U Domu omladine juče je, po drugi put, održana konferencija Digital Day. Organizator konferencije je IAB Srbija, pa je ispred ove organizije dobrodošlicu prisutnima poželela Gabrijela Stjepanović. Ona je rekla da konferencija Digital Day ima za cilj da otvori vrata Srbije, te da predavači sa naprednijih tržišta, više znanja i iskustava ista prenesu domaćim stručnjacima iz ove oblasti.
U uvodnom delu moglo se saznati i da je Srbija po prvi put bila deo istraživanja o internet korisnicima, Mediascope, u kom učestvuje 28 evropskih zemalja, a izveštaj će biti dostupan sredinom juna. Predsednik IAB Europe, Alain Heureux, podsetio je na početku svog izlaganja da je osnova digitalnog marketinga ista kao i svakog drugog, te da je sve u idejama. Ova oblast se u Evropi, prema njegovom mišljenju, nalazi pre izazovima, ali i novim mogućnostima, a njegova očekivanja su da evropsko tržište do kraja 2012. godine postane najveće tržište oglašavanja i preuzme tu poziciju od američkog.
Ono što je bitno u oblasti digitalnog marketinga, je obavestiti korisnike na koji način funkcioniše, rekao je Ionel Naftanaila, takođe iz IAB Europe, koji je govorio i o regulaciji ovog tržišta i izazovima u tom smislu. Industrija se brzo razvija, smatra Naftanaila, pa ono što bi zakon sada regulisao, bilo bi zastarelo za godinu dana. U tom smislu, samoregulacija je važan element, rekao je on. Digitalna komunikacija više nije jednosmerna, ali ni samo dvosmerna (brend-korisnik, korisnik-brend), već je to „3D komunikacija“, a digitalni svet menja način na koji kompanije posluju, čak i ako su one proizvođači piva, rekao je Gargely Toth koji je učestvovao na ovogodišnjem Digital Dayu ispred kompanije Heineken.
Digital Day bio je i mesto gde su posetioci od Marte Klepka iz Gemiusa mogli saznati i neke statističke podatke o aktivnostima internet korisnika iz Srbije, koji se na internetu najviše posvećuju vestima, pretragom, slušanjem radija ili muzike. U odnosu na hrvatske korisnike, srpski internet korisnici više posećuju zabavne sajtove, rekla je Klepka.
Podaci Gemiusa govore i da 54 posto su korisnici muškog pola, koliko je i korisnika između 15 i 34 godine starosti.
U okviru drugog dela konferencije Matevž Klanjšek iz kompanije Celtra, govorio je o kampanjama mobilnog marketinga, ali i različitim inovativnim kampanjama na društvenim mrežama, kakve su sponzorisane reklame u, na primer, igrama kompanije zynga, razne pogodnosti na 4squareu. Tradicionalne velike banere kakvi su na sajtovima, menjaju inovativniji načini oglašavanja, targetiranje se vrši na osnovu lokacije, kontekstualno, bihevioralno ili mikrotargetiranje.
Da je za mnoge kompanije Facebook i dalje ključan, kada se govori o digitalnom marketingu, jer je, bar što se domaćeg tržišta tiče, najviše korisnika tamo, moglo se čuti od predstavnika kompanije Coca-Cola, ERSTE bank, Opel i Beiersdorf. Oni su na centralnom panelu sa temom Digitalni brendovi rekli i da je za internet tržište 2010. godina bila prekretnica, jer se duplirala vrednost internet tržišta.
Na listi inostranih učesnika konferencije našao se i Steffen Ehrhardt iz kompanije Google koji je govorio i takozvanom display advertisingu i podsetio na predviđanje doskorašnjeg izvršnog direktora ove kompanije, Erika Šmita, po kome će za manje od deset godina ova oblast biti biznis vredan 200 milijardi dolara na globalnom nivou. Onlajn, prema njegovim rečima omogućava da uradite puno i sa ograničenim resursima, a Googleova vizija u ovoj oblasti je integrisano rešenje – Google display network. Ehrhardt je podsetio na alate koje Google nudi, kao što je Analytics, Ad planner i Adwords i rekao da se kreativnošću se može uštedeti novac. Naročito dobra stvar je, rekao je on, to što sa onlajn oglašavanjem možete pratiti šta se dešava sa onim što ste uložili. Ekonomska kriza, rekao je Ehrhardt, pomaže ovom načinu oglašavanja što je ilustrovao primerom Grčke, koja je imala 50 posto manji budžet za oglašavanje zbog krize, ali je onlajn rastao oko 30 posto. Onima koji se oglašavanjem bave, Ehrhardt je rekao da video ima sve veći značaj, te da ima veliku udeo u tome kakav će biti celokupan uticaj kampanje. Na pitanje iz publike o vrsti oglašavanja na Gmailu, Erhart je rekao da se radi o kontekstualnom oglašavanju koje funkcioniše kao i na svakom drugom sajtu, odnosno da se na osnovu korišćenih reči isporučuju određeni oglasi.
Ipak, pravi pokretač nisu tehnologije, smatra Rupert Slade, iz PhD Worldwide, koji je rekao da smo mi pravi pokretači, ali i da kompjuter i smartfoni nisu samo sredstva za nove načine komunikacije, već i novi prozor u svet. Da se komunikacija menja, smatra i Claude Spasevski iz kompanije Marnie Digital, koji je naglasio da digital postaje najbrže rastući na tržištima u razvoju, ali i da je najveći medij u zapadnim zemljama.
Digital Day konferencija, prema rečima organizatora, ima za cilj da informiše javnost o mogućnostima, prednostima, promenama i načina korišćenja digitalnog marketinga.
Izvor: B92