Olivera Nikodijević, Managing Director u agenciji Havas Adriatic, govorila je za treće izdanje Marketing mreža magazina o poslovanju agencija u Srbiji.
Havas Adriatic uspešno opstaje na tržištu od 2015. Šta je tajna uspeha u agencijskom biznisu?
Poslednje decenije su, u svetu i kod nas, donele brojne dramatične promene koje su uticale značajno i na način života i na način poslovanja. Život nam se ubrzao u svim svojim aspektima. Ono što je samo do pre neku godinu bila naučna fantastika, sada postaje realnost sa kojom živimo i kojoj smo se brzinski prilagodili. Naravno, neki više, neki manje. I kao i u svemu drugom, promene su se dešavale svih ovih godina i u agencijama. Višestruki su razlozi. Sa jedne strane, klijenti i njihova očekivanja su se promenila, uslovljena izazovima koje su doneli globalni ekonomski tokovi, svetske krize, razvoj tehnologije… Sa druge strane, veliki agencijski sistemi su postali glomazni, složeni, ustrojeni procedurama i skuplji. To je dovelo do toga da su se klijenti okrenuli manjim specijalizovanim agencijama koje su zadovoljavale njihov promenjen pristup advertajzingu (veći fokus na trade marketing aktivnosti, smanjenje budžeta za oglašavanje i velika sponzorstva, značajan rast udela digitalnog oglašavanja). Manje agencije su u nekim aspektima poslovanja bile brže i agilnije i manje su koštale. Nasuprot njima, velike agencije mogu da odgovore drugačijim izazovima koji su potrebni klijentima. Poslednjih godina došlo je do konsolidacije velikih sistema, svesnih da nema budućnosti ukoliko se radi po starim principima. Ubrzali smo se reorganizovali, ali smo zadržali one ključne vrednosti koje su bile važne klijentima – konsolidovano, konzistentno i koherentno hendlovanje klijenata po svim nivoima.
HAVAS Adriatic deo je jedne od najvećih globalnih agencija HAVAS, sa sedištem u Francuskoj. Sama ova činjenica mogla bi biti dovoljan razlog za dugogodišnje trajanje, jer podrazumeva podršku velikog sistema koji se ogleda u zajedničkom hendlovanju globalnih klijenata, primeni globalnih standarda i metodologija, edukaciji zaposlenih, umrežavanju čiju je pravu vrednost zapravo i nemoguće izmeriti, lansiranju i primeni novih tehnologija. Drugi važan faktor su ljudi. Kroz našu agenciju je prošao značajan broj profesionalaca. Svako od njih tada, i nas sada, dao je svoj doprinos ovom trajanju. Kada se sve sabere i oduzme, svede se na tri ključna faktora: posvećenost, kreativnost i otvorenost (za nove ideje, za nove tehnologije, za nove pristupe).
Havas Adriatic deo je globalne komunikacijske grupacije Havas Worldwide. Šta to konrektno znači za agenciju i vaše zaposlene u Srbiji?
Havas Adriatic se može pohvaliti činjenicom da, pripadanjem globalnoj agenciji HAVAS, pripada još većem sitemu, a to je VIVENDI Group, u čiji sastav ulaze i francuska CANAL+ grupacija, GAMELOFT, VIVENDI Village i DAILYMOTION. Vivendi je, takođe, vlasnik dela akcija UNIVERSAL MUSIC. Biti deo ovakvih sistema omogućava agenciji da svojim klijentima obezbedi usluge, kontakte, znanja i iskustva koja mogu značajno da doprinesu zajedničkom uspehu. Nekada je to zaista “just a phone call away“ i naši klijenti mogu dobiti informaciju ili uslugu koje će im doneti željeni rezultat i koje će im pomoći da se pozicioniraju na tržištu kako žele. Izvanredna je to korist i za zaposlene u agenciji, jer imaju jedinstvenu priliku da se razvijaju učeći iz programa za edukaciju, kroz razmenu uspešnih praksi i intelligence data.
Havas je od nedavno započeo novi program koji nudi klijentima – Havas Market. O kakvom programu je reč?
Havas Market je program u okviru kompanije koji je bio „inspirisan“ i započet u vreme COVID krize. Preusmeravanje na online kupovinu, u trenutku kada se svet zaključao u kuće, mnoge kompanije je zatekao nespremnim. Neki klijenti su se tome brže prilagodili, neki još uvek nisu. Ono što sigurno jeste da je e-commerce promenio trendove u kupovini, čini se nepovratno. Havas Market ima misiju da osnaži potrošače na njihovom novom putu kupovine, da njihovo iskustvo učini smislenim i da generiše rast za brendove. Ovaj naš program sakupio je sva relevantna znanja i iskustva, i pretočio ih u pet faza u kojima se definisanim procesima rešavaju brojne PAIN POINTS (bolne tačke) za kompanije u upostavljanju, realizaciji i učenjima vezano za ovaj tip kupovine. Fokus je stavljen na tri ključne tačke: fizičku dostupnost ponude, prodaju koju inače klijent ne bi mogao drugačije da ostvari, i građenje vrednosti održivog e-commerce eko sistema.
Kako biste ocenili stanje na tržištu marketinških komunikacija u Srbiji, iz agencijskog ugla?
Dobro je to što su klijenti sve mlađi, što su umreženi i lokalno i globalno, i što prate savremene tokove komunikacije, aktivacije i brendiranja, pa je agencijama lakše da sa klijentima nađu zajednički jezik oko bitnih tema i ideja. Pojava AI možda je najbolji primer za to. AI polako postaje sastavni deo briefova i očekivanja klijenata, a agencijama, koje umeju da ga koriste, daje mogućnost da svoje ideje prikažu na najbolji i najkreativniji način. Ono što bi svakako trebalo promeniti, jer dugoročno ne donosi dobro nikome, jeste dalji pad vrednosti rada agencija. Klijenti su nekako ušli u “mode” da za iste novce uvek očekuju više i bolje. Agencije, da bi zadržale klijente, ponekada idu i u minus. To nije rešenje i zato mislim da bi konsolidacija agencija i njihov esnafski zajednički stav prema klijentima mogao doprineti smanjenju ovog problema. Osim ovoga, verujem da je od izuzetne važnosti edukacija, kako klijenata o načinima saradnje sa agencijama, tako i agencijama o načinima saradnje sa klijentima.
Ceo intervju pročitajte u Marketing mreža magazinu.
*Marketing mreža magazin dostupan je u štampanom i elektronskom izdanju uz pretplatu.