Proximity marketing – peta dimenzija marketinga

Ljudi iz marketinga stalno pokušavaju da pronađu nove načine da privuku potrošače, osmišljavajući i inovirajući kanale. Danas se čini da je najbolji način privući ih kroz kanal koji im je možda najbitniji i najličniji, njihov mobilni telefon.

Iako nam se čini da je dovoljno da naš brend gurne Facebook ili Instagram post, velike su šanse da oni nestanu u moru drugih poruka. Umesto toga potrebno je da se na ekranu njihovog telefona pojavi za njih i vaš brend relevantna informacija, ona koja u pravom momentu i na pravom mestu izaziva pažnju i poziva na akciju.

Najjednostavnije rečeno, proximity marketing je oglasna poruka odaslata korisniku u odnosu na to gde se on nalazi. Ovo je pojednostavljeno tumačenje jer je u zadnjih par godina ova oblast otišla dalje, a poruke nisu više samo vaučeri i promotivni kuponi. Lokacijski marketing osim promotivnih poruka i brand engagementa ima još jednu ozbiljnu primenu, a to je praćenje i razumevanje kretanja korisnika, njihovih potreba i navika. Kada se koristi pravilno, lokacijski marketing može dosta doprineti unapređenju zadovoljstva i lojalnosti kupaca.

Lokacijski marketing funkcioniše tako što locira korisnike kroz njihove mobilne aplikacije putem geofensinga, wifi-ja i bluetooth odašiljača šaljući im personalizovane poruke. Upotreba je veoma široka: od velikih prodajnih objekata, radnji, šoping molova, do aerodroma, muzeja, sportskih objekata. Mogućnost primene je ograničena koliko i fizički prostor u kome se korisnici kreću, dakle skoro neograničena! Pogotovo je interesantna i inspirativna mogućnost primene tzv. beacons, malih Blutetooth BLE odašiljača. Oni mogu da putem Apple iBeacon i Google Eddystone tehnologije i podržanih aplikacija navode korisnike kroz sadržaj šoping molova, kroz izložbe muzeja, šalju promotivne poruke ali personalizovane prema svakom korisniku ponaosob. S druge strane ova tehnologija nam omogućava da saznamo mnogo toga o ponašanju potrošača i to one podatke koji su nam inače nedostupni. Koristeći prikupljene podatke imamo pogled iz ptičije perspektive na korisnika, način na koji upotrebljava svoj pametni uređaj, gde se kreće, šta radi i doživljava u prostoru. Beacons uistinu povezuju realno okruženje i korisnika, kroz sistem personalizovanih poruka koje su za njega relevantne.

Lokacijski marketing koristeći geofensing i beacon tehnologije ima nekoliko uloga i to da:

Informiše
Da privuče korisnike na mesto interesa. Na primer, pošalje promotivnu poruku o proizvodu koji interesuje kupca dok prolazi pored vaše radnje. Ili da nagradi kupca promotivnim vaučerom ili mu možda samo poželi srećan rođendan dok ulazi u vaš prostor. Takođe, interesantna je mogućnost korišćenja beaconsa u sredstvima transporta, taksijima, na aerodromima.

Proda
Ova uloga je jedna on prvobitnih i najširih primena lokacijskog marketinga. Možete da podstaknete prodaju šaljući promotivne i akcijske poruke u svojoj radnji, supermarketu ili čak trgovačkoj ulici. Na primer kao odgovor na bum šoping centara u Londonu u čuvenoj Regent Street je postavljena mreža bluetooth beacon-a koji šalju akcijske, promotivne ili samo brend poruke prema interesovanjima i navikama svakog prolaznika koji ima Regent Street app. Mogućnosti za primenu u prodaji su ogromne: od akcijskih cena uz proizvode relevantne baš za specifičnog kupca, slanja nagradnih bodova, do povezivanja sa online radnjom u trenutku.

Interakcija
Potrošači danas traže da dožive brend lično, kroz visoko personalizovano iskustvo i to u prostoru koji brend prestavlja (radnja, šoping mol, muzej ili bilo koja brendirana destinacija). Kroz primenu beaconsa prostor i predmeti, proizvodi, usluge u njemu postaju digitalni, granica se gubi. Prostor i sve u njemu može da ”komunicira ” sa korisnikom kroz aplikacije, poruke, da ga navodi kako da se kreće i mnogo toga još.

Navodi i usmerava
Ovo je jedna od interesantnijih primena beacon tehnologije. Naime, u velikim objektima ili u spoljnom prostoru, u muzejima, na aerodromima, ova tehnologija služi kao digitalni vodič ali može i da informiše o redu letenja, da da informaciju o umetničkom delu na izložbi ili da vam pomogne da se bolje snađete u gradu koji ne poznajete.

Analizira
Kao što smo rekli, ključna korist ove tehnologije je prikupljanje podataka o ponašanju i navikama ljudi. Sa ovim podacima možete da vidite kada i koja mesta ljudi najviše posećuju i kako se kreću u vašoj radnji, zgradi, muzeju i da naučite njihove obrasce ponašanja u prostoru. Na osnovu toga možete da inovirate prostor, ponudu, da identifikujete kupce koji se vraćaju i šaljete im posebne poruke. Ukratko na osnovu podataka koje prikupimo u mogućnosti smo da stalno inoviramo putanju i doživljaj koji korisnici imaju u fizičkom okruženju brenda.

I na kraju, iako smo mislili da je fizički prostor brenda i realni prostor uopšte skoro nemoguće inovirati i upotrebiti da inspirišemo i zadovoljimo potrošača, ova tehnologija to demantuje. Naprotiv, otvaraju nam se neograničene mogućnosti da ih informišemo, zabavimo i učinimo zadovoljnim i lojalnim. Ova tehnologija definitvno briše granicu između online i offline sveta.

Više o ovoj temi biće reči na forumu IZAZOV 2017.

Za Marketing mrežu tekst napisao:
Đorđe Lašić, Managing & Creative Director, Unibrand Communications


Oceni tekst

5,00 od 5
Loading...

Komentari