today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

Reklame odražavaju polne stereotipe

Britansko regulatorno telo za reklame upozorilo je da bi reklamni spotovi u kojima se žene prikazuju isključivo kao „očajne domaćice” opterećene kućnim poslovima, a muškarci kao „osobe koje pokušavaju i ne uspevaju da obave najjednostavnije roditeljske ili kućne obaveze” uskoro mogli biti – zabranjeni.

Uprava za standard u advertajzingu saopštila je da reklame koje prikazuju nesposobne muževe i majke opterećene kućnim poslovima predstavljaju rodne stereotipe i mogu da štete nacionalnom zdravlju.

Stručnjaci regulatornog tela za reklame takođe su poručili da bi mogle biti zabranjene i one reklame u kojima se određene aktivnosti prikazuju kao neprikladne za dečake, jer se stereotipno povezuju sa devojčicama i – obrnuto. Kao primer navedena je reklama za jednu bebi formulu u kojoj devojčice koje su hranili tim mlekom postaju balerine, a dečaci inženjeri.

Zahvaljujući inicijativi britanskog regulatornog tela, sve reklame u kojima se sugerisalo da mlade žene treba da budu nezdravo mršave zabranjene su, pa se u njihovim EPP blokovima više ne mogu videti spotovi sa anoreksičnim manekenkama. Bez obzira na činjenicu da ovo regulatorno telo nema moć novčanog kažnjavanja, britanski emiteri su obavezni da poštuju njegove odluke zbog uslova za dobijanje licence.

Ako bismo analizirali brojne oglase u Srbiji, mogli bismo da zaključimo da u našoj zemlji uglavnom žive očajne domaćice koje su opsednute čistoćom kuće, belinom WC šolje, kvalitetom higijenskih uložaka i mirisom omekšivača za rublje, kao i da su patološki ljubomorne na sve domaćice koje imaju čistije pločice u kupatilu. Ako je verovati našim reklamama, samopouzdanje žena direktno je proporcionalno – belim majicama i blistavim pločicama u kuhinju i kupatilu. Sa izuzetkom „mister propera” koji odmenjuje domaćice u čišćenju kuće, muški likovi u reklamama uglavnom piju pivo i popunjavaju sportsku prognozu.

Dr Maja Vukadinović, kulturolog smatra da odgovor na večitu dilemu – da li reklame slikaju realnost ili je kreiraju glasi: spotovi uglavnom verno prikazuju realnost i odražavaju rodne stereotipe.

– Sva istraživanja svedoče da većinu kućnih poslova u Srbiji, uključujući i brigu o deci i starijim članovima porodice, uglavnom obavljaju žene, a ta polna neravnopravnost dolazi do izražaja i u reklamama. U većini reklamnih spotova žena je ta koja pere sudove, riba pod, prostire veš, bije bitku sa masnoćama u rerni ili bakterijama u kupatilu, a potom hrani i presvlači dete. Ženama se kroz većinu reklama istovremeno poručuje da moraju da budu lepe, negovane, osunčane, izdepilirane i bez „izrastka” u kosi, a proizvode za borbu protiv kilograma, celulita, bora, pora i staračkih fleka uglavnom reklamiraju devojčice koje su tek zakoračile u pubertet – ističe naša sagovornica.

Pre nekoliko godina pravu buru u javnosti podigao je bilbord na kome gotovo naga balerina u špagi, uz propratnu poruku „Prilagodljiva svakoj podlozi” reklamira gume, a bes ženskog auditorijuma navukla je i reklama za niskokaloričnu paštetu koja se promovisala pod sloganom „Ja, fudbal i žena. Šta je tu višak?”. Naime, kreatori ove paštete ocenili su da je u ovoj kombinaciji žena višak, pa su rešili da je – precrtaju.

Kada je čitateljka Politike poslala pismo rubrici „Među nama”, u kome je ocenila da naše društvo nema ni mrvicu poštovanja prema ženama i istakla da se „stidi zbog svih onih devojčica, devojaka i žena koje će proći pored ovog bilborda” reagovala je tadašnja zamenica zaštitnika građana Tamara Lukšić-Orlandić. Ona je kontaktirala marketing odeljenje ove kompanije, nakon čega je sporna reklama povučena sa bilborda.

„Mislim da na našem reklamnom nebu više nema reklama koje eksplicitno vređaju ukus publike, ali one i dalje odražavaju rodne stereotipe. Veliki broj reklama nije autorsko čedo naših marketinških eksperata, već je nadsinhronizovan – našim reklamama nedostaje humor, geg, duhovitost i blage aluzije na naš mentalitet”, zaključuje naša sagovornica Maja Vukadinović.

Ceo tekst pročitajte na sajtu Politike.

Autor: Katarina Đorđević
Izvor i foto: Politika

Foto: D. Jevremović

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

2,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!