U današnjem poslovnom svetu, kompanije se sve više usmeravaju ka odgovornom poslovanju, ne samo zbog regulatornih zahteva, već i zbog promenjenih očekivanja potrošača, investitora i šire javnosti. Savremeni potrošači žele da znaju kako kompanije utiču na društvo i životnu sredinu i koliko su transparentne u svom poslovanju. U tom kontekstu, temeljni principi održivog i odgovornog poslovanja postaju sve jasniji kroz okvir ESG-a, koji obuhvata tri ključne oblasti:
- Environment (Životna sredina) – Ovaj aspekt se odnosi na inicijative kompanija u vezi sa zaštitom životne sredine, kao što su smanjenje emisije ugljen-dioksida, korišćenje obnovljivih izvora energije, smanjenje otpada, ekološki dizajnirani pakovanja, odgovorno korišćenje prirodnih resursa i druge. U vremenu klimatskih promena, kompanije koje prepoznaju važnost zaštite životne sredine stiču prednost u odnosu na konkurenciju i veće poštovanje od strane lokalne zajednice.
- Social (Društvena odgovornost) – Ovaj deo ESG-a fokusira se na ulogu kompanija u društvu. To uključuje poboljšanje radnih uslova za zaposlene, poštovanje ljudskih prava, sigurnost i zdravlje na radu, kao i inicijative usmerene na doprinos lokalnoj zajednici. Takođe, ovo područje obuhvata i odgovornost prema potrošačima, u smislu pružanja kvalitetnih, bezbednih i etički proizvedenih proizvoda i usluga. Kompanije koje aktivno ulažu u društveno odgovorne projekte – poput obrazovanja, zdravstva, kulture ili podrške ranjivim grupama – jačaju svoju reputaciju i ostvaruju dugoročnu lojalnost korisnika.
- Governance (Korporativno upravljanje) – Korporativno upravljanje podrazumeva odgovorno donošenje odluka, transparentnost, etičke standarde i borbu protiv korupcije koje sprovodi kompanija. Dobra korporativna uprava podrazumeva fer i otvoreno vođenje kompanije, odgovorno upravljanje rizicima i jasne procese donošenja odluka. U eri brzog širenja informacija i društvenih mreža, svaka nepravilnost ili sumnja u poslovanje može ozbiljno narušiti ugled kompanije.
Kada PR profesionalci danas govore o aktivnostima kompanije, ne govore više samo o proizvodima i uslugama, već i o vrednostima, uticaju i odgovornosti. Komunikacija koja se oslanja na principe ESG-a je način da kompanije pokažu da razmišljaju dugoročno, da su svesne svoje uloge u društvu i da postupaju sa integritetom. Javno predstavljanje ESG inicijativa ne samo da doprinosi imidžu, već i pozicionira kompaniju kao lidera u održivosti i društvenoj odgovornosti i doprinosi oblikovanju pozitivne korporativne reputacije.
Važno je napomenuti da ESG komunikacija mora biti autentična – javnost lako prepoznaje pokušaje “greenwashing-a” i površnog marketinga bez stvarnih rezultata. Zato je zadatak PR stručnjaka da pomognu kompanijama da razviju jasne, dosledne i iskrene poruke. Uspostavljanje dijaloga sa zainteresovanim stranama – zaposlenima, kupcima, partnerima, medijima i nevladinim sektorom – doprinosi većoj transparentnosti i boljem razumevanju ciljeva organizacije. Dobar ESG PR nije samo jednostrano saopštavanje činjenica, već dvosmerna komunikacija koja uključuje slušanje i reagovanje.
Za uspešne komunikacijske strategije, ESG predstavlja izazov, ali i ogromnu priliku za kreiranje pozitivne slike o brendu. Ovo je posebno važno jer je javnost, u poslednjih nekoliko godina, postala sve svesnija značaja održivosti, etičnog poslovanja i društvene odgovornosti.
U tom smislu, PR stručnjaci igraju ključnu ulogu u oblikovanju ESG narativa – kroz strateško planiranje, kreiranje sadržaja, vođenje kampanja, transparentno izveštavanje i upravljanje kriznim situacijama. Kada se ESG principi integrišu u suštinu brenda i kada se o njima dosledno komunicira, kompanije ne samo da jačaju svoj ugled, već i grade poverenje koje je osnova svakog dugoročnog uspeha.
Za Marketing mrežu tekst napisala:
Jasna Džudželija, Senior PR Account Manager & Project Manager,
smartpoint adria