Matej Špoler, suosnivač hrvatske agencije Infinum i jedan od članova žirija SoMo Borac nagrade, specijalno za Marketing mrežu govori šta možemo da očekujemo u ovoj i narednim godinama kada je u pitanju mobilno oglašavanje, koliko su klijenti spremni da ulažu u ovaj vid promocije i šta treba da sadrži mobilna aplikacija sa velikim A.
Istraživanja pokazuju da će rast mobilnog oglašavanja uticati na rast globalnog oglašavanja u ovoj godinu za 5,8 odsto. Šta, po Vašem mišljenju, možemo da očekujemo u ovoj i narednim godinama kada je u pitanju mobilno oglašavanje?
Sve više korisnika za pristup internetu koristi pametne telefone i tablete. Mobile beleži trend rasta poslednjih nekoliko godina te će se taj trend sigurno nastaviti. S porastom broja korisnika koji pristupaju sadržajima kroz pametne telefone beležimo i rast mobilnog oglašavanja. Te dve stvari su u neposrednoj i direktnoj vezi. U prethodnim godinama je mobile beležio brži rast od mobilnog oglašavanja. Ta razlika se već sada smanjuje, tako da i u trenutku kada primetimo zaustavljanje rasta mobila, možemo očekivati da će mobilno oglašavanje još neko vreme rasti. Na sreću, kako se čini mobile za sada ne pokazuje znakove stajanja.
Koji su to najaktuelniji trendovi u oblasti mobilnog oglašavanja koji se primenjuju u svetu, a nisu prisutni u ovom regionu? Za koliko, po Vašem mišljenju, kasnimo za svetom?
Prema nekim prognozama mobilno oglašavanje će u 2014. godini porasti za preko 60%. Međutim situacija na tržištu nije idealna. Facebook i Google zajedno drže preko dve trećine tržišta mobilnog oglašavanja. Nakon Googla sa 46.8% i Facebooka sa 21.7% na trećem mestu se nalazi Twitter sa 2.6% tržišta mobilnih oglasa. Takva situacija nije nikako dobra za male ili regionalno orijentisane oglašivačke kanale. Koliko je u svetu mobilno oglašavnje poraslo najbolje govori činjenica da je u poslednjem kvartalu 2013. godine više od polovine Facebookovih prihoda došlo iz mobilnog oglašavanja.
Kakva je situacija sa mobilnim oglašavanjem u Hrvatskoj? Koliko su klijenti spremni da ulažu u ovaj vid oglašavanja?
Kada je digital u pitanju živimo u jako globalizovanom svetu. U takvim okolnostima naša regija minimalno zaostaje za svetskim liderima kada je mobilno oglašavanje u pitanju. Pritom manje i fleksibilnije kompanije su se brže prilagodile novim marketinškim trendovima te prepoznale prednosti mobilnog oglašavanja. Deo velikih kompanija za sada nije u potpunosti uvideo potencijal mobilnog oglašavanja, ali samo je pitanje vremena kada će se i to promeniti.
Član ste žirija SoMo Borac nagrade. Koji kvalitet prijava očekujete u kategoriji Mobile i ima li razlike u ovoj oblasti među zemljama u regionu?
U samo godinu dana SoMo Borac se etablirao kao jedna od najprestižnijih social i mobile nagrada. Prijave su besplatne te očekujem da će većina kvalitetnijih mobilnih aplikacija iz regije biti prijavljene. Između zemalja u regiji nema velikih razlika u kvalitetu mobilnih aplikacija. U regiji je osnovna razlika koja platforma je u glavnom fokusu. U Hrvatskoj je do sada to bio iPhone, dok je u ostatku regije to Android.
Šta, po Vašem mišljenju, treba da sadrži mobilna aplikacija sa velikim A, odnosno šta čini dobru aplikaciju?
Dobru aplikaciju čini puno toga, ali pre svega kvalitet. Kvalitet dizajna i kvalitet izvedbe. Koliko god aplikacija bila lepo dizajnirana, radila brzo i pouzdano da bi rekli da je zaista dobra mora imati i korisnike. Dobra aplikacija mora ostvariti cilj svoje izrade i imati zadovoljne korisnike koji je često koriste.
Autor: Ivana Parčetić Mitić