moguće smanjiti ‘zavisnost’ o algoritmima”.
Istraživanje koje je sproveo Reuters Institute pokazalo je da većina ispitanika i dalje preferira vesti u tekstualnom obliku, ali beleži se porast interesovanja za vestima u obliku video sadržaja, a kao izvor istih prednjače YouTube i TikTok.
“Era dugih vesti je iza nas, nove generacije konzumiraju kraći sadržaj i brže. Postali smo generacija koja praktično sav sadržaj konzumira trenutno, u hodu. Na primer, kada ste videli da neko čita novine u fizičkom obliku? Novije aplikacije podstiču nas da čitamo samo najvažnije sažetke svetskih vesti. Dolazak kratkih vertikalnih videa uz TikTok to je dodatno ubrzao, a brzo su ga prihvatile i druge mreže poput Facebooka, Instagrama i YouTubea”, kaže Aljaž Peklaj i ističe da će se tome morati prilagoditi i mediji i brendovi – korisnici žele sve potrebne informacije u najkraćem mogućem roku i ukoliko žele opstati, izdavači će se morati prilagoditi novim zahtevima korisnika.
Sa njim se slaže i Mirela Hegediš Horvat koja ističe da se navike konzumiranja vesti generacije Z mogu razlikovati od prethodnih generacija, ali i dalje su zainteresovani za informisanje. Zato je izvesno kako u segmentu online izdavaštva nema alternative konstantnom praćenju trendova i prilagođavanju istima.
Pavle Savović dodaje da će u budućnosti opstati samo veliki mediji sa modelom pretplate. Naime, “takav sadržaj će biti „nedostupan“ internet pretraživačima, a korisnicima će nuditi proverene informacije koje ih zanimaju i rado će plaćati za njih”.
Činjenica je da se svet oko nas menja, a promene zahtevaju brzo prilagođavanje svih pružalaca usluga novim zahtevima publike. Ovogodišnje izdanje SoMo Borca pokriće mnoge teme iz sveta digitala od strane marketinških i medijskih stručnjaka, a svoju Early Bird ulaznicu osigurajte što pre.