Kako povući tu nejasnu granicu gde lično prelazi u profesionalno, a gde zaustaviti poslovno ja koje ugrožava privatno bivstvovanje? Pozicija glasnogovornika, osobe zadužene za odnose sa javnošću neke kompanije, shodno poziciji izloženosti kako pohvalama tako i kritikama predstavlja svojevrsnu personifikaciju samog brenda iza koje pojedinac stoji.
Ljudi se vezuju za ličnosti, za jedan prepoznatljivi i ustaljeni kanal komunikacije, grade svoje mišljenje i odnos, i lako stiču naviku da vizuelizuju kompaniju kroz osobu koja komunicira sa više javnosti u ime kompanije koja ju je angažovala za tu ulogu.
Komunikacija se odvija na više frontova, i na više nivoa, komunikacija je u svemu što radimo. Varamo se ako mislimo da kada se završi radni dan, skidamo svoje maske i da nam je dopuštena sloboda da budemo svoji, kako to volimo da mislimo, PR podrazumeva potpunu posvećenost i ne može se izgubiti iz vida nakon što zatvorimo vrata kancelarije.
Digitalno vreme nosi sa sobom brojne mogućnosti da se brend promoviše, bezbroj je kanala komunikacije putem kojih svakodnevno imamo interakciju sa brojnim korisnicima društvenim mreža, predstavnicima medija, potencijalnim klijentima, krajnjim korisnicima naših usluga.
Imperativ sačuvati svoju privatnost sada dobija novu konotaciju i transformiše se u jasno kanalisanje ponašanja, stavova i otvoreno iskazanih mišljenja na raznorazne društvene teme, sve do privatnosti koju delimo na našim ličnim online profilima sa ostatkom sveta. S jedne strane kroz naše profesionalno ja, kroz načine na koji vodimo sastanke, koliko predusretljivo prihvatamo nove ideje, kako komuniciramo u pisanoj ili govornoj komunikaciji, kroz sve sa čime se susrećemo tokom jednog radnog dana, ogleda se ideja i vizija brenda iza kog stojimo.
Ništa manje bitan je segment na koji način se ponašamo izvan okvira i van same lokacije radnog mesta, događaji koje posećujemo, jutarnji rituali kupovine doručka u obližnjoj pekari ili korišćenje pauze za ručak, komentari i postovi na privatnim profilima, dovode nas do pitanja, postoji li privatnost koja se može eksplicitno prezentovati ili nam je to uskraćeno ukoliko želimo da održimo i konstantno na umu imamo ideju vodilju da mi predstavljamo jednu priču koja je godinama građena i da jedan lascivan komentar, nezgodna tagovana fotografija ili lično neslaganje koje se javno eksponira, može ugroziti reputaciju i dovesti u pitanje pa čak i naš lični kredibilitet, poverenje koje smo i sami u javnosti izgradili.
Da situacija nije tako jednostavna govori i činjenica da pored nas samih, situacija internog PR-a se vrlo lako reflektuje na externi PR, svaki postupak zaposlenih u našoj kompaniji koji nije adekvatan, ponašanje dostavnog vozila sa jasno brendiranim logom kompanije, nedostatak osmeha kao prvog utiska na prijemu stranaka, neljubaznost u telefonskoj komunikaciji, neažurnost u odgovoru na pitanja putem jasno definisanog formulara na našim web stranicama, mnogo je faktora koji naizgled sitni imaju ogroman efekat ako se sa druge strane kao recipient nađe osoba sa velikim uticajem u bilo kojoj od javnosti.
Pozicija izloženosti medijima je zavodljiva, obaveze koje nameće prisutnost u društvenoj sferi, pojavljivanja na događajima na kojima možemo sresti bitne ljude u smislu kontakata i mogućnosti za razvoj novih ideja i saradnji, lako mogu da opčine svojom magijom, i osoba vrlo lako može da skrene u krajnost da zaboravi osnovnu nit i zadatak koji obavlja, a to je da promoviše kuću u kojoj radi. Stranputica zvana-staviti LIČNO ispred KORPORATIVNOG je vrlo prisutna i vrlo se lako prepozna kada se osoba bavi PR-om iz potpuno pogrešnih razloga. Vrlo je prisutno pomeranje fokusa sa krucijalnih stvari na zadovoljavanje najnižih poriva, želje i mogućnosti za 15 minuta slave. Nove tehnologije su nam omogućile da nam više ne trebaju ni svetla pozornice, ni bljesak bliceva fotoaparata, svako na trenutak može biti zvezda u svom mikro okruženju, ali wannabe zvezda vrlo lako gubi svoj sjaj, jer je temelj na kome se zasniva prisutnosti i svrha njenog rada, na vrlo klimavim nogama, jer nema potporu u kontinuiranom radu sa jasno definisanim ciljem koji se polako ali sigurno može lako ostvariti ako se podela karata napravi kako treba i svi koraci odigraju po pravom ritmu.
Mogućnost da shodno povezivanju preko twitter, facebook, instagram profila stupimo u kontakt sa osobama do kojih nam je trebalo mnogo truda doći, poznanstva sa ključnim faktorima u određenoj sferi, sada nam otvara vrata za promociju brže nego ikada do sada u istoriji, kompanije, ne sebe! Kada kupite svoju kartu i ostvarite kontakt sa uticajnim članovima određene zajednice, tada treba poentirati i iskoristiti priliku da u pravom trenutku u pravo vreme kažete sve potrebne reči, skrenete pažnju ne na sebe, nego na proizvod koji plasirate, brend čiju reputaciju gradite, uslugu koju želite da ponudite.
To je taj zlatni recept koji provereno funkcioniše, da u svemu što radite, u svom životnom stilu, načinu ophođenja sa potpunim strancima ili poznatim licima, kako u stvarnom tako u virtuelnom životu/pitanje je da li je naš virtuleni zamenio stvarni život jer se najveći broj novijih komunikacija odvija upravo na ovoj platformi i pozornici/ imate na umu da vi više niste pojedinac tog i tog imena, nego da vas ljudi sa pravom povezuju i motre svaki vaš postupak, zato je potrebno iskoristiti svetla pozornice da se kada dođe red na vas kaže ključna stvar.
Potrebno je ostvariti momenat da vam ljudi veruju, ne možete se kriti iza brenda, nego brend stavljati u razne svakodnevne kontekste, nenametljivo jer preterivanje u promociji može napraviti kontra efekat. Prvi uspeh godi a ogleda se u dostavljanju materijala vezanih za vaš brend od strane vaših dugogodišnjih prijatelja, uspeli ste jer ste naterali suptilno da razmišljaju o kući za koju radite i da odvoje svoje dragoceno vreme da vam pošalju neki link, tekst, ideju koju misle da bi vam bilo interesantno da ostvarite ili podelite sa svetom. Nakon onih koji vas bezuslovno vole i poštuju, sledeće stepenica je kada skrenete pažnju na svoj brend upravo putem pojavljivanja na medijskoj sceni, i kada neka poznata ličnost tvituje i time promoviše vašu uslugu ili proizvod. Krajnji cilj je postignut kada i komercijalni efekat dobije svoje otelotvorenje i kada se poveća broj korisnika koji će konzumirati po prvi put vaš proizvod ili mu se vratiti nakon godina obilaženja jer ga niko nije upakovao u kontinuitetu u pravu mašnicu i ponudio u novom prijemčivom ruhu.
Najbolja metafora za kraj je hodajuća reklamna maskota, ili promoter sa tablom koju nosi na svojim leđima, to smo mi, šta god da radimo, gde god da se pojavimo, nosimo na čelu etiketu, i share-ujemo jednu priču, jednu stvarnost, jednu ideju koja kao oreol stoji iznad nas i opominje nas da iskoristimo priliku, poznanstvo, kontakt u svoju korist, i optimističnim i afirmativnim stavom održimo sliku koju gradimo putem raznoraznih alatki koje su nam u današnje vreme na raspolaganju, a lični brending dođe kao šlag na tortu, kao posledica, kao satisfakcija koja će se brzo istopiti i izbledeti ako temelj nije čvrst i potkrepljen ključnim dostignućima, argumentima i opipiljivim rezultatima!
Kako izgraditi lični brand?
1. Konstantno upoznavanje i unapređenje sebe
Konstantna istraživanje svojih sposobnosti, mogućnosti, ispitivanje granica, usavršavanje tehnika i veština neophodnih za uspeh.
2. Biti autentičan
Ekskluzivnost se ogleda u istinitosti, ispoljavanju svoje različitosti u odnosu na druge igrače tržišne utakmice na istim pozicijama, negovati posebnost i različitost kao ključ prepoznavanja i trajanja.
3. Kreirati sadržaj
Lični brend je ogledalo svega onoga što svakodnevno stvaramo, delimo, kometarišemo, eho svih naših talenata koje ispoljavamo kroz material koji publikujemo, intervjue i saopštenja koje stvaramo, utisaka i momenata koje beležimo i nesebično delimo sa ostatkom sveta putem statusa, postova, fotografija.
4. Neophodnost povratne informacije
Kritiku nikada nije lako čuti i prihvatiti, ali je ne treba čekati već ići joj u suret jer nas jača, usmerava, kontroliše i izoštrava perspektivu. Samo na taj način ostajemo u ritmu unapređivanja.
5. Pratiti mentora
Niko nije savršen i niko ne može sve da zna.Potrebno je osvrnuti se na osobe koje su svojim iskustvom omogućile da se utaba staza po kojoj idemo, da sagledamo njihove greške kako bi ih sami izbegli i dali novu vrednost na osnovu temelja koje su oni postavili, nastaviti kreativni put širenja ideja kroz generacije, epohe i vreme!
Za Marketing mrežu piše: Nikola Milović, Marketing manager hotela Moskva
Da li je facebook novi Linkedin, koliko zapravo poslovni svet sebi može da dopusti tu privilegiju da pred očima javnosti ispadne u najmanju ruku neprofesionalan, kolokvijalan u svakom kontekstu.Lični brending se gradi na svakodnevnoj osnovi, greške nisu dozvoljene, neprikladne konotacije, u jednoj sekundi mogu da uruše imidž koji nije bilo lako steći. Prikrivena intimnost se ogleda u zabrani otkrivanja prljavog veša, nezaboravnih trenutaka sa prijateljima, sve je postalo dostupno u sekundi, lako pronalazi put kritičkog suda i treba biti obazriv na koji način se gradi celokupan kontekst u kome pojedinac traži svoje mesto pod suncem u sve oštrijoj tržišnoj utakmici. Sa druge strane pružiti odgovor u prikazivanju svojih ličnih sposobnosti, veština, umeća, dostignuća je nešto što može u mnogome doprineti dobrom ličnom PR-u i mišljenju o kući koja je angažovala osobu kao front i prvog koji istupa u ime onih koji su u back-u, i u čije ime, zastupnik misije i vizije korporacije stoji i pravi čitav buzz, bez koga se u današnje vreme ne vredi ni upuštati u igru i hvatati u koštac.