Karolina Skipsi, izvršna direktorka Igniyte agencije iz Velike Britanije, specijalno za Marketing mrežu govori kakav je uticaj Googla i popularnih društvenih mreža na današnje poslovanje, koliko je internet oglašavanje isplativije u odnosu na tradicionalne medije i kako se izboriti sa negativnim komentarima korisnika na internetu.
Koliko aktivnosti na popularnim društvenim mrežama (Facebook, Twitter) utiču na poslovanje kompanije i njen imidž? Kakav je uticaj Googla na današnje poslovanje?
Društvene mreže su veoma važne za stvaranje ugleda brendova i preduzeća. Takođe, u većini država je više od 90 odsto pretraživanja na internetu obavljenih preko Googla, tako da je pojavljivanje preduzeća na prvoj stranici rezultata ključnog značaja za ugled preduzeća ili brenda. Postojeći Googlovi algoritmi ne pozicioniraju visoko samo sredstva digitalne komunikacije koja stvaraju samo preduzeća (na primer internet stranice) nego u većoj meri koriste i portale sa vestima, agregatore, internet stranice s ocenama i recenzijama kao i različite društvene mreže. U nekim branšama, kao što su hotelijerska, putnička, osiguravajuća i finansijska, negativne ocene imaju velik uticaj na ugled preduzeća, a samim tim i neposredan efekat na njihovu prodaju.
Kako postići i održati online poslovnu reputaciju brenda?
Da biste obezbedili ugled preduzeća ili brenda na internetu morate prvenstveno da budete proaktivni kod stvaranja pozitivnih i informativnih sadržaja na internetu i potrudite se oko njihovog širenja. Pre toga proverite da li se vaša internet stranica i profili na YouTubu i Twitteru pozicioniraju visoko na internet pretraživačima i to u vaše ime. Iznenadili biste se kad biste znali za koliko profila brendova ili različitih preduzeća to ne važi. Ako niste aktivni na glavnim društvenim mrežama, pobrinite se za to pre nego što neko drugi upotrebi ime vašeg preduzeća za postavljanje vlastitog profila – ako to naravno već nisu učinili. U slučaju internet stranica s ocenama i recenzijama usluga koje koristi sve više potrošača, pobrinite se za to da dobijate što više pozitivnih ocena zadovoljnih potrošača. Žalbe obrađujte brzo i efikasno. Ne izmišljajte sami ocene jer je to veoma očigledno. Takođe, budite aktivni kod održavanja dobrih odnosa sa lokalnim i nacionalnim medijima i stručnim publikacijama jer ako ne promovišete aktivno vesti o vašem preduzeću, više prostora ostavljate za neželjeni ili negativan sadržaj na webu, generisanog novinarskim člancima ili ofline publicitetom.
Da li mislite da će online mediji preuzeti primat u odnosu na klasične medije? Koliko je internet oglašavanje isplativije (finansijki i reach) u odnosu na tradicionalne medije?
Googlovi algoritmi uvršćuju internet portale novinskih kuća veoma visoko u pretraživačima, i zato tradicionalni mediji još uvek imaju važnu, ako ne i ključnu ulogu u negativnom publicitetu preduzeća ili brenda na internetu. Zato sva preduzeća moraju zaista da se trude oko očuvanja dobrih odnosa sa izdavačima, novinskim kućama i stručnim publikacijama. Naime, da bi se odbranili od negativnog publiciteta, ne trebaju im skupi PR podvizi. Sasvim je dovoljno da medijima predložite da ključni ljudi iz vašeg preduzeća komentarišu aktualne događaje jer se takav članak, tako generisan sadržaj uvrštava visoko među rezultatima pretraživanja, a time i ime vašeg preduzeća, smanjujući delimično eventualnu visoku poziciju negativnog publiciteta. Ignorisanje print medija u ovom trenutku dakle nije dobar potez. Pobrinite se samo da sarađuju s vama i da u vaše PR aktivnosti uključujete i tradicionalne kao i online medije.
Koje su najčešće greške koje se javljaju prilikom pozicioniranja brenda na internetu?
Definitivno najčešća greška je da preduzeća ne optimizuju sadržaje u vlastitim medijima i da se ne trude dovoljno oko dobrih odnosa sa tradicionalnim medijima. U svim svojim digitalnim sredstvima – internet stranicama, blogovima, profilima na društvenim mrežama, moraju se pobrinuti za aktuelan, ažuran sadržaj.
Kako se izboriti sa negativnim komentarima korisnika na internetu?
Jedini način kako efikasno odstraniti negativne sadržaje je uspostaviti kontakt sa administratorima internet stranica koje su objavile negativne ocene ili komentare ili koristiti Googlov alat za odstranjivanje sadržaja na Googlu (Google Removal Tool). Takav proces obično traje 1 do 2 nedelje, a u slučaju sadržaja za odrasle na internetu odvija se i brže. Ako se radi o ucenjivanju, ne oklevajte i smesta se obratite policiji i drugim nadležnim organima.
Negativni sadržaji lične prirode mogu da budu veoma stresni, ali nemojte se pomiriti s njima nego se obratite Google –u kako bi vam pomogli da ih što efikasnije odstranite.
Karolina Skipsi će na Sempl konferenciji, koja će se održati 28. i 29 novembra 2013. u Portorožu, govoriti o pozicioniranju brenda na internetu.
Autor: Ivana Parčetić