today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

PR je čarolija!

Jasmina Stojanov, Managing Director agencije Nova PR, govori o komunikacijskoj industriji u Srbiji, šta se promenilo u odnosu na period pre 15 godina, ali i koliko pratimo svetske trendove.

U PR biznisu ste više od 15 godina. Kako danas gledate na period iza vas i koliko se, za sve to vreme, oblast odnosa sa javnošću i PR-a promenila?
Sve se promenilo. Promenio se svet u u kojem radimo, komuniciramo, živimo… Promenio se način na koji komuniciramo, međusobno i sa ciljnim javnostima. Sredstva kojima komuniciramo, takođe. Mi smo se promenili. Jedino je potreba za komunikacijom, za prenošenjem poruke ostala. Kada sam počinjala da se bavim ovim poslom, nakon uspešne novinarske karijere, oblast odnosa sa javnošću i PR bili su na začetku, sa malim brojem stručnjaka i profesionalaca i još manjim brojem agencija.

Danas je situacija umnogome drugačija. Na tržištu imate mnoštvo agencija, među njima ne mali broj onih koje ja nazivam „one client agency“, sa jednim-dva manja klijenta. Mnogo ljudi se bavi odnosom sa javnošću, PR-om, komunikacijama… Ali rekla bih da i dalje nedostaju stručni ljudi, profesionalci potkovani neophodnim teorijskim znanjem ali pre svega dugogodišnjim stažom i bogatim praktičnim iskustvom u oblasti PR. Svako danas može sebe proglasiti PR menadžerom, accauntom… Iskreno se nadam da će se PR oblast u veoma bliskoj budućnosti u Srbiji pozicionirati kao stručna oblast, u kojoj će sve manje mesta biti za „priučene“ i „samoproklomovane“, a mnogo više za profesionalce.

Inače, raduje me da je u našem poslu u Srbiji sve veći broj mladih ljudi i profesionalaca koji su veoma kreativni i izrazito talentovani, vredni i spremni da se usavršavaju. Za mene je pravo zadovoljstvo da ih otkrivam i uključujem u kampanje koje radimo za naše klijente.

Živimo u vremenu neograničenih komunikacionih resursa i mogućnosti. Šta je, po Vama, danas najvažnije za uspešnu komunikaciju?
Činjenica je da je danas, usled velikog broja komunikacionih kanala nastalih primenom novih tehnologija, mnogo lakše komunicirati, ali to ne znači da se bolje razumemo i uspešno komuniciramo. Komunikacija je dvosmerna, potrošači direktno komuniciraju sa klijentima. Pa tako danas bukvalno svako može svoje lično iskustvo, pozitivno ili ne, sa namerom ili ne, sa kompanijom ili njenim proizvodom/uslugom javno objaviti na svom profilu društvenih mreža, you tube kanalu i pokrenuti lavinu…

U takvom okruženju da biste bili uspešni u svetu PR-a, odnosno da bi vaši klijenti bili zadovoljni, potrebno je mnogo toga. Mnogo kreativnosti, stvaralačke magije, ponajpre. Kažem magije jer kako drugačije zvati čaroliju kojom morate da sa vrlo malo sredstava (najčešće) napravite pregršt dobrih efekata za klijenta. Morate biti i hrabri,o da, za tako našto. Morate jako dobro poznavati tržište, portfolije klijenta i konkurencije, medije, znati aktuelni politički kontekst i relacije. Morate pretiti trendove, učiti i usavršavati se svakodnevno.

Koliko PR industrija u Srbiji prati svetske trendove?
Mislim da ne zaostajemo u kreativnosti i stvaralaštvu, i pored velikog zaostatka u novčanim sredstvima koje klijenti raspoređuju i usmeravaju ka PR. Znate, čini mi se da nam se stalno nameće neravnopravno poređenje sa uspešnim svetskim kampanjama velikih klijenata koji u PR i marketing upumpavaju sedmocifrene dolarske iznose. Čestitam kolegama na svim tim uspešnim ostvarenjima, ali nisam sigurna da bi bili uspešni na našem tržištu i u ovdašnjim uslovima. Inače, marketing i PR su relativno novije industrije svetski gledano, i usled tehnološkog razvoja, stalno se otkrivaju nove oblasti i mogućnosti. Usled toga, dvosmerna komunikacija je osnovna premisa današnjeg PR-a. Sa druge strane, pitanje korišćenja novih komunikacionih mogućnosti i trendova umnogome zavisi i od spremnosti klijenata da „plivaju u nepoznatom“. Dakle PR u Srbiji prati svetske trendove, ali uvek ima prostora za napredak.

Kako vidite budućnost PR-a? Hoće li tradicionalni mediji, print i TV, nestati u potpunosti?
Ja sam dete novina i radija i ne mogu biti sasvim objektivna kada govorimo o budućnosti tradicionalnih medija. Moderne tehnologije omogućavaju dvosmernu komunikaciju u realnom vremenu, i to je njihova najveća prednost. Znam da online mediji odnose prevagu i očekujem da će se tako nastaviti, ali se iskreno nadam da TV, print i radio mediji neće nestati.

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!