Catvertising, LOLcat, social catworking, Caturday, catitude – termini koji pokazuju ne samo preplavljenost interneta i online kulture zabavnim videima i mimovima sa mačkama, već su dokaz toga da kao vlasnik ili brend možete i više nego dobro da unovčite svoju ili iznajmljenu mačku, a da ona o tome ništa ne zna.
Kako bi drevni Egipćanin odreagovao na naslov knjige How to Make Your Cat an Internet Celebrity: A Guide to Financial Freedom? Verovatno bi se zapanjio jer poštovanje kulta mačaka ni u snovima nije tako zamišljao. Zato danas postoje osvešćeni vlasnici, koji su svoje pufnate ljubimce uspešno pretvorili u mašine za pravljenje para, a da se pritom ne radi o članovima cirkuske trupe.
Pravi primer je Grumpy Cat koja već odavno gradi holivudsku karijeru. No pre toga treba pomenuti sada već legendarnu Keyboard Cat čiji je VHS snimak još od 1984. godine čakao svojih pet minuta. Mačka u košulji na sintisajzeru je posthumno postala prava internet senzacija sa preko 45 miliona pregleda na You Tubeu, mnogobrojim mešap videima i reklamom za Wonderful pistaće.
A sada, natrag na pravu zvezdu. Grumpy Cat je do svoje druge godine zaradila preko 100 miliona dolara radeći za svetski poznate brendove. Posetila je njujorški Vogue, izdala knjigu, pojavila se na naslovnicama Wall Street Journala i New York Magazina, a na Facebooku je prati preko 8 miliona fanova. U muzeju Madame Tussauds već stoji njena voštana figura, a u prodavnicama brend kafe po imenu Grumppuccino. I više nego pristojna slava za jednog krznenog mrguda.
Nesvakidašnji primer je Lil’ Bub, koja nikada ne bi prošla klasičnu audiciju za mačke. Iako zbog genetskih mutacija podseća na prepariranu mačku, na prepoznatljivosti i popularnosti može da zahvali upravo svom izgledu. Lil’ Bub je za svoj dokumentarac Lil Bub & Friendz osvojila Best Feature Film nagradu na Tribeca Online festivalu, pojavila se u emisiji Good Morning America, a ima i svoj Lil’ Bub Big Show u kome joj je gošća bila, ni manje ni više, nego Michelle Obama.
Od mačaka koje poseduju x-faktor tu su i Garfi, ljutita persijska mačka koja izgleda kao da će vam svakog trena doći glave, i Shironeko, nasmejana japanska mačka koja odaje utisak majstora zen budizma.
Advertising stručnjaci ne bi bili to što jesu da nisu prepoznali potencijal ovih iako-ih-ne-volite-ne-možete-da-im-odolite stvorenjima. Kanadska agencija John St, šaleći se na račun reklamnih agencija koje uvek znaju da prepoznaju the next big thing, objavila je da svoje poslovanje prebacuje na catvertising. Projektom Miao, Meow, Mew & Mao agencija BBDO iz Pekinga pokazala je da se u tome ne šali i za svoje veće klijente, Snickers, M&M’s i Pedigree, napravila videe sa mačkama.
Sem sladunjavih postova, animiranih ili pravih mačaka koje se pojavljuju u već standardnoj ulozi kućnih ljubimaca, domaći brendovi nisu značajno eksperimentisali sa ovim harizmatičnim bićima. Njihov ćudljivi temperament i nesumnjiva inteligencija, kao i priroda digitalnih kanala komunikacije su sasvim dovoljni za početak. Zašto da se u eri mačaka ograničimo samo na devet života?
Za Marketing mrežu tekst napisala:
Jelena Simić, Senior Copywriter, OvationBBDO