Nikola Vrdoljak, programski direktor Weekend Media Festivala, specijalno za Marketing mrežu govori u kojoj meri su se promenila pravila igre na tržištu komunikacija u Hrvatskoj, kako je real-time revolucija dovela do promene agencijske paradigme i ocenjuje tržište komunikacija u regionu između dva festivala.
Sedmi Weekend Media Festival propitivaće nove modele komunikacije. O kojim modelima govorimo i šta konkretno možemo da očekujemo na ovogodišnjem festivalu?
Na Weekendu komunikacije definešemo prilično široko. I ne samo široko, nego i nejasno, kao što to u stvarnosti danas i jeste. Gledati na komunikacije kroz vrste medija kako su bili deifinisani (TV, print, radio, OOH i internet) ili discipline (PR, advertising..) mislim da je promašeno. Rekao bih radije da se još držimo tih podela jer još ne znamo kako jasno razumeti pa onda i nazvati nove podele. Na Weekendu pokušavamo pratiti sve te trenutne promene i uhvatiti što više kockica od kojih će biti građene nove komunikacije. Ili marketing. Ili kreativnost. Ili kako će se već zvati, ili praktikovati.
Program smo radije podelili kroz neke druge odrednice. Imamo tri nivoa. Prvi su strani predavači koji nam prenose trendove ili iskustva za koja verujemo da ih treba prikazati u regionu. Drugi su ključne teme koje kroz panele želimo raspraviti i gde učestvovati bitne osobe iz regiona. Treće su radionice, gde za cilj imamo preneti konkretna znanja.
Kako biste ocenili tržište komunikacija u regionu između dva Weekenda? Imali li vidljivih pomaka i na kom tržištu se to najbolje vidi?
Rekao bih da ima bitnih promena. Očito je da se tržište konsoliduje budući da je stanje bilo neodrživo. Velike su promene u medijima, ali i agencijama i to će se nastaviti još neko vreme. Zanimljivo je pratiti trenutne aktivnosti, akvizicije i spajanja i verujem da je to bilo nužno. S druge strane tek nakon konsolidacije ćemo se morati u potpunosti suočiti i sa izazovima tehnoloških promena. Zasigurno će biti zanimljivo.
U kojoj meri su se, po Vašem mišljenju, promenila pravila igre na tržištu komunikacija u Hrvatskoj i regionu i ko ih dikrira?
Držaću se analize tržišta za ovo pitanje. Kao i svaka druga branša pogođeni smo ekonomskom krizom, ali možda i važnije – tehnološkom promenom. Mediji su i pre same krize ušli u problem zbog potpune promene poslovnog modela na kojem su živeli jako dugo. Takođe, jedna od odlika digitalizacije je ukidanje, ili bar pritisak, na posrednika. Agencije su posrednici koji su izgubili deo posla koji je zamenila tehnologija. Konkurenti su im za iste budžete postali mnogi startupi te tehnološke kompanije. Rezultat je značajan pad marži i time dolazi do potrebe za konsolidacijom tržišta. Uz sve to imamo i specifične kontekste za svaku zemlju u regionu gde politika i država igraju značajnu ulogu.
Kako je real-time revolucija dovela do promene agencijske paradigme i u kojoj meri po Vašem mišljenju transformiše kreativnost?
Rekao bih da se transformiše platfoma za rad, a ne i sama kreativnost. Agencije se menjaju i postoji jasna potreba da se načini funkcionisanja i procesi promene. Još nemamo jasan model kako bi agencija trebala izgledati, ali vidimo jako puno dobrih primera. Nedavno sam baš čitao tezu Gary Hamela kako je IT uticao na kompanije. Po njemu je IT u prvom valu promenio operativne modele u kompanijama, tj. doveo je nove alate u operativni proces koje organizacije koriste kako bi proizvele svoje proizvode i usluge. Pomislite samo na razne ERP ili CRM sisteme. Drugi val su bili novi poslovni modeli. Imamo celi niz kompanija koje imaju poslovne modele omogućene dolaskom interneta. Tad je i napisao ‘The Internet is not just another marketing channel; it’s not just another advertising medium. The Internet is the foundation for a new industrial order. Treći val, po Hamelu, će biti novi management modeli, to jes novi organizacijski modeli. Klasični procesi i hijerarhijski modeli koji se danas koriste jednostavno nisu više dovoljno efikasni. Po meni, agencije po prirodi posla imaju priliku u promenama koje danas prolaze više i brže eksperimentirati s novim management modelima. Rekao bih da je ovo dobra prilika.
Mad man vs. Math man – šta vi kažete, ko pobeđuje u digitalnoj eri?
Na prvu, odgovor je svakako Math Man, ali ne bih to tako jednostavno postavio. Je li Amazon ili Facebook samo math man? Nije. Mislim da klasičnog Mad Mana više nema, ali Math Man će takođe morati malo postati Mad Man želi li uspeti.
Autor: Ivana Parčetić Mitić