Mirko Mandić, CEO agencije SVA, govorio je za specijalni dodatak Nedeljnika zašto primena trendova u Srbiji uvek kasni i koja je tajna uspeha odnosno opstanka jedne agencije na tržištu više od 25 godina.
Imaju li, po Vašem mišljenju, agencije u Srbiji potencijala i resursa da implementiraju globalne trendove i ponude kompanijama efikasnu uslugu? Zašto primena novih trendova u Srbiji uvek nekako kasni?
Ima jedan „stari“ trend koji više utiče od „novih“. Bruto društveni dohodak po glavi stanovnika u Srbiji je danas niži nego 1990. I to je trend siromašenja koji traje već 30 godina. Drugi zanimljiv trend je srpska popularna (a dominantna) kultura i mediji koji su pre autistično vulgarni i hermetični, nego deo evropskog mejnstrima. Tvrditi da su (kao što se to često čini) tržišne komunikacije kod nas super, agencije i oglašivači fenomenalni, ili je slepilo ili samohvalisanje. Ova industrija će procvetati kada više ne budemo jedna od najsiromašnijih zemalja Evrope. Da ipak direktnije odgovorim: mi iz industrije tehnički znamo šta se dešava u paralelnoj evropskoj stvarnosti. Nekada je tragikomično oponašamo, nekada smo baš dobri u oponašanju.
Kada govorimo o transformaciji agencije – o kojoj vrsti transformacije govorimo i šta taj termin danas uopšte znači iz agencijskog ugla? U okviru agencije SVA koja posluje od 1990. godine, od nedavno posluje i agencija SVA New Concept. Čime se konkretno bavi ova agencija i da li na malom tržištu Srbije ima prostora za preko 300 agencija koje posluju u oblasti tržišnih komunikacija?
Od telefonskog dvojnika do smart telefona u Beogradu prošlo je desetak godina. Takvi skokovi i u drugim sferama nauke, medija, tehnologije beskrajno ubrzavaju kulturu. I ne bi to ubrzavanje bilo toliko važno da nije u direktnoj vezi sa sveprisutnom anksioznošću ljudi. Opsesivno i svakodnevno prilagodjavanje promenama je posledica te brzine. Zašto ja o ovome pričam? Zato što anksioznost izaziva nesigurnost ljudi. Nesigurnost u izvore informisanja i u brendove. Primera radi poverenje u TV kao izvor informisanja pao je sa 43% (2012) na 25% (2016) prema istraživanju Connected Consumer. Ali je zato poraslo poverenje u porodicu i prijatelje kao izvor informisanja sa 54 na 91. Mi (agencije i brendovi) danas imamo obavezu da se krećemo i menjamo brzinom savremene kulture. Objašnjenja SVA uspešnog trajanja je upravo brzina prilogadjavanja promenama. Svakako i poverenja koje naši partneri imaju u nas. SVA New Concept je nova agencija iz naše grupe koja radi na projektima i na brendovima koji su spremni da iz statičnih brend strategija udju u proces razvoja dinamičkih brend kultura.
Koje je tajna uspeha odnosno opstanka jedne agencije na tržištu više od 25 godina? Postoji li neka tajna uspeha, a da nije kliše?
Pojma nemam. Naporno je, stresno i uzbudljivo.
Po Vašem mišljenju, koji trend je obeležio 2018. godinu i šta možemo da očekujemo naredne godine?
Nazvao bih to ili preveo „Poveži se autentično ili ne smaraj“. Stara škola advertajzinga više ne radi, mada mnogi brendovi u Srbiji ignorišu tu činjenicu i nastavljaju utabanim putem. Potrošači žele brendove koji su bliski, pristupačni kada imaš teškoću, ali sve ostalo vreme, žele samo da budu „cool“ i da ne smaraju previše da bi osvojili publiku. Odličan primer je Nike Unlimited kampanja o prvom transrodnom sportisti na Olimpijskim igrama.