today-is-a-good-day
Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow! Together, we create! Together, we transform! Together, we empower! Together, we inspire! Together, we connect! Together, we grow!

PROJEKAT

spot_img

ISPRATI

Komunikacioni trendovi u neprofitnom sektoru u 2014. godini

Odnosi s javnošću u neprofitnom sektoru su specifičniji u odnosu na opštu PR praksu. Njihova delatnost podrazumeva sprovođenje opsežnih istraživanja kako bi se ukazalo na postojeći društveni problem i da bi se u kasnijem radu izvršio pritisak na vlast u cilju rešavanja postojećeg problema.

U svom radu koriste različite taktike zarad postizanja cilja, od lobiranja do tribina, okruglih stolova, debata, protesta, marševa, performansa… Svrha je uvek ista, potrebno je privući pažnju javnosti i kroz komuniciranje sa njom inicirati promene u društvu, odnosno izvršiti pritisak na donosioce odluka i moćnike. Zadatak onih koji se bave odnosima s javnošću u neprofitnom sektoru je da neguju svest javnosti, izgrade ugled, zadobiju poverenje građana koji će ih podržati i učestvovati u aktivnostima koja budu organizovana. Neprofitna organizacija u znatnoj meri zavisi od aktivnosti PR-a, jer od kvaliteta njegovog rada zavisi koliko će sredstava biti obezbeđeno za funkcionisanje, da li će korisnicima njihovih usluga one biti adekvatno objašnjene, da li će javnost biti informisana o dostignućima organizacije i po čemu se konkretna organizacija razlikuje od drugih, koliko pristalica i društvene pažnje će pridobiti, uspeh vođenja kampanje. Neprofitne organizacije zbog malih i često nedovoljnih budžeta u svom radu moraju se u većoj meri oslanjati više na publicitet nego na reklamu, i zbog toga im je potreban PR u svakodnevnom radu. Osim toga, moraju biti inovativne u pridobijanju stejkholdera.

U komuniciranju sa ciljnim grupama pored tradicionalnih medija neprofitne organizacije koriste i internet. Blogovi i društvene mreže su najekonomičniji kanali komuniciranja sa ciljnim grupama (Facebook, Twitter, Youtube).

najvazniji-ciljevi-komunikacionih-strategija-neprofitnih-organizacija-2014U Americi se već četvrtu godinu zaredom sprovodi istraživanje o komunikacijskim trendovima u neprofitnom sektoru. Prema rezultatima istraživanja američkih kolega samo 16% direktora PR sektora u neprofitnim organizacijama izjasnilo se da im je u 2014. primarni cilj zadržavanje donatora. Inače kao glavne ciljeve organizacije navode pronalaženje novih donatora (53%), povezivanje i angažovanje zajednice (49%) i opšta svest o organizaciji (39%) kao i tokom 2013. godine. Ne iznenađuje činjenica da PR sektor ovih organizacija smatra da je najvažniji zadatak pridobijanje i angažovanje zajednice, dok izvršni direktori smatraju da je to pronalaženje novih donatora. Glavni izazovi koji se predviđaju odnose se na nedostatak vremena, sredstava i jasne strategije komuniciranja sa ciljnim grupama. Više od polovine (57%) menadžera za odnose s javnošću izjasnilo se da su preopterećeni poslom.

Predviđa se da će omiljeni način komuniciranja sa ciljnim grupama i dalje biti putem e-newslettera, Fejsbuka i event marketinga. Ove godine će se nastaviti trend u okviru kojeg kao kanali komuniciranja dominiraju sajt organizacije, blogovi i društvene mreže u odnosu na tradicionalne medije koje prati silazni trend. Najčešće društvene mreže koje će se koristiti u toku ove godine su Facebook (95%), Twitter (64%), Youtube (38%), LinkedIn (26%), s tim da su Instagram i Pinterest mreže na kojima planiraju da se aktiviraju.

Što se tiče komunikacijskih trendova u neprofitnom sektoru kod nas i stanju PR struke za mišljenje sam zamolila koleginice koje rade u nevladinom sektoru: Mašu Mišić (PR Manager NVO “Srbija u pokretu”) i Mariju Mutić (PR Manager NVO “Centar modernih veština”).

masa-misicMaša Mišić (NVO “Srbija u pokretu”): Ne verujem u kliktivizam već u aktivizam!
Što se tiče stanja PR struke u neprofitnom sektoru smatram da treba raditi na rebrendiranju neprofitnog sektora, u cilju većeg poverenja građana u naše aktivnosti i njihovo direktno uključivanje. Nije dovoljno prenositi akcije koje su veoma slične, liče jedna na drugu, a često se svode na jedan mali štand u gradu za promovisanje nove kampanje, konferencije za medije na kraju gde predstavljamo rezultate. To se ne vidi ili se vidi jako malo. Drugo, građani jos uvek NVO sektor u Srbiji vide kao zatvorene organizacije, koje uzimaju novac od donatora, rade najviše u sopstvenom interesu. To moramo da menjamo. Prvi korak je transparentnost do najsitnijih detalja na web sajtu i promocija tog opredeljenja, pa zatim podrška i direktno uključivanje građana. Srbija u pokretu to tako radi.

Poboljšanja u PR sektoru postoje kad je u pitanju online komunikacija. Ipak, treba dopreti i do ljudi koji nisu na Internetu, koji žive širom Srbije i muče ih isti problemi. To se najbolje ostvaruje direktnim kontaktom, ali i uključivanjem lokalnih medija, ispitivanjem kanala komunikacije u tim sredinama. Takođe, smatram da u klasičnim medijima koji su opterećeni dnevnom politikom, ipak ima prostora za pozitivne vesti – samo je pitanje kako ćete ih predstaviti.

Što se tiče komunikacijskih trendova u ovoj godini mislim da treba eksperimentisati – pustiti mašti na volju jer nam neprofitni sektor omogućava da budemo inovativni i kreativni, a mi to ne koristimo. Ustaljeni šablon, klasičan PR nije opcija. Društvene mreže su nas naterale da budemo inventivniji, brže mislimo i reagujemo. Ipak, ne verujem u kliktivizam već u aktivizam – mreže su alat ali ne i cilj. Ako je pet hiljada ljudi lajkovalo vašu stranicu, a na događaju vam se pojavilo svega 10 ljudi vaša kampanja nije uspešna. Pravi izazov i zadatak za nas koji se bavimo komunikacijama u neprofitnom sektoru je da kliktiviste odmaknemo od računara i dovedemo na ulicu, uključimo u kampanje. Osim toga da zaista menjamo stvari i da te rezultate na zanimljiv način jednostavnim jezikom predstavimo. Mislim da je to formula uspeha.

Srbija u pokretu je razvila svoj specifičan način PR-a u neprofitnom sektoru, u skladu sa organizovanjem zajednice kojom se bavimo. Taj pristup obuhvata kombinaciju oflajna i onlajna. Jako puno pratimo organizacije koje mobilišu veliki broj ljudi širom sveta oko nekog problema, primenjujemo i njihove metode, naročito kada su ulične akcije u pitanju i tako se unapređujemo. Postali smo prepoznatljivi po kreativnim rešenjima, tizerima, velikim transparentima, ali i po vidljivosti akcija na Internetu i klasičnim medijima… Profesionalci u odnosima s javnošću često zaboravljaju da jako ozbiljna tema može da se predstavi na interesantan način, tako da se poruka prenese ciljnoj grupi, ali i širem auditorijumu. Kanal koji najviše koristimo su društvene mreže – Facebook i Twiter, imamo online tim i obuke koje se samo bave digitalom – na jedan nacin komuniciramo na Fejsbuku, na drugi na Tviteru i ciljne grupe su različite. To je ogroman besplatan resurs koji koristimo, uz Jutjub, sajt, blogove, ali ne zanemarujemo ni klasične medije.

marija-muticMarija Mutić (NVO “Centar modernih veština”): Ljudi iz civilnog sektora veruju u stalnu edukaciju, komunikaciju i nove trendove!
Postoje poboljšanja. Ljudi iz civilnog sektora veruju u stalnu edukaciju, komunikaciju i nove trendove i mislim da te sklonosti počinju da koriste i u domenu odnosa s javnošću. Lako i brzo smo prihvatili nove medije i koristimo ih da komuniciramo naše poruke. Polako shvatamo da je, pored dobrih projekata, važno okupiti i ljude, napraviti mrežu koja će podržavati naše ideje i širiti ih dalje.

Ono što je problem svuda, a naravno i u civilnom sektoru, je nedostatak sredstava. Najčešće se projektno finansiramo, pa je teško pronaći novac za neke stvari koje su važne za odnose s javnošću organizacije u celini, npr. redizajn web sajta. Takođe, ma šta ljudi mislili, nevladine organizacije, čast izuzecima, ne mogu da priušte stručnjake koji će se isključivo baviti odnosima s javnošći. Uglavnom uz to radimo i neke druge stvari.

Što se CMV-a tiče nastavićemo da otkrivamo čari interneta i da unapređujemo korišćenje društvenih medija. Naravno i dalje su bitni odnosi sa klasičnim medijima, ali će ta saradnja biti drugačija. Nama u Centru odavno nije važno da neki dnevni list objavi jedan pasusu o tome da smo organizovali neki događaj, ali nam je važno da zajedno sa partnerima iz medija pokrećemo teme. Takođe, mislim da je važna kvalitetna saradnja sa blogerima, ponuditi im priče i dodatne materijale, jer oni imaju i želju i mogućnost da teme civilnog sektora, koje su u skladu sa njihovim stavovima, obrade kvalitetno. Obzirom da je ovo izborna godina, veliki deo komunikacijskih napora će biti usmeren i ka novim predstavnicima institucija.

Za nas primarni kanal komunikacije ostaje internet, ali nismo isključivi. Koristimo sve dostupne kanale komunikacije u skladu sa ciljnim grupama za konkretne projekte. Trudićemo se da više kvalitetnih tekstova objavimo na blogu, i da komunikaciju na društvenim mrežama prilagodimo novim trendovima. Tu pre svega mislim na slike, naše poruke će biti (kad god je to moguće) u formi infografike i zanimljivih fotografija sa što je moguće manje teksta. Volela bih da optimizujemo sajt, a i celokupnu komunikaciju, za mobilne telefone. Verujem i da ćemo do kraja ove godine i realizovati prvu crowdfunding kampanju.

U našoj zemlji istraživanje o komunikacijskim trendovima u neprofitnom sektoru sprovodi PR agencija Kontakta. Osim toga, na njihovom sajtu možete pogledati i prikaz prošlogodišnjih predviđanja američkih kolega.

Za DSOJ blog tekst napisala: Snežana Subotić

PROJEKAT

spot_img

Anketa

Koji projekat Marketing mreže Vam je omiljen ili se rado u njega uključujete?

Oceni tekst

0,00 od 5
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars
Loading...

Povezani tekstovi

POSTAVI KOMENTAR

Molimo unesite Vaše ime
Molimo unesite Vaš komentar!