Artikli koji se proizvode pod imenom brenda nekog trgovinskog lanca – privatne ili trgovačke robne marke, jeftiniji su od sličnih brendiranih proizvoda i dostupni velikom broju potrošača. Prema istraživanju agencije Nilsen, u 17 zemalja EU učešće takvih proizvoda u ukupnom prometu veće je od 30 odsto. Najveći udeo, čak 45 procenata, zabeležen je u Austriji.
Potrošače u Srbiji svetski trendovi u trgovini nisu zaobišli. Sve više se okreću privatnim robnim markama, jer cena takvih proizvoda može biti i do 30 posto niža od poznatog brenda.
Potrošači kupuju te proizvode jer je, kažu, kvalitet nekad isti kao i kod poznatih brendova. Drugi kažu da su to obično proizvodi proverenog kvaliteta i da ne veruju u reklame. U velikim trgovinskim lancima u Srbiji učešće privatnih robnih marki je između 15 i 20 odsto.
Nikola Papak iz kompanije Delhaize Srbija kaže da je evidentno da u poslednje vreme raste interesovanje ali i poverenje potrošača u privatne robne marke. „Razlog za to je pre svega dobar odnos cene i kvaliteta. Što se tiče strukture gde su zastupljene privatne robne marke reč je o proizvodima, o osnovnim životnim namirnicama, proizvodima od mleka, od mesa i slično“, navodi Nikola Papak.
I neki domaći proizvođači nalaze interes da svoje proizvode plasiraju pod imenom velikih trgovačkih brendova.
Maja Bađin Georgijević iz Metro Cash&Carry navodi da ta kompanija u Srbiji ima više od 140 dobavljača „koji istovremeno moraju da ispune i ispunjavaju najviše svetske standarde u bezbednosti hrane“. „Zauzvrat dobijaju siguran kanal prodaje, plasman na godišnjem nivou i mogućnost izvoza na više od 35 tržišta na kojima ‘Metro’ posluje. Takođe, za njih to znači da nemaju nikakve dodatne troškove marketinga“, kaže Maja Bađin.
Što je veće poverenje u trgovinski lanac, veća je i prodaja privatnih robnih marki.
Profesor Zoran Bogetić sa Ekonomskog fakulteta u Beogradu objašnjava da konkurencija na nivou privatnih robnih marki ide u pravcu plasmana robe „premijum“ kvaliteta, što znači da se diže nivo konkurencije na nivou privatnih robnih marki. „To znači bolji kvalitet za naše kupce po povoljnijim uslovima u odnosu na ono što nude proizvođački brendovi“, kaže Bogetić.
Veliki trgovinski lanci svoju prodaju i profit lakše kontrolišu preko privatnih robnih marki.
Pred proizvođačima je strateška odluka – da li uništiti brendove koje su godinama gradili i proizvoditi za trgovce, ili nastaviti starim putem.
Izvor: RTS