Kreativni direktor agencije MRM Worldwide, članice McCann Grupe, Goran Ocokoljić specijalno za Marketing mrežu govori da li digitalne kampanje danas mogu da budu samostalne, mogu li one biti „mač sa dve oštrice“, kao i koliko su srpske kompanije spremne da izdvoje novca za onlajn oglašavanje.
Imate li osećaj da sve kampanje polako prelaze u onlajn sferu ili su ipak digitalne kampanje i dalje samo mali deo kompletnih marketinških aktivnosti neke kompanije? Mogu li digitalne kampanje danas da budu samostalne?
Stvari se polako menjaju i kod nas. U svetu je danas sve više i više kampanja koje se odvijaju isključivo u onlajn medijima, ali ipak se najbolji rezultati postižu kombinovanjem svih medija. U poslednje vreme najpopularniji oblik samostalnih onlajn kampanja su Facebook kampanje, koje se najčešće odvijaju u obliku nagradnih konkursa koji služe za izgradnju zajednice na Facebook stranicama kompanija. Ove kampanje su nekada u određenoj meri oslonjene na ATL kampanje, ali ipak funkcionišu samostalno, kao u slučaju naše onlajn kampanje za mt:s „Igraj za svoj klub“, za koju smo dobili domaće i međunarodne nagrade. Pored ovakvih aktivacija, sve su češći Facebook konkursi, kao što su naša izuzetno uspešna aktivacija za klijenta McDonald’s „Dobra vest za vas šest“, koja je pokazala izuzetne rezultate. Takođe, odlične rezultate postižu i onlajn kampanje koje su podržane i kroz druge medije, kao što je Fanta „Dance konkurs“, čije je centralno dešavanje bilo u onlajnu, ali je bila podržana kroz sve ATL i BTL kanale.
Šta digitalne agencije danas mogu da ponude klijentu i na šta treba obratiti pažnju pri odabiru digitalnog partnera?
Digitalne agencije mogu da ponude, pre svega, svoje poznavanje digitalne teritorije i iskustvo u radu na tim poljima. Pored toga, digitalne agencije mogu da ponude svojim klijentima i stalno praćenje novih trendova i njihovu primenu u oglašavanju. Za razliku od drugih grana marketinga gde se revolucionarne stvari ne dešavaju često, na polju onlajn marketinga jedina konstanta su promene. Svaki dan imamo nove medije, nova mesta gde je moguće kontaktirati potrošače, nove načine kako im pristupiti. Razlog za to je taj što se tehnologija razvija iz dana u dan i mogućnosti koje imamo su sve veće i veće. Mobilni telefoni koji su do pre nekoliko godina korišćeni u marketinške svrhe uglavnom samo kao sredstvo za slanje i primanje SMS i MMS poruka, danas su postali izuzetno bitne platforme koje pomeraju granice modernog advertajzinga. Augmented reality postaje sve važniji za kampanje i možemo videti iz dana u dan sve inovativnije primere primene ovih tehnologija. Nove društvene mreže se javljaju svaki dan i neophodno je stalno biti u toku i voditi računa šta može biti od koristi klijentu, a šta ne. Facebook je platforma koja se stalno menja i naš posao je da uvek budemo u toku sa tim promenama i da vodimo računa da se te promene na najbolji način iskoriste.
Prilikom izbora digitalnog partnera najbolji izbor je agencija koja je član nekog većeg sistema, zato što bolje razume potrebe klijenata, tržišta i način komunikacije sa potrošačima, nego specijalizovane samostalne agencije koje su uvek više orijentisane na tehnologiju nego na komunikaciju, koja je ključ svakog oblika marketinga.
Koje su prednosti, a koji nedostaci digitalnih kampanja? Mogu li one biti „mač sa dve oštrice“ za neku kompaniju i na koji način?
Glavne prednosti digitalnih kampanja su mnogo veća interakcija sa potrošačem, mogućnost promena kampanja u letu, ukoliko se za tim ukaže potreba, i značajno niža cena u odnosu na ostale vrste kampanja. Takođe, građenjem kvalitetne onlajn zajednice povećava se lojalnost potrošača, a dobijamo i praktično besplatan kanal za komunikaciju, osluškivanje njihovog mišljenja i izgradnju kvalitetnog dvosmernog odnosa sa njima. Za razliku od ATL-a i BTL-a gde negativna reakcija potrošača najčešće ostaje ispred televizora ili ispred oglasa, onlajn daje jednostavnu mogućnost za razvijanje diskusije, pogotovu kada se aktivnost odvija na društvenim medijima. U određenim situacijama postoji mogućnost pojave negativnih komentara i pokretanje diskusija na društvenim mrežama o samoj aktivaciji i o klijentu. Upravo zbog toga je izuzetno važno da agencija jako dobro poznaje digitalni prostor kako bi ovakve mogućnosti svela na najmanju moguću meru.
Vaša agencija je krajem prošle godine dobila brojne nagrade za kreativna rešenja. Kako kreirati zapaženu digitalnu kampanju? Koji je ključ uspeha Vaše agencije i kako uspevate da zadovoljite sve potrebe i želje svojih klijenata?
Verujem da je postoji više razloga za uspeh. Jedan od najvažnijih je skoro fanatična posvećenost celog tima onlajn marketingu i stalno traganje za novim načinima komunikacije. Svi zaposleni neprestano istražuju šta se dešava na onlajn polju i dele to sa ostalim članovima tima, kreirajući atmosferu stalne edukacije i istraživanja uz skoro dečiju radoznalost. Takođe, izuzetno je važno to što je većina članova tima radila i u ATL-u ili bila čvrsto povezana sa njim, tako da su dobro upoznati i sa metodama klasičnog oglašavanja i potrebama klijenata i potrošača, koje uvek stavljamo na prvo mesto.
Kada govorimo o budžetima – možete li da uporedite budžete za klasične i digitalne kampanje? Koliko su srpske kompanije spremne da izdvoje novca za kreiranje digitalnih kampanja?
Na žalost svih nas iz sveta digitalnog marketinga, budžeti u onlajnu su ipak još uvek mnogo manji nego za klasične kampanje. Ne može se reći da se stvari ne menjaju na bolje po nas, ali je klasični marketing i dalje u ogromnoj prednosti na ovom polju. U svetu su te razlike mnogo manje, tako da su u najrazvijenijim zemljama ovi budžeti praktično izjednačeni. Mi se svi nadamo da će ovaj trend da nastavi da se prenosi i kod nas, što je jedan od važnih uslova za razvoj ove grane marketinga. Do pre nekoliko godina, srpske kampanje, osim retkih izuzetaka, nisu bile naočito raspoložene za kreiranje ozbiljnih digitalnih kampanja. Sada su se stvari promenile i sve ozbiljne kompanije razumeju da je boravak na onlajn teritoriji izuzetno važan za stalnu komunikaciju sa svojim potrošačima. Mislim da je ogromna popularnost Facebook-a u Srbiji u velikoj meri izmenila stav kompanija vezan za digitalni marketing i pomerila stvar na bolje.
Budući da radite u agenciji koja se bavi digitalnim marketingom, u kojoj meri je ova vrsta marketinga zaživela u Srbiji i koliko srpske kompanije ozbiljno shvataju digitalni svet?
Kao što sam već rekao, stvari se zaista menjaju na bolje. Digitalne kampanje su sve više deo ATL kampanja. Pored toga, sve je više samostalnih onlajn kampanja koje dokazuju da ovakva vrsta marketinga zaista funkcioniše i da ima smisla. Pre tri godine morali smo ozbiljno da prezentujemo klijentima mogućnosti onlajn marketinga i da se konstantno bavimo njihovom edukacijom o mogućnostima. U to doba, u velikom broju slučajeva, kompanije su smatrale da je dovoljno imati informativan sajt i da za nečim većim od toga nema potrebe. Danas je situacija značajno drugačija i klijenti sami traže da se sve kampanje odvijaju i na digitalnoj teritoriji a često traže i kampanje koje su isključivo digitalne.
Šta ove godine možemo da očekujemo od agencije MRM Worldwide?
Kao i uvek, trudimo se da budemo u toku sa svetskim trendovima i da stalno pomeramo granice našeg rada. Mislim da će ove i naredne godine Facebook aplikacije ostati bitan segment onlajn marketinga, ali očekujem sve veću potrebu za „augmented reality“ rešenjima za mobilne platforme za koje verujem da će biti hit ove godine. Nadam se da ćemo sve prijatno iznenaditi novim kampanjama za naše klijente i da ćemo opet biti ti koji pomeraju granice kad je onlajn marketing u Srbiji u pitanju.
Autor: Ivana Parčetić