Vuk Mirković, izvršni direktor agencije Razor Communications, specijalno za Marketing mrežu govori kako pokrenuti biznis na Internetu bez mnogo uloženog novca, šta zaista merimo na globalnoj mreži i da li je ona „rezervisana“ samo za velike igrače.
Kako pokrenuti biznis na Internetu bez mnogo uloženog novca? Da li je to danas moguće?
Ne postoji set specifičnih zakonitosti primenjiv isključivo na internet: verujem da, kao i svuda, mogućnosti i domete definiše mix osnovnih sastojaka, poređanih u pravoj proporciji, ali i nešto začina na kraju. Mišljenja sam da osnovni sastojak čine lične sposobnosti pokretača, bio to pojedinac ili tim, kvaliteta / dometa vizije koju su postavili pred sebe, ali i sistematičnosti u pristupu rešenju koje grade. Iako istrajnost predstavlja vrlinu u svakom pogledu, internet startups mora karakterisati fleksibilnost, mogućnost pivotiranja i brzog prilagođavanja trendovima – prosto, okruženje je takvo da se međusobni uticaji ne mogu izbeći, pa ih i ne treba izbegavati već koristiti njihovu energiju, impulse za dostizanje ciljeva. Novac igra bitnu ulogu, ali nije presudan za uspeh – često se dešava da novac i uspeh ne idu pod ruku, već se nadovezuju, dok prava vrednost novca leži u izvesnosti (sigurnosti) koju on pruža. Dobro sastavljen mix navedenih sastojaka nije kompletan bez nešto sreće, neke dobre energije i naravno zabave.
Ima li, po Vašem mišljenju, originalnih i kvalitetnih startup-ova na internet sceni Srbije i može li se u Srbiji živeti od Interneta?
Pokušaću da odgovor stavim u širi kontekst, pošto nisam puno uključen u lokalnu scenu (što ne smatram da je dobro, ali je tako). Zapravo, ne postoji istinski lokalni internet startup: tako nešto prosto ne odgovara definiciji samog interneta, koji je globalan. Takođe, u današnjem svetu teško je pronaći i izolovati problem na lokalnom nivou, a da isti ne postoji još negde i da pritom njegovo rešavanje u lokalnom okruženju ima biznis smisao. Verujem da startup u Srbiji mora biti postavljen van lokalnih okvira i zbog samog tržišta, koje je malo i nezrelo, a čiji je potencijal sputan, da ne kažem okovan, legislativom i lošom administrativnom praksom u državi.
Siguran sam da kvalitet postoji, ali i uveren da istinski uspeh dolazi tek prevazilaženjem navedenih prepreka i internacionalizacijom poslovanja. Success stories nekih od pionira u našem okruženju su senzibilisali biznis zajednicu, tech startup nosi nekakav hype danas i verujem da taj optimizam i energija mogu doneti promene i postaviti industriju u pravi kontekst, uz kapital i angažovanje države.
Konkretno, sve navedeno mogu sažeti u priču o delshe.com, gde sam partner. Misija je optimizacija menadžmenta pošiljkama i postavljanje kupca u centar, istovremeno unapređujući procese online shopa i kurirske službe. Projekat je pokrenut sopstvenim fondovima, a fokus na tržišta Hrvatske, Slovenije i Srbije. Biznis komponenta je pivotirala i prilagodila se potrebama svih korisnika, uz fleksibilan pristup konkretnim benefitima koje svaki tip korisnika i tržište ostvaruju. Početak rada se očekuje tokom februara, kada će sistem početi sa radom na tržištu Hrvatske.
Da li je Internet „rezervisan“ samo za velike igrače i ideje i šta, po Vašem mišljenju, razlikuje velike od malih biznisa?
Svako ima svoje mesto i svi funkcionišu na principima uzajmne zavisnosti. Internet je i dalje veoma otvoren sistem i pomeranja su dinamična i neretko tektonska, najsvežiji primer je Stripe. Razlika između velikih i malih igrača je u dubini i kompleksnosti njihove vizije. Ovim nikako ne želim da relativizujem finansijski momenat ili predan rad, iako bitni oni su, ipak, nivo niže.
Danas se čestvo vodi debata da li je internet zaista merljiv. Kakvo je Vaše mišljenje o tome? Šta to zaista merimo i da li se danas online brojke mogu pretočiti u stvarno povećanje prodaje?
Ukoliko se radi o biznisu, jedino što na kraju dana merimo je profit. Da, možemo meriti brand awerness ili ROI online kampanje, možemo čak i brojati likes ili posmatrati reach, ali sve to pada u vodu kada se pogleda profit. Srbija nije nimalo različita od ostatka sveta u smislu mogućnosti koje online aktivnosti pružaju, kod nas ograničenja u implementaciji jesu tradicionalno i često konzervativno shvatanje rukovodilaca (marketing, komercijala). Uzrok tome se može tražiti u mentalitetu, ako ćemo biti maliciozni, dok prvi uzroci leže u nepostojanju edukacije na svim nivoima i inertnosti uzrokovane nepoznavanjem teme, terena. To se menja, biznis prirodno gura te stvari napred, tako da uskoro očekujem veće investicije u online prisustvo, pre svega, manjih tržišnih igrača i runner ups koji će upravo online inventivnošću preuzimati tržišno učešće i podizati profit.
Budući da velikim delom radite sa stranim klijentima, koliko koraka je globalna u odnosu na domaću internet scenu? Koji trendovi će po Vašem mišljenju tek doći u Srbiju?
To je teško pitanje, posebno za mene. Već sam rekao da nisam upućen u scenu u Srbiji, samim tim, ne mogu izvlačiti zaključke. Opet, slobodno mogu reći da se oseća taj nekakav hype i da zajednica jača, tu mislim nema dileme. Pravi efekti na sceni se mogu očekivati tek sa ozbiljnim, sistemskim rešenjima koje će doneti ozbiljni inkubatori, akceleratori i fondovi. Oni predstavljaju katalizator promena, donose i implementiraju pravila igre koja se šire poput cikličnih krugova u vodi. Takva rešenja će lokalnim igračima omogućiti pristup znanju i iskustvu, konsultantima, kapitalu, klijentima. Najvažnije, globalnom načinu razmišljanja.
Autor: Ivana Parčetić